3.2. Het bepalen van interventies bij een overtreding
[Regeling vervallen per 13-01-2024]
Sanctionerende interventie
Overtredingen van de Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden worden doorgaans bestuurlijk beboet. Indien de ernst van de overtreding of de omstandigheden
waaronder deze is begaan daartoe aanleiding geven, legt de NVWA deze aan het Openbaar
Ministerie voor. Dit volgt uit artikel 94 van de Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden. Het Openbaar Ministerie beslist of het overgaat tot strafrechtelijke afdoening.
Strafrechtelijke afdoening is niet voorbehouden aan een vooraf aan te geven overtreding
van een bepaald voorschrift, maar kan in beginsel bij alle overtredingen van de bij
of krachtens de Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden gestelde voorschriften noodzakelijk
zijn.
De kolommen ‘interventies’ en ‘follow-up na overtreding; interventies bij herhaalde
overtreding’ in de bijlage van dit document vermelden uitsluitend de bestuurlijke boete als sanctionerende interventie
die doorgaans wordt toegepast. Dit laat onverlet dat, als een overtreding zowel bestuursrechtelijk
als strafrechtelijk kan worden afgedaan, op grond van de specifieke feiten en omstandigheden
kan worden besloten om in plaats van een bestuurlijke boete een proces verbaal op
te maken ten behoeve van strafrechtelijke afdoening. Op voorhand is niet in de bijlage
van dit document aan te geven wanneer wordt overgegaan tot een strafrechtelijke sanctionerende
interventie. Daarom vormt deze paragraaf een aanvulling op bovengenoemde kolommen
in de bijlage.
In alle gevallen geldt overigens dat een strafrechtelijke sanctionerende interventie
(een proces verbaal) te allen tijde kan worden gecombineerd met een bestuursrechtelijke
corrigerende interventie (een herstelmaatregel).
Corrigerende interventie
Corrigerende interventies kunnen naast of in plaats van sanctionerende interventies
worden ingezet. Dat kan nuttig zijn zodra blijkt dat sanctionerende interventies (alleen)
onvoldoende leiden tot naleving van de regelgeving. Voor welke corrigerende interventie
gekozen wordt, verschilt van geval tot geval. Voorbeelden hiervan zijn een last onder
dwangsom, een last onder bestuursdwang of een verbod tot het verrichten van bepaalde
activiteiten.
Corrigerende interventies hebben als doel te bevorderen dat de overtreder zijn bedrijfsprocessen
blijvend beheerst zodat bestaande overtredingen worden beëindigd en nieuwe worden
voorkomen. Een corrigerende interventie moet proportioneel zijn, toegesneden op de
specifieke situatie van de overtreder. Een corrigerende interventie mag niet ingrijpender
voor de overtreder zijn dan strikt noodzakelijk om de overtreding te beëindigen of
herhaling ervan te voorkomen. Overgaan tot ingrijpender corrigerende interventies,
zoals het schorsen of intrekken van een vergunning of erkenning, kan worden toegepast
indien gemotiveerd kan worden waarom een minder ingrijpende corrigerende interventie
onvoldoende effect heeft gehad of zal hebben.
Specifieke corrigerende interventie
Als een of meer overtredingen worden geconstateerd die in ernst, aantal en tijdsbestek
een corrigerende interventie rechtvaardigen wordt met een specifieke corrigerende
interventie in het bedrijfsproces ingegrepen. Dit ingrijpen kan betrekking hebben
op:
Aan een specifieke corrigerende interventie kan een last onder dwangsom of last onder
bestuursdwang worden verbonden.
Als opnieuw overtredingen worden geconstateerd wordt opnieuw een corrigerende interventie
ingezet als ernst, aantal en tijdsbestek van de overtreding(en) dit rechtvaardigt.
Zo nodig met ingrijpendere maatregelen of een hogere dwangsom.
Generieke corrigerende interventie
Mocht de overtreder ondanks een of meer specifieke corrigerende interventies nieuwe
overtredingen blijven begaan die in ernst, aantal en tijdsbestek ingrijpen rechtvaardigen
kan worden overgegaan tot een generieke corrigerende interventie.
Hiertoe kan ook meteen worden overgegaan als er weliswaar nog geen (herhaalde) specifieke
corrigerende interventie is opgelegd maar er op voorhand aanwijzingen zijn dat deze
onvoldoende tot naleving zullen leiden.
Bij het bepalen van nut en noodzaak van een generieke interventie wordt integraal
bekeken in hoeverre de overtreder, behalve de wetgeving over gewasbeschermingsmiddelen
en biociden, andere wettelijke eisen naleeft waarop de NVWA toezicht houdt.