Resultaatgerichte prestatie-indicatoren Wlz
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
In deze bijlage staan de resultaatgerichte prestatie-indicatoren beschreven waarvoor
de Wlz-uitvoerder gegevens moet leveren op basis van artikel 4.5 van de Regeling Uitvoeringsverslag en financieel verslag Wlz-uitvoerder.
1. Prestatie-indicatoren: Contractering zorgaanbieders
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
De prestatie-indicator Contractering zorgaanbieders wordt gerekend tot doel A. Binnen
de contracteerruimte is de benodigde doelmatige en kwalitatief goede zorg ingekocht;
in het bijzonder A.2.
a. Indicator gecontracteerde zorgaanbieders
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Het aantal gecontracteerde zorgaanbieders per zorgkantoorregio, onderverdeeld naar
sector (VV, GZ, GGZ), wijze van zorgverlening (intramuraal, extramuraal of beiden)
en soort aanbieder (bestaand of nieuw).
Randvoorwaarde
De zorgaanbieders worden meegenomen indien hier zowel een overeenkomst mee is gesloten
als een productieafspraak mee is gemaakt voor jaar t+1.
Bij de categorisering moet worden uitgegaan van de zorg die zorgaanbieder in de betreffende
zorgkantoorregio levert.
Definities
-
•
Intramurale zorgaanbieder: Een zorgaanbieder die zorg inclusief verblijf levert.
-
•
Intramurale zorgaanbieder met extramurale functies: Een zorgaanbieder die zowel zorg inclusief als exclusief verblijf aanbiedt.
-
•
Extramurale zorgaanbieder Een zorgaanbieder die zorg exclusief verblijf levert. De zorg wordt bij de cliënt
thuis of op afspraak bij de zorgverlener verleend op VPT en/of MPT basis.
-
•
Bestaande zorgaanbieder: Zorgaanbieder die in het jaar t reeds over een overeenkomst en productieafspraak
met het zorgkantoor beschikte ten aanzien van het leveren van Wlz-zorg in de betreffende
zorgkantoorregio.
-
•
Bestaande zorgaanbieder met uitgebreide zorgovereenkomst: Zorgaanbieder die in het jaar t reeds over een overeenkomst en productieafspraak
met het zorgkantoor beschikte ten aanzien van het leveren van Wlz-zorg in de betreffende
zorgkantoorregio, maar waarbij voor jaar t+1 het zorgaanbod is uitgebreid.
-
•
Nieuwe zorgaanbieder: Zorgaanbieder waar voor het jaar t+1 voor het eerst een overeenkomst mee is aangegaan
ten aanzien van het leveren van Wlz-zorg in de betreffende zorgkantoorregio. Zorgaanbieders
met één of meerdere locaties in het zorggebied van het zorgkantoor, die voorheen gefinancierd
werden door een ander zorgkantoor, die voor het jaar t+1 voor het eerst gecontracteerd
worden door het zorgkantoor, vallen ook onder deze categorie. Deze groep wordt niet
gecontracteerd op basis van een frictie tussen aanbod en vraag in de regio, maar door
een verandering in landelijk beleid. Per zorgaanbieder kunnen meerdere locaties overgeheveld
worden. Deze worden allemaal apart geteld.
Periodiciteit
De meting vindt jaarlijks plaats op 15 november jaar t over alle zorgaanbieders die
gecontracteerd zijn voor jaar t+1.
Tabel 1a. Resultaatgerichte indicator bij doel A: gecontracteerde zorgaanbieders
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Onderverdeling gecontracteerde zorgaanbieders
|
Bestaande zorgaanbieders
|
Bestaande zorgaanbieders met uitgebreide zorgovereenkomst
|
Nieuwe zorgaanbieders
|
Zorgkantoorregio:
|
VV
|
|
|
|
GZ
|
|
|
|
GGZ
|
|
|
|
Totaal
|
|
|
|
|
|
|
|
Intramurale zorgaanbieder
|
|
|
|
Intramurale zorgaanbieder met extramurale functies
|
|
|
|
Extramurale zorgaanbieder
|
|
|
|
Totaal
|
|
|
|
b. Indicator nieuw zorgaanbod
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Het zorgkantoor dient de zorginkoop op een zodanige wijze uit te voeren, dat er zorg
beschikbaar is in aansluiting op de voorkeuren en behoeften van de cliënten. Indien
de beschikbare zorg onvoldoende aansluit op de voorkeuren en behoeften van cliënten
is de taak van het zorgkantoor om de zorginkoop hierop aan te passen. Deze prestatie-indicator
toont aan of, en zo ja, de reden waarom, het zorgkantoor het zorgaanbod heeft verruimd,
om te voldoen aan de zorgvraag in de regio.
De prestatie-indicator geeft het aantal zorgaanbieders weer waarbij nieuw zorgaanbod
is gecontracteerd, onderverdeeld naar de reden van contractering, per zorgkantoorregio.
Randvoorwaarden
De nieuwe zorgaanbieders worden meegenomen indien hier zowel een overeenkomst mee
is gesloten als een productieafspraak mee is gemaakt voor jaar t+1.
Indien het betreffende nieuwe zorgaanbod om meerdere redenen gecontracteerd is, moet
in tabel 1b de voornaamste reden aangehouden worden. Het Totaal nieuw zorgaanbod in
tabel 1b is daarmee gelijk aan het totaal van het Totaal bestaande zorgaanbieders
met uitgebreide zorgovereenkomst en het Totaal nieuwe zorgaanbieders in tabel 1a.
Indien op meerdere locaties nieuw zorgaanbod gecontracteerd wordt bij dezelfde zorgaanbieder,
kunnen de redenen nader worden toegelicht in de tekst van het uitvoeringsverslag.
Definities
-
•
Nieuw zorgaanbod: Het aantal keer dat er nieuw zorgaanbod in de regio is gecontracteerd. Dit kan door
het contracteren van nieuwe zorgaanbieders, of door het uitbreiden van het zorgaanbod
bij bestaande zorgaanbieders.
-
•
Zorglevering is innovatief en/of doelmatig: Het contracteren van een zorgaanbieder die de prijs/kwaliteitverhouding van de zorglevering
verbetert door bijvoorbeeld een nieuwe manier van zorgverlening, een efficiëntere
organisatie van de zorg, verbeteringen in de kwaliteit van de zorg voor de cliënt,
inzet van ICT en e-health of een vernieuwende bekostigingswijze.
-
•
Specifieke doelgroepen: Het contracteren van een zorgaanbieder die zorg levert aan een doelgroep waar weinig
aanbod voor is, en/of een specialistische vraag heeft.
-
•
Contracteren PGB-aanbieder: Het contracteren van een zorgaanbieder die voorheen zorg in PGB leverde. Het zorgkantoor
beschrijft het zorgaanbod dat opgenomen is in deze categorie nader in het uitvoeringsverslag.
-
•
Uitbreiding capaciteit: Het contracteren van een zorgaanbieder om meer capaciteit in de regio te creëren.
Dit kan zowel een uitbreiding van intra- als extramurale capaciteit betreffen.
-
•
Uitbreiding keuzemogelijkheden tussen zorgaanbieders: Het contracteren van een zorgaanbieder om meer keuze in zorgaanbieders in de zorgkantoorregio
aan te bieden.
-
•
Uitbreiding keuzemogelijkheden tussen zorgvormen: Het contracteren van een zorgaanbieder om meer keuze in zorgvormen (intramuraal/vpt/mpt)
in de zorgkantoorregio aan te bieden.
-
•
Inkopen op fysieke locatie: Het uitbreiden van het zorgaanbod bij een aanbieder met één of meerdere locaties
in het zorggebied van het zorgkantoor, die voorheen gefinancierd werden door een ander
zorgkantoor. Deze categorie wordt niet gecontracteerd op basis van een frictie tussen
aanbod en vraag in de regio, maar door een verandering in landelijk beleid. Per zorgaanbieder
kunnen meerdere locaties overgeheveld worden. Deze worden allemaal apart geteld.
-
•
Overig: Het zorgkantoor beschrijft het zorgaanbod dat opgenomen is in deze categorie nader
in het uitvoeringsverslag.
Periodiciteit
De meting vindt jaarlijks plaats op 1 november jaar t over alle zorgaanbieders die
gecontracteerd zijn voor jaar t+1.
Tabel 1b. Resultaatgerichte indicator bij doel A: nieuw zorgaanbod
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Reden contractering
|
Nieuw zorgaanbod
|
Zorgkantoorregio:
|
1. Zorglevering is innovatief en/of doelmatig
|
|
2. Specifieke doelgroepen
|
|
3. Contracteren pgb-aanbieder
|
|
4. Uitbreiding capaciteit
|
|
5. Uitbreiding keuzemogelijkheden tussen zorgaanbieders
|
|
6. Uitbreiding keuzemogelijkheden tussen zorgvormen
|
|
7. Inkopen op fysieke locatie
|
|
8. Overig
|
|
Totaal
|
|
2. Prestatie-indicatoren: Telefonische bereikbaarheid
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
De prestatie-indicator Telefonische bereikbaarheid wordt gerekend tot doel D. Cliënt
kan bewuste keuze maken tussen vormen van zin (zorg-in-natura) en pgb en tussen zorgaanbieders;
in het bijzonder D.3. Uitkomsten op de indicator geven de inspanningen van de Wlz-uitvoerder
aan om verzekerden te ondersteunen bij het kiezen. Het doel is veel breder dan deze
indicatoren.
De prestatie-indicator bestaat uit twee onderdelen.
-
a. Telefonische bereikbaarheid: het percentage opgenomen gesprekken ten opzichte van
het totaal aantal binnengekomen gesprekken.
-
b. Service level: het percentage gesprekken dat binnen 30 seconden wordt opgenomen ten
opzichte van het totaal aantal opgenomen gesprekken.
Randvoorwaarden
-
• Onderdelen a en b: de telefonische bereikbaarheid geldt zowel voor zin als voor pgb;
er wordt geen uitsplitsing naar leveringsvorm gemaakt.
-
• Onderdelen a en b: betreffen ieder die het zorgkantoor telefonisch wil bereiken;
-
• Onderdeel b: de gehanteerde wachttijd betreft het aantal seconden tussen het tot stand
komen van de verbinding en het starten van het gesprek.
Periodiciteit:
De meting vindt tenminste eenmaal per jaar plaats aan de hand van alle in jaar t binnengekomen
gesprekken.
Tabel 2. Resultaatgerichte indicator bij doel D: telefonische bereikbaarheid
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Resultaatgerichte indicator
|
Percentage
|
Telefonische bereikbaarheid
|
|
Service level
|
|
Bron: NZa
3. Prestatie-indicatoren: Toekenning pgb
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
De prestatie-indicatoren gericht op de toekenning van pgb, geven enkele resultaten
weer van de inspanning van de Wlz-uitvoerders bij doel E: Cliënt krijgt gedurende
looptijd indicatie tijdig en in continuïteit zorg die voor hem doelmatig is; in het
bijzonder subdoel E.4: Cliënt die een pgb heeft aangevraagd, krijgt tijdig en cliëntgericht
een juiste beschikking over toekenning (pgb). Er zijn bij dit doel twee indicatoren
van belang.
a. Indicator Cliënttevredenheid pgb
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Er wordt gebruik gemaakt van de uniforme, onafhankelijke cliëntenraadpleging die alle
Wlz-uitvoerders die ook als zorgkantoor zijn aangewezen, iedere twee jaar onder pgb-houders
laten uitvoeren door een onderzoeksbureau.
Randvoorwaarde
De score voor elk deelonderwerp wordt op één cijfer achter de komma weergegeven.
Periodiciteit
De meting vindt iedere twee jaar plaats. Als in jaar t geen meting heeft plaatsgevonden,
worden er geen uitkomsten op deze indicator in het uitvoeringsverslag opgenomen.
b. Indicator Tijdige afhandeling pgb
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Doorlooptijd van de afhandeling van een pgb-aanvraag in kalenderdagen vanaf de datum
van de pgb-aanvraag van nieuwe pgb-houders tot aan de datum van de afgifte van de
toekenningsbeschikking pgb door het zorgkantoor.
Definities
-
•
Datum van de pgb-aanvraag:
-
○ de datum van binnenkomst van de indicatie met gewenste leveringsvorm pgb bij het zorgkantoor
via het IO31 bericht; of
-
○ de datum waarop het zorgkantoor de leveringsvorm op verzoek van de cliënt omzet in
pgb.
-
•
Datum toekenningsbeschikking: datum waarop het zorgkantoor de beschikking over de toekenning van het pgb aan de
cliënt heeft verzonden.
-
•
Nieuwe pgb-houder: cliënt die voor de eerste maal een aanvraag indient voor een pgb ten laste van de
Wlz. Het kan hier zowel gaan om cliënten die bij de (her)indicatie-aanvraag bij het CIZ
voor de eerste maal een voorkeur aangeven voor de leveringsvorm pgb als om cliënten
die bij het zorgkantoor voor de eerste maal een omzetting vragen van de leveringsvorm
naar pgb voor tenminste één functie.
Periodiciteit
De meting van de doorlooptijd vindt éénmaal per jaar plaats per pgb-aanvraag over
alle in jaar t afgehandelde pgb-aanvragen van nieuwe pgb-houders ongeacht of het tijdstip
van de aanvraag in het verslagjaar lag of daaraan voorafging.
Randvoorwaarden
-
• In de berekening van de aantallen per categorie doorlooptijd worden van de pgb-aanvragen
alleen die afgehandelde aanvragen meegenomen die in jaar t daadwerkelijk resulteerden
in een toekenningsbeschikking voor pgb ten laste van de Wlz. Afwijzingen tellen niet mee.
-
• De budgettoekenning moet IN jaar t zijn voltooid; dat wil zeggen de beschikking over
het toekennen van pgb moet IN jaar t zijn afgegeven. Bereken van dat moment de doorlooptijden
terug.
-
• In de berekening van de aantallen per categorie doorlooptijd worden de pgb-aanvragen
die zijn gestart in jaar t-1 niet meegenomen.
Tabel 3a. Resultaatgerichte indicator bij Doel E: cliëntenraadpleging
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Resultaatgerichte indicator
|
|
Adequate afwikkeling administratieve processen:
|
|
– Voorbereiding: score kwaliteitsschaal;
|
|
– Beschikking(en): score kwaliteitsschaal;
|
|
Adequate informatievoorziening en bereikbaarheid:
|
|
– Informatievoorziening pgb: score kwaliteitsschaal;
|
|
– Bereikbaarheid Zorgkantoor: score kwaliteitsschaal.
|
|
Adequate kwaliteit medewerkers zorgkantoor:
|
|
– Bejegening: score kwaliteitsschaal;
|
|
– Deskundigheid medewerkers: score kwaliteitsschaal.
|
|
Goed oordeel cliënten:
|
|
– Oordeel dienstverlening: rapportcijfer;
|
|
– Oordeel uitvoering pgb: rapportcijfer.
|
|
Bron: NZa
Tabel 3b. Resultaatgerichte indicator bij Doel E: doorlooptijden pgb
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Categorieën doorlooptijd toegekende aanvragen in kalenderdagen
|
Aantallen in jaar t toegekende pgb-aanvragen
|
Percentages in jaar t toegekende pgb-aanvragen
|
<= 28 dagen
|
<<aantal>>
|
%
|
> 28 dagen maar < =42 dagen
|
<<aantal>>
|
%
|
> 42 dagen maar <= 60 dagen
|
<<aantal>>
|
%
|
> 60 dagen
|
<<aantal>>
|
%
|
|
Totaal aantal in het verslagjaar afgehandelde aanvragen
|
100%
|
Bron: NZa
4. Prestatie-indicatoren: Bewaking beschikbaarheid zorg voor cliënten
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
De prestatie-indicatoren gericht op het bewaken van de beschikbaarheid van zorg geven
de resultaten weer van de inspanning van de Wlz-uitvoerders bij doel E: Cliënt krijgt
gedurende looptijd indicatie tijdig en in continuïteit zorg die voor hem doelmatig
is; in het bijzonder subdoel E.1: Cliënt krijgt tijdig zorg (zin). Er zijn bij dit
subdoel gegevens over wachtlijsten en wachttijden van belang en een indicator over
spoedzorg.
a. Gegevens wachtlijsten en wachttijden zorgkantoren
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Het zorgkantoor levert de gegevens aan zoals gedefinieerd in de in deze paragraaf
weergegeven tabellen. De gegevens zijn afkomstig van de wachtlijstregistratie uit
iWlz 2.0, die wordt verzorgd door Zorginstituut Nederland (ZiNl). Het gaat om de aantallen
van actief wachtenden zonder overbruggingszorg uit de Wlz en actief wachtenden met overbruggingszorg uit de Wlz. Daarnaast om de aantallen
niet-actief wachtenden zonder overbruggingszorg uit de Wlz en niet-actief wachtenden
met overbruggingszorg uit de Wlz. Alle gegevens worden uitgesplitst per zorgkantoorregio
en de gegevens worden gevraagd op twee meetmomenten: 1 juli en 1 januari.
Tabel 4.1. Actief wachtenden, langer dan de treeknormen zonder zorg uit de Wlz, per zorgkantoorregio, 6 tot 13 weken wachtend, stand per 1 juli jaar t
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
|
Actief wachtenden, langer dan de treeknormen zonder zorg uit de Wlz per zorgkantoorregio
|
6 tot 13 weken
|
Naam regio 1
|
Naam regio 2
|
Naam regio 3
|
Naam regio 4
|
Naam regio x
|
Verpleging en verzorging
|
|
|
|
|
|
Gehandicaptenzorg
|
|
|
|
|
|
Geestelijke gezondheidszorg
|
|
|
|
|
|
Totaal 6 tot 13 weken
|
|
|
|
|
|
Bron: iWlz / Zorginstituut Nederland
Tabel 4.2. Actief wachtenden, langer dan de treeknormen zonder zorg uit de Wlz, per zorgkantoorregio, 6 tot 13 weken wachtend, stand per 1 januari jaar t+1
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Tabel 4.3. Actief wachtenden, langer dan de treeknormen zonder zorg uit de Wlz, per zorgkantoorregio, langer dan 3 maanden wachtend, stand per 1 juli jaar t
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
|
Actief wachtenden, langer dan de treeknormen zonder zorg uit de Wlz per zorgkantoorregio
|
> 3 maanden
|
Naam regio 1
|
Naam regio 2
|
Naam regio 3
|
Naam regio 4
|
Naam regio x
|
Verpleging en verzorging
|
|
|
|
|
|
Gehandicaptenzorg
|
|
|
|
|
|
Geestelijke gezondheidszorg
|
|
|
|
|
|
Totaal > 3 maanden
|
|
|
|
|
|
Bron: iWlz / Zorginstituut Nederland
Tabel 4.4. Actief wachtenden, langer dan de treeknormen zonder zorg uit de Wlz, per zorgkantoorregio, langer dan 3 maanden wachtend, stand per 1 januari jaar t+1
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Tabel 4.5. Actief wachtenden, langer dan de treeknormen met zorg uit de Wlz, per zorgkantoorregio, 6 tot 13 weken wachtend, stand per 1 juli jaar t
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
|
Actief wachtenden, langer dan de treeknormen met zorg uit de Wlz per zorgkantoorregio
|
6 tot 13 weken
|
Naam regio 1
|
Naam regio 2
|
Naam regio 3
|
Naam regio 4
|
Naam regio x
|
Verpleging en verzorging
|
|
|
|
|
|
Gehandicaptenzorg
|
|
|
|
|
|
Geestelijke gezondheidszorg
|
|
|
|
|
|
Totaal 6 tot 13 weken
|
|
|
|
|
|
Bron: iWlz / Zorginstituut Nederland
Tabel 4.6. Actief wachtenden, langer dan de treeknormen met zorg uit de Wlz, per zorgkantoorregio, 6 tot 13 weken wachtend, stand per 1 januari jaar t+1
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Tabel 4.7. Actief wachtenden, langer dan de treeknormen met zorg uit de Wlz, per zorgkantoorregio, langer dan 3 maanden wachtend, stand per 1 juli jaar t
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
|
Actief wachtenden, langer dan de treeknormen met zorg uit de Wlz per zorgkantoorregio
|
> 3 maanden
|
Naam regio 1
|
Naam regio 2
|
Naam regio 3
|
Naam regio 4
|
Naam regio x
|
Verpleging en verzorging
|
|
|
|
|
|
Gehandicaptenzorg
|
|
|
|
|
|
Geestelijke gezondheidszorg
|
|
|
|
|
|
Totaal > 3 maanden
|
|
|
|
|
|
Bron: iWlz / Zorginstituut Nederland
Tabel 4.8. Actief wachtenden, langer dan de treeknormen met zorg uit de Wlz, per zorgkantoorregio, langer dan 3 maanden wachtend, stand per 1 januari jaar t+1
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Tabel 4.9. Niet-actief wachtenden zonder zorg uit de Wlz, per zorgkantoorregio, stand per 1 juli jaar t
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
|
Niet-actief wachtenden zonder zorg uit de Wlz per zorgkantoorregio
|
> 3 maanden
|
Naam regio 1
|
Naam regio 2
|
Naam regio 3
|
Naam regio 4
|
Naam regio x
|
Verpleging en verzorging
|
|
|
|
|
|
Gehandicaptenzorg
|
|
|
|
|
|
Geestelijke gezondheidszorg
|
|
|
|
|
|
Totaal
|
|
|
|
|
|
Bron: iWlz / Zorginstituut Nederland
Tabel 4.10. Niet-actief wachtenden zonder zorg uit de Wlz, per zorgkantoorregio, stand per 1 januari jaar t+1
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Tabel 4.11. Niet-actief wachtenden met zorg uit de Wlz, per zorgkantoorregio, stand per 1 juli jaar t
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
|
Niet-actief wachtenden met zorg uit de Wlz per zorgkantoorregio
|
> 3 maanden
|
Naam regio 1
|
Naam regio 2
|
Naam regio 3
|
Naam regio 4
|
Naam regio 4
|
Verpleging en verzorging
|
|
|
|
|
|
Gehandicaptenzorg
|
|
|
|
|
|
Geestelijke gezondheidszorg
|
|
|
|
|
|
Totaal
|
|
|
|
|
|
Bron: iWlz / Zorginstituut Nederland
Tabel 4.12. Niet-actief wachtenden met zorg uit de Wlz, per zorgkantoorregio, stand per 1 januari jaar t+1
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
b. Indicator Spoedzorg
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Realiseren van spoedzorg (of crisiszorg) binnen een dag (sector v&v) respectievelijk
twee dagen (sector ghz) in de intramurale setting.
De indicator moet het percentage aangeven van de spoedopnamen v&v die op de dag na
de dag van aanmelding is gerealiseerd ten opzichte van het totaal aantal spoedopnamen
dat voor de v&v is gemeld.
De indicator moet het percentage aangeven van de spoedopnamen ghz die de tweede dag
na de dag van aanmelding is gerealiseerd ten opzichte van het totaal aantal spoedopnamen
dat voor de ghz is gemeld.
Naast de indicator Spoedzorg waarin de Wlz-uitvoerders de percentages spoedzorg per
zorgkantoorregio per sector geven, tonen de Wlz-uitvoerders in het Uitvoeringsverslag
ook:
Definities
-
•
Spoedopname: volgens de algemene definitie van het Handboek Spoedzorg van ZN. De spoedopname waarvoor
het zorgkantoor verantwoordelijk is kan zowel binnen als buiten de eigen zorgkantoorregio
plaatsvinden.
-
•
De dag van aanmelding spoedopname: dag waarop cliënt wordt aangemeld voor spoedopname bij de (dienstdoende) bemiddelaar.
Deze gegevens worden bij elke spoedaanmelding geregistreerd door de bemiddelaar. Wie
deze bemiddelaar naar spoedopname is zal per regio verschillen en eventueel rouleren,
bijvoorbeeld het zorgkantoor, een coördinerende externe partij of een zorgaanbieder.
-
•
Realisatie van spoedopname: de dag waarop de spoedplek daadwerkelijk beschikbaar is voor spoedopname van de cliënt.
Het moment waarop de spoedplek wordt gevonden en vastgelegd is, is niet leidend. Het
gaat om de dag, waarop de spoedplek volgens de vastlegging beschikbaar komt bij de
spoedzorgbemiddelaar. Ook kan de dag van daadwerkelijke spoedopname, op verzoek van
cliënt, afwijken van de dag van realisatie. Deze eventuele vertraging is niet van
invloed op de beoordeling of spoedopname op de volgende dag, respectievelijk de tweede
volgende dag is gerealiseerd.
Als spoedzorgbemiddelaar kunnen optreden:
-
• door het zorgkantoor aangewezen zorgaanbieder crisiszorg v&v;
-
• door het zorgkantoor aangewezen regisseur crisisopname ghz;
-
• andere door het zorgkantoor expliciet aangewezen crisisregisseur v&v en/of ghz.
De uitkomsten worden verbijzonderd naar: zorgkantoorregio; daarnaast ook verbijzondering
naar sectoren: verpleging en verzorging, gehandicaptenzorg.
Periodiciteit
De meting vindt plaats over elk kwartaal van jaar t. Alle in het betreffende kwartaal
gemelde spoedopnamen worden in de beschouwing betrokken.
Tabel 4.13. Resultaatgerichte indicator: spoedzorg
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Resultaatgerichte indicator Spoedzorg
Regio ......
|
Kwartaal 1
|
Kwartaal 2
|
Kwartaal 3
|
Kwartaal 4
|
Tijdige realisatie spoedopnamen v&v
|
|
|
|
|
Tijdige realisatie spoedopnamen ghz
|
|
|
|
|
Bron: NZa
Tabel 4.14. Resultaatgerichte indicator: spoedzorg aantallen
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Resultaatgerichte indicator Spoedzorg aantallen
Regio ......
|
Kwartaal 1
|
Kwartaal 2
|
Kwartaal 3
|
Kwartaal 4
|
Totaal aantal spoedopnamen v&v
|
|
|
|
|
Aantal tijdige spoedopnamen v&v
|
|
|
|
|
Totaal aantal spoedopnamen ghz
|
|
|
|
|
Aantal tijdige spoedopnamen ghz
|
|
|
|
|
Bron: NZa
5. Prestatie-indicatoren: Bewaking continuïteit passende zorgverlening
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
De prestatie-indicatoren gericht op het bewaken van de continuïteit van zorgverlening
geven de resultaten weer van de inspanning van de Wlz-uitvoerders bij doel E: Cliënt
krijgt gedurende looptijd indicatie tijdig en in continuïteit zorg die voor hem doelmatig
is; in het bijzonder subdoel E.7: Continuïteit van zorg voor cliënt is gewaarborgd
in geval van beëindiging zorg door zijn zorgaanbieder (zin). Er zijn bij dit subdoel
twee indicatoren van belang.
Indicatoren continuïteit van zorgverlening betreffen de volgende elementen.
-
a. Percentage van de cliënten die na beëindiging van de contractuele relatie tussen een
zorgaanbieder en het zorgkantoor zonder onderbreking passende zorg (zowel verblijf
als VPT/MPT) heeft gekregen en zodoende niet op een wachtlijst is gekomen. Als de
indicator niet 100% is dan betekent het dat een cliënt nog op de wachtlijst (zowel
wens- als actief-wachtend) staat. In dit geval moet het zorgkantoor aantonen welke
bemiddelingsacties ondernomen zijn, om deze cliënt(en) toch in zorg te krijgen.
-
b. Het aantal door het zorgkantoor bevoorschotte maanden van de zorgaanbieder waarvan
het contract is beëindigd, waarin de levering volgens de materiële controle te kort
schoot.
Definities
-
•
Teller van de indicator: de cliënten die op het moment van algehele stopzetting zorgverlening door de aanbieder
na beëindiging van de contractuele relatie tussen zorgkantoor en zorgaanbieder een
geldige MAZ hebben voor passende zorg en niet op een wachtlijst.
-
•
Noemer van de indicator: alle cliënten die op het moment van algehele stopzetting zorgverlening door de aanbieder
zorg ontvingen van de zorgaanbieder.
-
•
Meetmoment: over een periode van een maand na algehele stopzetting zorgverlening als gevolg van
de beëindiging van de contractuele relatie wordt in iWLZ vastgesteld of passende zorg
voor de cliënten continue is doorgelopen en of de cliënt wel of niet op een wachtlijst
terecht is gekomen. Deze indicator wordt op 3 tijdstippen gemeten na algehele stopzetting
van zorgverlening als gevolg van afloop van de contractuele relatie:
-
○ terstond: op de datum van de algehele stopzetting van zorg;
-
○ op 15 dagen na de datum van de algehele stopzetting van zorg;
-
○ op de laatste dag van de maand na de datum van de algehele stopzetting van zorg
-
•
Algehele stopzetting: cliënten die na het beëindigen van de contractuele relatie met de zorgaanbieder ex
artikel 4.2.2. lid 5 van de Wlz gebruik blijven maken van de zorg van de betreffende aanbieder vallen buiten dit
begrip en tellen niet mee voor de berekening van de indicator.
-
•
Passende zorg: de cliënt ontvangt
-
○ zorg conform zijn indicatie en gewenste leveringsvorm, dan wel
-
○ in afwijking van de indicatie: na instemming van cliënt en zorgkantoor zorg volgens
de omzettingstabel van het inkoopbeleid van ZN, dan wel
-
○ in afwijking van de gewenste leveringsvorm: na instemming van cliënt en zorgkantoor
een alternatieve leveringsvorm.
-
•
Instelling: instelling op AGB-code-niveau.
Randvoorwaarden
-
• De meting vindt plaats bij de cliënten van alle zorgaanbieders in het werkgebied van
de Wlz-uitvoerder die als zorgkantoor is aangewezen, die in jaar t waarvan het contract
in jaar t is beëindigd.
-
• De meting vindt plaats in het werkgebied van de Wlz-uitvoerder die als zorgkantoor
is aangewezen, per zorgaanbieder waarvan het contract in jaar t is beëindigd.
-
• De datum van beëindiging van de contractuele relatie is maatgevend voor het jaar waarin
deze indicator meetelt.
-
• Als in het werkgebied de contractuele relatie met méér dan een zorgaanbieder wordt
beëindigd, worden de uitkomsten samengenomen.
Periodiciteit
De meting vindt eenmaal per jaar plaats over geheel jaar t.
Tabel 5.1. Resultaatgerichte indicator: continuïteit zorgverlening
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Resultaatgerichte indicator Continuïteit zorgverlening
|
|
Totaal aantal klanten met MAZ
Percentage cliënten dat tijdig vervangende zorg heeft gekregen
– terstond na stopzetting zorg of contract
– binnen 15 dagen na stopzetting zorg of contract
– op de laatste dag van de maand na de datum van de algehele
stopzetting van zorg
Percentage openstaande toewijzingen, geen MAZ bij andere aanbieder of andere mutatie
|
|
Bron: NZa
Tabel 5.2. Resultaatgerichte indicator: tijdige stopzetting bevoorschotting bij faillissement
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Gefailleerde zorgaanbieder: AGB code en naam:
|
Aantal bevoorschotte declaratiemaanden waarin de zorglevering volgens de materiële
controle tekort schoot.
|
|
|
|
|
|
|
Bron: NZa
6. Prestatie-indicatoren: doelmatigheid van zorg en beheer
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
De prestatie-indicatoren gericht op de doelmatigheid van zorgverlening Wlz en doelmatigheid van uitvoering Wlz, geven een aanduiding weer van resultaten van
de Wlz-uitvoerders bij doel F De financiële middelen voor Wlz-zorg zijn doelmatig
besteed.
In overleg met Wlz-uitvoerders is afgesproken gegevens op de onderstaande indicatoren
op te nemen in het uitvoeringsverslag Wlz, terwijl nog geen sprake is van een uitontwikkelde indicator. Later zullen andere
gegevens worden toegevoegd aan de uit te vragen gegevens voor de indicatoren en zullen
ook verklarende variabelen worden toegevoegd. De gegevens voor de indicator doelmatigheid
van zorgverlening zullen namens de Wlz-uitvoerders centraal worden aangeleverd via
Vektis. De indicator-gegevens voor de kosten van uitvoering/de beheerskosten worden
geleverd door de Wlz-uitvoerders met de functie van zorgkantoor.
a. Indicatoren kosten verschillende zorgvormen Verpleging en Verzorging en Gehandicaptenzorg
afgezet tegen totale kosten
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Dit betreft de volgende indicatoren.
-
1.
Pgb-kosten afgezet tegen totale kosten in de regio
Teller: totaal door het zorgkantoor toegekende pgb-budgetten aan cliënten op jaarbasis
in jaar t. Noemer: de totale Wlz-kosten (Zorg in natura en pgb) in de regio in jaar
t.
-
2.
Zin intramuraal laag ZZP afgezet tegen totale kosten in de regio
Teller: totaal aan goedgekeurde AW319-declaraties voor de prestatiecodes ‘zzp-laag’
met zorgleveringsdatum in jaar t van instellingen die voor regio X zijn gecontracteerd.
Noemer: totale Wlz-kosten (Zorg in natura en pgb) in de regio in jaar t.
-
3.
Zin intramuraal hoog ZZP afgezet tegen totale kosten in de regio
Teller: totaal aan goedgekeurde AW319-declaraties voor de prestatiecodes ‘zzp-hoog’
met zorgleveringsdatum in jaar t van instellingen die voor regio X zijn gecontracteerd.
Noemer: totale Wlz-kosten (Zorg in natura en pgb) in de regio in jaar t.
-
4.
Zin Vpt/Mpt laag ZZP afgezet tegen totale kosten in de regio
Teller: totaal aan goedgekeurde AW319-declaraties voor de prestatiecodes ‘vpt-laag’
met zorgleveringsdatum in jaar t van instellingen die voor regio X zijn gecontracteerd.
Noemer: totale Wlz kosten (Zorg in natura en pgb) in de regio in jaar t.
-
5.
Zin Vpt hoog ZZP afgezet tegen totale kosten in de regio
Teller: totaal aan goedgekeurde AW319-declaraties voor de prestatiecodes ‘vpt-hoog’
met zorgleveringsdatum in jaar t van instellingen die voor regio X zijn gecontracteerd.
Noemer: totale Wlz kosten (Zorg in natura en pgb) in de regio in jaar t.
Definities
De indeling van ZZP’s in ZZP’s-Hoog en ZZP’s-Laag is conform de uitwerking van Vektis.
b. Indicator: doelmatigheid kosten uitvoering Wlz
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Omschrijving
-
1. De kosten van uitvoering van de Wlz in de regio(’s) in een specifiek jaar waarbinnen de Wlz-uitvoerder werkzaamheden
verricht voor zorg in natura en pgb, gedeeld door het gemiddeld aantal inwoners in
diezelfde regio(‘s) in dezelfde tijdsperiode.
-
2. De kosten van uitvoering van de Wlz in de regio(’s) in een specifiek jaar waarbinnen de Wlz-uitvoerder werkzaamheden
verricht voor zorg in natura en pgb, gedeeld door het gemiddeld aantal Wlz-geïndiceerden
in diezelfde regio(‘s) in dezelfde tijdsperiode.
Definities
-
•
De kosten van uitvoering: de uitvoeringskosten van de Wlz-uitvoerder in jaar t, zoals opgenomen in de jaarrekening
van de Wlz-uitvoerder.
-
•
Aantal inwoners: het aantal inwoners per 1 januari jaar t met een adres volgens de Basisregistratie
Personen dat gerekend moet worden tot de regio(‘s) waarvoor de Wlz-uitvoerder werkzaam
is, welk inwonertal door het Zorginstituut Nederland wordt gehanteerd bij de vaststelling
van het beheerskostenbudget Wlz-uitvoerder voor de functie van Zorgkantoor zoals beschreven
in artikel 4.4. van het Besluit Wfsv.
-
•
Aantal Wlz-geïndiceerden: het gemiddeld aantal inwoners met een adres volgens de Basisregistratie Personen
dat gerekend moet worden tot de regio(‘s) waarvoor de Wlz-uitvoerder werkzaam is en
die een indicatie-beschikking van het CIZ hebben ontvangen.
Randvoorwaarden
De gegevens worden gevraagd op het niveau van de Wlz-uitvoerder met de functie van
zorgkantoor.
Periodiciteit
De meting vindt eenmaal per jaar plaats voor jaar t.
7. Prestatie-indicatoren: tijdige en volledige afhandeling declaraties (zin)
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
De prestatie-indicatoren gericht op de afhandeling van declaraties van zorg geven
resultaten weer van de inspanning van de Wlz-uitvoerders die als zorgkantoor zijn
aangewezen, bij doel J: Kwalitatief goede organisatie en aansturing; in het bijzonder
subdoel J.5: Tijdige, juiste en volledige afhandeling declaraties. Er zijn bij dit
subdoel vier indicatoren van belang.
a. Indicator Tijdige aanbieding declaraties
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Omschrijving
Percentage van het aantal zorgaanbieders die over periode t de declaratie op cliëntniveau
tijdig indienden ten opzichte van het totale aantal zorgaanbieders die over periode
t de declaratie op cliëntniveau indienden.
Randvoorwaarde
Gecontracteerde ZZP-ers worden buiten beschouwing gelaten. De betreffende AGB-codes
worden uitgesloten.
Definities
Berekeningswijze
De berekening wordt als volgt uitgevoerd per Wlz-uitvoerder die als zorgkantoor is
aangewezen.
-
1. Selecteer per zorgaanbieder die tot het desbetreffende zorgkantoor behoort het eerst
aangeleverde declaratiebericht voor een bepaalde declaratieperiode (maand-jaar combinatie).
Bijvoorbeeld zorgaanbieder levert in februari jaar t 2 declaratieberichten aan voor
de declaratieperiode 1-1-jaar t t/m 31-1-jaar t. Het eerste bericht met alle declaratieregels
van januari jaar t op 1-2-jaar t en het tweede bericht met correcties op 26-2-jaar
t. In dit geval wordt het bericht van 1-2-jaar t geselecteerd.
-
2. Bepaal voor de geselecteerde berichten hoeveel van deze berichten tijdig zijn, maximaal
17 werkdagen na de declaratieperiode (maand-jaar combinatie) vastgelegd. Bijvoorbeeld:
voor januari jaar t zijn de berichten tijdig indien deze uiterlijk op 23-2-jaar t
zijn aangeleverd. Het geselecteerde bericht van deze zorgaanbieder is dus tijdig.
-
3. Deel het aantal zorgaanbieders met tijdige berichten door het totaal aantal zorgaanbieders
dat berichten heeft aangeleverd over de betreffende maand-jaar combinatie. Resultaat
is bijvoorbeeld: er zijn 95 zorgaanbieders die in februari jaar t tijdig hebben aangeleverd
voor januari jaar t en 100 zorgaanbieders die in totaal voor januari jaar t hebben
aangeleverd. Hiermee voldoet dit zorgkantoor aan de norm voor januari jaar t.
Periodiciteit
De meting vindt maandelijks plaats over alle zorgaanbieders die over de betreffende
maand bij het zorgkantoor declaraties op cliëntniveau hebben ingediend.
b. Indicator Tijdige afhandeling declaraties
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Omschrijving
Percentage van het aantal door de Wlz-uitvoerder die als zorgkantoor is aangewezen,
tijdig afgehandelde declaraties op cliëntniveau ten opzichte van het totale aantal
declaraties op cliëntniveau, die in het betreffende tijdvak via VECOZO aan het zorgkantoor
zijn aangeboden.
Randvoorwaarden
-
• Doorlooptijd goedkeuring: aantal werkdagen van ontvangst tot en met verwerking van
de goedgekeurde declaratie.
-
• Doorlooptijd afkeuring: aantal werkdagen van ontvangst tot en met retourzending van
afgekeurde declaratie (AW320).
Definities
Berekeningswijze
De berekening wordt als volgt uitgevoerd per Wlz-uitvoerder/zorgkantoor.
-
1. Selecteer alle in de betreffende maand-jaar combinatie aangeleverde declaratieberichten.
Bijvoorbeeld er zijn in februari jaar t in totaal 100 berichten aangeleverd.
-
2. Bepaal voor elk geselecteerde bericht hoeveel van deze berichten tijdig zijn afgehandeld.
Berekening: aanmaakdatum retourbestand minus- aanleverdatum declaratiebericht. Datum
retourbestand mag maximaal 15 werkdagen na de aanleverdatum liggen om tijdig te zijn.
Bijvoorbeeld: van de in februari jaar t aangeleverde berichten zijn 99 berichten binnen
15 werkdagen afgehandeld
-
3. Deel het aantal tijdig afgehandelde berichten door het totaal aantal geselecteerde
berichten dat in de betreffende per maand-jaar combinatie is aangeleverd. Op basis
van het voorbeeld in punt 1 en 2 is de uitkomst 99 / 100 waarmee voor februari jaar
t wordt voldaan aan de norm.
Periodiciteit
De meting vindt maandelijks plaats over alle in de betreffende maand via VECOZO ontvangen
declaraties op cliëntniveau.
c. Indicator Volledige afhandeling declaraties
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Omschrijving
Percentage van het aantal door de Wlz-uitvoerder die als zorgkantoor is aangewezen,
afgehandelde declaraties op cliëntniveau ten opzichte van het totale aantal declaraties
op cliëntniveau, die in het betreffende tijdvak via VECOZO aan het zorgkantoor zijn
aangeboden.
Definities
Verwerking van goedgekeurde declaraties op cliëntniveau.
Retourzending van afgekeurde declaraties op cliëntniveau (AW320).
Berekeningswijze
De berekening wordt als volgt uitgevoerd per Wlz-uitvoerder die als zorgkantoor is
aangewezen.
-
1. Selecteer alle in de betreffende maand-jaar combinatie aangeleverde declaratieberichten.
Bijvoorbeeld: er zijn in februari jaar t in totaal 100 berichten aangeleverd.
-
2. Vergelijk voor elk geselecteerd bericht of de totaaltelling van het aantal aangeleverde
declaratieregels in het bericht gelijk is aan het totaal aantal goedgekeurde declaratieregels
+ aantal afgekeurde declaratieregels van dat betreffende bericht.
-
3. Deel het aantal berichten waarbij de telling overeenkomt door het/ totaal aantal geselecteerde
berichten per maand-jaar combinatie. Bijvoorbeeld in februari jaar t zijn er 100 berichten
aangeleverd, waarvan bij 99 berichten de telling overeenkomt. Hiermee voldoet het
zorgkantoor aan de norm voor februari jaar t.
Periodiciteit
De meting vindt maandelijks plaats over alle in de betreffende maand via VECOZO ontvangen
declaraties op cliëntniveau.
d. Indicator Tijdige afhandeling bovenbudgettaire verstrekking hulpmiddelen
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Omschrijving
Percentage van het aantal door de Wlz-uitvoerder die als zorgkantoor is aangewezen,
afgehandelde declaraties op cliëntniveau ten opzichte van het totale aantal declaraties
op cliëntniveau, waarvoor geldt dat de doorlooptijd in kalenderdagen minder is dan
of gelijk is aan 40.
Definities
-
•
Ontvangstdatum factuur: de datum waarop de factuur gestempeld of ingelezen is door het zorgkantoor.
-
•
Betaaldatum factuur: de werkelijke datum waarop het zorgkantoor het geld heeft overgemaakt of de datum
betaalbaarstelling CAK.
-
•
Doorlooptijd: het aantal dagen tussen de ontvangstdatum van de goedgekeurde factuur en de betaaldatum.
Berekeningswijze
Bepaal per declaratie het aantal dagen tussen de ontvangstdatum van de goedgekeurde
factuur voor hulpmiddelen en de betaaldatum van (door) de Wlz- uitvoerder/zorgkantoor.
Randvoorwaarden
De gegevens worden gevraagd op het niveau van de Wlz-uitvoerder met de functie van
zorgkantoor.
Het gaat alleen om de tijdige betaling van de goedgekeurde declaraties.
Periodiciteit
De meting vindt maandelijks plaats over alle in de betreffende maand ontvangen declaraties
op cliëntniveau.
Tabel 7. Resultaatgerichte indicatoren: afhandeling declaraties percentages
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Resultaatgerichte indicator
|
J
|
F
|
M
|
A
|
M
|
J
|
J
|
A
|
S
|
O
|
N
|
D
|
Tijdige aanbieding declaraties
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tijdige afhandeling declaraties
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Volledige afhandeling declaraties
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tijdige afhandeling bovenbudgettaire verstrekking
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bron: NZa
8. Prestatie-indicatoren: Behandeling klachten en bezwaarschriften
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
De prestatie-indicatoren gericht op de behandeling van klachten en bezwaarschriften
geven resultaten weer van de inspanning van de Wlz-uitvoerders bij doel J: Kwalitatief
goede organisatie en aansturing; in het bijzonder subdoel J.2: Cliëntgerichte afhandeling
klachten. Er zijn bij dit subdoel vijf indicatoren van belang.
Elke inwoner in Nederland die Wlz-zorg gaat krijgen of ontvangt heeft het wettelijke
recht om hierover zijn beklag te doen. In eerste instantie kan de klant hiervoor terecht
bij de zorgaanbieder/zorgkantoor. Mocht de klant, na zijn gevoel, niet tevreden zijn
dan kan hij contact op met de ombudsman (klacht) of heeft hij de mogelijkheid om beroep
aan te tekenen (bezwaar).
Voor de gevraagde indicatoren hoeven de zorgkantoren geen noemenswaardige berekeningen
te doen. De zorgkantoren beschikken al over deze informatie. De indicatoren geven
vooral, in cijfers, de inspanningen weer van de zorgkantoren. Norm overschrijdingen
dienen door de zorgkantoren verklaard te worden in het uitvoeringsverslag.
a. Indicator Tijdige afhandeling klachten
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Percentage van de afgehandelde klachten die binnen 6 weken zijn afgehandeld dan wel
bij verdaging binnen 10 weken, ten opzichte van het totaal aantal afgehandelde klachten.
Randvoorwaarden
Alleen schriftelijk ingediende klachten worden voor deze indicator in aanmerking genomen.
Het gaat hierbij om alle klachten die in jaar t zijn afgehandeld.
Als het een klacht over een derde betreft, bijvoorbeeld de zorgverlener, dan wordt
de brief aan de klager waarin het zorgkantoor aangeeft dat hij de klacht heeft voorgelegd
bij de derde, beschouwd als afhandelingsbrief. Hierbij wordt opgemerkt dat de klager
toestemming moet geven voor het doorsturen van klachten aan derden.
Definities
-
•
Klacht: elke uiting van onvrede door een verzekerde;
-
•
Startdatum voor klachtbehandeling: de ontvangstdatum van de klacht. Deze wordt door het zorgkantoor voor elke klacht
vastgelegd;
-
•
Einddatum voor klachtafhandeling: de afhandelingsdatum van de klacht. Deze wordt door het zorgkantoor voor elke klacht
vastgelegd;
-
•
Schriftelijk ingediende klachten: klachten die per brief, email of webformulier worden ingediend.
Periodiciteit
De meting vindt elk kwartaal plaats aan de hand van alle in het kwartaal afgehandelde
klachten.
b. Indicator Tijdige ontvangstbevestiging bezwaarschriften
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Percentage van de ontvangen bezwaarschriften waarvan de ontvangst aan verzekerde binnen
drie weken is bevestigd, dan wel binnen drie weken afhandeling heeft plaatsgevonden,
ten opzichte van het totaal aantal ontvangen bezwaarschriften.
Randvoorwaarde
Alleen schriftelijk ingediende bezwaarschriften worden voor deze indicator in aanmerking
genomen. Het gaat hierbij om alle ontvangstbevestigingen van bezwaarschriften die
in jaar t zijn verstuurd.
Definities
-
•
Bezwaarschrift: Het vragen van een voorziening tegen een besluit bij het bestuursorgaan dat het besluit
heeft genomen;
-
•
Startdatum voor de behandeling van het bezwaarschrift: de ontvangstdatum van het bezwaarschrift. Deze wordt door het zorgkantoor voor elk
bezwaarschrift vastgelegd;
-
•
Verzenddatum van ontvangstbevestiging bezwaren: de datum waarop het zorgkantoor de ontvangstbevestiging van het bezwaar heeft verstuurd.
Deze wordt door het zorgkantoor voor elk bezwaar vastgelegd;
-
•
Schriftelijk ingediende bezwaarschriften: Bezwaarschriften die per brief, email of webformulier worden ingediend;
-
•
Ontvangstbevestiging: De schriftelijke reactie van het zorgkantoor na het ontvangen van het bezwaarschrift
dat het bezwaarschrift door het zorgkantoor is ontvangen en in behandeling is genomen.
De ontvangstbevestiging moet binnen drie weken plaatsvinden.
Periodiciteit
De meting vindt elk kwartaal plaats aan de hand van alle in het kwartaal ontvangen
bezwaarschriften.
c. Indicator Tijdige afhandeling bezwaarschriften
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Percentage van de afgehandelde bezwaarschriften die binnen 6 weken zijn afgehandeld
dan wel bij verdaging binnen 12 weken plus de afgehandelde bezwaarschriften bij tussenkomst
van een adviescommissie binnen 12 weken zijn afgehandeld dan wel verdaging binnen
18 weken, ten opzichte van het totaal aantal afgehandelde bezwaarschriften.
Randvoorwaarden
Alleen schriftelijk ingediende bezwaarschriften worden voor deze indicator in aanmerking
genomen. Het gaat hierbij om alle bezwaren die in jaar t zijn afgehandeld.
Definities
-
•
Bezwaarschrift: Het vragen van een voorziening tegen een besluit bij het bestuursorgaan dat het besluit
heeft genomen;
-
•
Startdatum voor de behandeling van het bezwaarschrift: de ontvangstdatum van het bezwaarschrift. Deze wordt door het zorgkantoor voor elk
bezwaarschrift vastgelegd;
-
•
Einddatum voor bezwaren: de afhandelingsdatum van het bezwaar. Deze wordt door het zorgkantoor voor elk bezwaar
vastgelegd;
-
•
Schriftelijk ingediende bezwaarschriften: Bezwaarschriften die per brief, email of webformulier worden ingediend.
Periodiciteit
De meting vindt elk kwartaal plaats aan de hand van alle in het kwartaal afgehandelde
bezwaarschriften.
Tabel 8.1. Resultaatgerichte indicatoren: Klachten en bezwaren, percentages
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Resultaatgerichte indicatoren Klachten en bezwaren, percentages
|
Kwartaal 1
|
Kwartaal 2
|
Kwartaal 3
|
Kwartaal 4
|
a. Tijdige afhandeling klachten
|
|
|
|
|
b. Tijdige ontvangstbevestiging bezwaarschriften
|
|
|
|
|
c. Tijdige afhandeling bezwaarschriften
|
|
|
|
|
Bron: NZa
d. Indicator aantallen: aard van de klachten
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Aantallen van de afgehandelde klachten, naar aard, die binnen 6 weken zijn afgehandeld
dan wel bij verdaging binnen 10 weken, ten opzichte van het totaal aantal afgehandelde
klachten.
Randvoorwaarden
Alleen schriftelijk ingediende klachten worden voor deze indicator in aanmerking genomen.
Het gaat hierbij om alle klachten die in jaar t zijn afgehandeld.
Als het een klacht over een derde betreft, bijvoorbeeld de zorgverlener, dan wordt
de brief aan de klager waarin het zorgkantoor aangeeft dat hij de klacht heeft voorgelegd
bij de derde, beschouwd als afhandelingsbrief. Hierbij wordt opgemerkt dat de klager
toestemming moet geven voor het doorsturen van klachten aan derden.
Definities
-
•
Klacht: elke schriftelijke uiting van onvrede door een verzekerde.
-
•
Startdatum voor klachtbehandeling: de ontvangstdatum van de klacht. Deze wordt door het zorgkantoor voor elke klacht
vastgelegd;
-
•
Einddatum voor klachtafhandeling: de afhandelingsdatum van de klacht. Deze wordt door het zorgkantoor voor elke klacht
vastgelegd;
-
•
Schriftelijk ingediende klachten: klachten die per brief, email of webformulier worden ingediend.
Periodiciteit
De meting vindt elk jaar plaats aan de hand van alle in jaar t afgehandelde klachten.
Tabel 8.2. Resultaatgerichte indicatoren Aard van de klachten, aantallen voor zorgkantoor*
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Aard van de klacht inzake de uitvoering Wlz, zorgkantoor
|
Aantallen
|
Privacy-schending
|
|
Bejegening door personeel zorgkantoor
|
|
Bereikbaarheid (incl. telefonische bereikbaarheid)
|
|
Uitvoering pgb
|
|
Overig
|
|
Totaal aantal klachten over functioneren zorgkantoor
|
|
* Het is van belang om geen dubbelingen in de telling te hebben. Het zorgkantoor kiest
de categorie die het meest van toepassing is.
Tabel 8.3. Resultaatgerichte indicatoren Aard van de klachten, aantallen voor zorgaanbieder*
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Aard van de klacht inzake de uitvoering Wlz, zorgaanbieder
|
Aantal
|
Privacy-schending
|
|
Bereikbaarheid (incl. telefonische bereikbaarheid)
|
|
Bejegening door hulpverleners
|
|
Kwaliteit zorgverlening
|
|
Overig
|
|
Totaal aantal klachten over functioneren zorgaanbieder
|
|
* Het is van belang om geen dubbelingen in de telling te hebben. Het zorgkantoor kiest
de categorie die het meest van toepassing is.
e. Indicator aantallen: aard van de bezwaarschriften en gegrond/ongegrond
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Aantallen van de afgehandelde bezwaarschriften, naar aard, die binnen 6 weken zijn
afgehandeld dan wel bij verdaging binnen 12 weken plus de afgehandelde bezwaarschriften
bij tussenkomst van een adviescommissie binnen 12 weken zijn afgehandeld dan wel verdaging
binnen 18 weken, ten opzichte van het totaal aantal afgehandelde bezwaarschriften.
Randvoorwaarden
Alleen schriftelijk ingediende bezwaarschriften worden voor deze indicator in aanmerking
genomen. Het gaat hierbij om alle bezwaren die in jaar t zijn afgehandeld.
Definities
-
•
Bezwaarschrift: Het vragen van een voorziening tegen een besluit bij het bestuursorgaan dat het besluit
heeft genomen.
-
•
Startdatum voor de behandeling van het bezwaarschrift: de ontvangstdatum van het bezwaarschrift. Deze wordt door het zorgkantoor voor elk
bezwaarschrift vastgelegd.
-
•
Einddatum voor afhandeling van het bezwaarschrift: de afhandelingsdatum van het bezwaarschrift. Deze wordt door het zorgkantoor voor
elk bezwaarschrift vastgelegd;
-
•
Schriftelijk ingediende bezwaarschriften: bezwaarschriften die per brief, per email of per webformulier worden ingediend.
Periodiciteit
De meting vindt elk jaar plaats aan de hand van alle in jaar t afgehandelde bezwaarschriften.
Tabel 8.4. Resultaatgerichte indicatoren Aard van de bezwaarschriften, aantallen*
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Aard van het bezwaarschrift inzake de Wlz
|
Aantallen, gegrond
|
Aantallen, ongegrond
|
Aantallen, overig
|
Totaal
|
Besluit Zorg in natura
|
|
|
|
|
Besluit pgb
|
|
|
|
|
Overig
|
|
|
|
|
Totaal aantal bezwaarschriften
|
|
|
|
|
*De bezwaarschriften die deels gegrond / deels ongegrond zijn worden meegenomen in
de categorie gegrond. In de kolom ‘Aantallen, overig’ worden bezwaarschriften meegenomen
waarover het zorgkantoor nog niet tot een oordeel is gekomen, bijv. door intrekking
van een bezwaar. In de rij ‘Overig’ gaat het om de pgb MPT combinaties.