Bijlage 1. Boete- en tarieflijst, behorende bij artikel 2 van de Beleidsregel inzake het handhaving- en sanctioneringkader van artikel 6 van de Arbeidsomstandighedenwet
In tabel 1 of 2 staan de artikelen, die volgens artikel 13.27, eerste lid, van het Omgevingsbesluit, artikel 9.9d van het Arbeidsomstandighedenbesluit en artikel 8.29a van de arbeidsomstandighedenregeling, bestuurlijk beboetbaar zijn. Er wordt in de tabellen vermeld welk type overtreding
het betreft. Tevens is het boetenormbedrag van elk artikel, lid of onderdeel daarvan
opgenomen.
ZO staat voor een zware overtreding, ODB voor een overtreding met een directe boete
en OO voor een overige overtreding.
Indien er in tabel 1 of 2 naast OO zowel ZO en/of ODB staat aangegeven, dan kunnen
in tabel 3, 4, 5 of 6 de ZO en ODB overtredingen specifiek benoemd zijn voor de Seveso-paragraven
of de Arie-regeling.
Het niet treffen van een maatregel die een zwaar ongeval kan voorkomen of de gevolgen
kan beperken, zoals bedoeld in artikel 4.9 eerste lid Besluit activiteiten leefomgeving en artikel 2.5 derde lid Arbeidsomstandighedenbesluit, kan resulteren in ernstig gevaar voor personen. Wanneer er sprake is van een situatie
waarbij ernstig gevaar voor personen zoals werknemers, zelfstandige of derden kan
ontstaan, doordat er werkzaamheden plaatsvinden, die een situatie kunnen creëren wat
een zwaar ongeval kan veroorzaken, kan de toezichthouder naast een stillegging als
bedoeld in artikel 28 van de Arbeidsomstandighedenwet, direct een bestuurlijke boete opleggen als het een ZO of ODB betreft al dan niet
beschreven in tabel 3, 4, 5 of 6 van bijlage 1.
In overleg met het Openbaar Ministerie kan worden bepaald dat in plaats van een bestuurlijke
boete er een proces-verbaal wordt opgemaakt.
De in tabel 1 gegeven boetenormbedragen voor de artikelen 4.9, eerste lid en 4.11, eerste en derde lid, van het Besluit activiteiten leefomgeving worden aangepast op basis van de beoordelingssystematiek, vermeld in bijlage 2.
De in tabel 2 van bijlage 2 opgenomen boetenormbedragen worden gebruikt voor de verdere boeteberekening voor
deze artikelen waarna vervolgens de correctie op werknemersgrootte, als bepaald in
artikel 4, of verhoging van het boetenormbedrag, als bepaald in artikel 5, kan plaatsvinden.
Tabel 1 Boete- en tarieflijst per artikel, lid en onderdeel daarvan van het Besluit
activiteiten leefomgeving
Artikel Bal
|
Lid
|
Onderdeel
|
Boetenormbedrag
|
Type overtreding
|
4.4
|
2
|
|
€ 500.000,–
|
ZO/ODB/OO
|
4.5
|
1
|
|
€ 250.000,–
|
ZO/ODB/OO
|
|
|
a
|
€ 15.000,–
|
ODB
|
|
|
b
|
€ 15.000,–
|
ODB
|
|
|
c
|
€ 15.000,–
|
ODB
|
|
|
d
|
€ 15.000,–
|
ODB
|
|
|
e
|
€ 15.000,–
|
ODB
|
|
|
f
|
€ 15.000,–
|
ODB
|
|
3
|
|
€ 150.000,–
|
ODB
|
4.6
|
1
|
a
|
€ 150.000,–
|
ODB
|
|
|
b
|
€ 150.000,–
|
ODB
|
|
|
c
|
€ 150.000,–
|
ODB
|
|
|
d
|
€ 150.000,–
|
ODB
|
|
|
e
|
€ 15.000,–
|
ODB
|
|
|
f
|
€ 15.000,–
|
ODB
|
4.7
|
1
|
|
€ 900.000,–
|
ZO/ODB/OO
|
|
|
a
|
€ 150.000,–
|
ODB
|
|
|
b
|
€ 150.000,–
|
ODB
|
|
|
c
|
€ 150.000,–
|
ODB
|
|
|
d
|
€ 150.000,–
|
ODB
|
|
|
e
|
€ 150.000,–
|
ODB
|
|
|
f
|
€ 50.000,–
|
ODB
|
|
2
|
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
4.9
|
1
|
|
€ 500.000,–
|
ZO/ODB/OO
|
|
2
|
|
€ 500.000,–
|
ODB
|
4.10
|
1
|
|
€ 900.000,–
|
ZO/ODB/OO
|
|
2
|
a
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
b
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
c
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
|
3
|
a
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
b
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
c
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
d
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
4.11
|
1
|
|
€ 900.000,–
|
ZO/ODB/OO
|
|
|
Onderdeel a van bijlage III van de richtlijn
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
Onderdeel b van bijlage III van de richtlijn
|
|
|
|
|
I
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
ii
|
€ 500.000,–
|
ZO/ODB/OO
|
|
|
iii
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
iv
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
v
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
vi1
|
€ 100.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
vii
|
€ 100.000,–
|
ODB/OO
|
|
2
|
|
€ 100.000,–
|
ODB/OO
|
|
3
|
|
€ 500.000,–
|
ZO/ODB/OO
|
|
|
a
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
b
|
€ 100.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
c
|
€ 100.000,–
|
ODB/OO
|
4.12
|
1
|
|
€ 500.000,–
|
ODB/OO
|
|
2
|
|
€ 125.000,–
|
ODB/OO
|
4.13
|
1
|
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
2
|
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
4.14
|
1
|
|
€ 900.000,–
|
ZO/ODB/OO
|
|
2
|
Onderdeel 1 van bijlage II van de richtlijn
|
€ 100.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
Onderdeel 2 van bijlage II van de richtlijn
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
Onderdeel 3 van bijlage II van de richtlijn
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
Onderdeel 4 van bijlage II van de richtlijn
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
Onderdeel 5 van bijlage II van de richtlijn
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
a
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
b
|
€ 500.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
c
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
|
3
|
a
|
€ 500.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
b
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
c
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
|
4
|
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
4.15
|
1
|
|
€ 500.000,–
|
ZO/ODB/OO
|
|
2
|
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
|
3
|
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
a
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
b
|
€ 50.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
c
|
€ 100.000,–
|
ODB/OO
|
|
4
|
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
4.18
|
|
a
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
b
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
c
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
d
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
4.19
|
|
|
€ 500.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
a
|
€ 50.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
b
|
€ 200.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
c
|
€ 200.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
d
|
€ 50.000,–
|
ODB/OO
|
4.20
|
|
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
4.22
|
1
|
|
€ 500.000,–
|
ZO/ODB/OO
|
|
|
a
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
b
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
c
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
2
|
Bijlage IV van de richtlijn
|
€ 900.000,–
|
ZO/ODB/OO
|
|
|
1a
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
1b
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
1c
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
1d
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
1e
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
1f
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
1g
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
3
|
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
|
4
|
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
4.23
|
1
|
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
a
|
€ 125.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
b
|
€ 125.000,–
|
ODB/OO
|
|
2
|
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
3
|
|
€ 500.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
a
|
€ 100.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
b
|
€ 100.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
c
|
€ 100.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
d
|
€ 100.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
e
|
€ 100.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
f
|
€ 100.000,–
|
ODB/OO
|
4.24
|
1
|
|
€ 100.000,–
|
ODB/OO
|
|
2
|
|
€ 100.000,–
|
ODB/OO
|
|
3
|
|
€ 100.000,–
|
ODB/OO
|
|
4
|
|
€ 100.000,–
|
ODB/OO
|
4.26
|
|
|
|
|
|
|
a
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
b
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
4.27
|
|
|
|
|
|
|
a
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
b
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
4.28
|
|
|
|
|
|
|
a
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
b
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
1 In onderdeel vi van bijlage III van de Seveso III richtlijn (2012/18/EU) zijn veiligheidprestatieindicatoren
(safety performance indicators – SPI) opgenomen. In het Besluit activiteiten leefomgeving
is het verplicht gesteld om te hebben aangezien alle elementen, die in de genoemde
richtlijn staan opgenomen, verplicht zijn om te hebben.
De in tabel 2 gegeven boetenormbedragen voor de artikelen 2.5, derde lid en, 2.5a, eerste lid van het Arbeidsomstandighedenbesluit en de artikelen 2.0a en 2.0c van de Arbeidsomstandighedenregeling worden aangepast op basis van de beoordelingssystematiek, vermeld in bijlage 2.
De in tabel 2 van bijlage 2 opgenomen boetenormbedragen worden gebruikt voor de verdere boeteberekening voor
deze artikelen waarna vervolgens de correctie op werknemersgrootte, als bepaald in
artikel 4, of verhoging van het boetenormbedrag, als bepaald in artikel 5, kan plaatsvinden.
Tabel 2 Boete- en tarieflijst per artikel, lid en onderdeel daarvan van het Arbeidsomstandighedenbesluit
en de Arbeidsomstandighedenregeling
Artikel ARIE
|
Lid
|
Onderdeel
|
Boetenormbedrag
|
Type overtreding
|
Arbobesluit
|
|
|
|
|
2.5
|
1
|
|
€ 900.000,–
|
ZO/ODB/OO
|
|
2
|
a
|
€ 500.000,–
|
ZO/ODB/OO
|
|
|
b
|
€ 500.000,–
|
ZO/ODB/OO
|
|
3
|
|
€ 500.000,–
|
ZO/ODB/OO
|
|
4
|
|
€ 500.000,–
|
ODB
|
|
5
|
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
2.5a
|
1
|
|
€ 900.000,–
|
ZO/ODB/OO
|
2.5b
|
1
|
|
€ 500.000,–
|
ZO/ODB/OO
|
|
3
|
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
|
4
|
|
€ 250.000,–
|
ODB/00
|
2.5c
|
1
|
a
|
€ 500.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
b
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
c
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
|
2
|
|
€ 125.000,–
|
ODB/OO
|
2.5d
|
1
|
a
|
€ 100.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
b
|
€ 100.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
c
|
€ 100.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
d
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
e
|
€ 100.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
f
|
€ 100.000,–
|
ODB/OO
|
2.5e
|
|
|
€ 500.000,–
|
ZO/ODB/OO
|
2.5g
|
2
|
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
2.5h
|
1
|
|
€ 250.000,–
|
ZO/ODB/OO
|
|
|
a
|
€ 15.000,–
|
ODB
|
|
|
b
|
€ 15.000,–
|
ODB
|
|
|
c
|
€ 15.000,–
|
ODB
|
|
|
d
|
€ 15.000,–
|
ODB
|
|
|
e
|
€ 15.000,–
|
ODB
|
|
|
f
|
€ 15.000,–
|
ODB
|
|
|
g
|
€ 15.000,–
|
ODB
|
|
|
h
|
€ 15.000,–
|
ODB
|
|
2
|
a (2.5h lid 1 sub a t/m c)
|
€ 15.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
a (2.5h lid 1 sub d t/m h)
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
b
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
c
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
d
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
2.5i
|
1
|
|
€ 900.000,–
|
ZO/ODB/OO
|
|
|
a
|
€ 150.000,–
|
ODB
|
|
|
b
|
€ 150.000,–
|
ODB
|
|
|
c
|
€ 150.000,–
|
ODB
|
|
|
d
|
€ 150.000,–
|
ODB
|
|
|
e
|
€ 150.000,–
|
ODB
|
|
2
|
|
€ 250.000,–
|
ODB
|
Arboregeling
|
|
|
|
|
2.0
|
|
a
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
b
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
c
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
d
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
2.0a
|
1
|
a
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
b
|
€ 100.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
c
|
€ 100.000,–
|
ODB/OO
|
|
2
|
|
€ 100.000,–
|
ODB/OO
|
|
3
|
|
€ 100.000,–
|
ODB/OO
|
2.0b
|
1
|
|
€ 500.000,–
|
ODB/OO
|
|
2
|
Bijlage Ia
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
1
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
2
|
€ 50.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
3
|
€ 100.000,–
|
ODB/OO
|
2.0c
|
|
Bijlage Ib
|
€ 900.000,–
|
ZO/ODB/OO
|
|
|
a
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
b
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
c
|
€ 500.000,–
|
ZO/ODB/OO
|
|
|
d
|
€ 250.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
e
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
f
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
g
|
€ 100.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
h
|
€ 100.000,–
|
ODB/OO
|
2.0d
|
|
Bijlage Ic
|
€ 900.000,–
|
ZO/ODB/OO
|
|
|
a
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
b
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
c
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
d
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
e
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
f
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
|
|
g
|
€ 150.000,–
|
ODB/OO
|
Tabel 3 ZO overtredingen voor de Seveso-paragraven
Artikel Seveso in het bal
|
Zware overtreding
|
4.4, tweede lid
|
Het plaatsvinden van een zwaar ongeval en de partijen, als bepaald in artikel 4.4,
eerste lid van het Bal zijn niet voldoende betrokken bij het opstellen of naleven
van de Seveso-bepalingen.
|
4.5, eerste lid
|
Het volledig ontbreken van de gegevens van de kennisgeving waardoor niet beoordeeld
kan worden of en welke bepalingen van paragraaf 4.2 Seveso-inrichting van toepassing
zijn op de werkgever.
|
4.7, eerste lid
|
Het niet of niet op tijd melden van een zwaar ongeval waardoor de toezichthouder niet
een onderzoek kan opstarten of uitvoeren.
|
4.9, eerste lid
|
Het introduceren van een actieve ontstekingsbron of apparaat, dat niet voldoet aan
het Warenwetbesluit explosieveilig materieel 2016, in een gevarenzone.
|
4.10, eerste lid
|
Het volledig ontbreken van een preventiebeleid.
|
4.11, eerste lid
|
Het veiligheidsbeheerssysteem is niet afgestemd op de gevaren, de industriële werkzaamheden
en de complexiteit van de organisatie of is niet op de evaluatie van de risico’s gebaseerd.
|
|
Het volledig ontbreken van het veiligheidsbeheerssysteem.
|
|
Het volledig ontbreken van de bepalingen uit bijlage III van de Seveso-richtlijn en
de uitwerking daarvan.
|
|
Het niet zorgdragen dat de procedures voor de systematische identificatie van de gevaren
van zware ongevallen aanwezig zijn.
|
4.11, derde lid
|
Het volledig ontbreken van de procedures.
|
4.14, eerste lid
|
Het niet hebben van een veiligheidsrapport.
|
|
Het volledig ontbreken van de bepalingen uit bijlage II van de Seveso-richtlijn en
de uitwerking daarvan.
|
4.15, eerste lid
|
Het volledig ontbreken van scenario’s.
|
|
Het ontbreken van de beschrijving van de scenario’s voor mogelijke zware ongevallen,
bedoeld in bijlage II, onder 4, onder a, bij de Seveso-richtlijn.
|
4.22, eerste lid
|
Het niet hebben van een intern noodplan.
|
4.22, tweede lid
|
Het volledig ontbreken van de Seveso-bepalingen uit bijlage IV van de Seveso-richtlijn
en de uitwerking daarvan.
|
Tabel 4 ZO overtredingen voor de Arie-regeling
Artikel Arie-bepaling in Arbobesluit of Arboregeling
|
Zware overtreding
|
2.5, eerste lid, Arbobesluit
|
Het volledig ontbreken van een beleid inzake de beheersing van de risico's van zware
ongevallen.
|
2.5, tweede lid, onderdeel a, Arbobesluit
|
Het volledig ontbreken van de procedures.
|
2.5, tweede lid, onderdeel b, Arbobesluit en 2.0b, Arboregeling
|
Het volledig ontbreken van scenario’s.
|
2.5, derde lid, Arbobesluit
|
Het introduceren van een actieve ontstekingsbron of apparaat, dat niet voldoet aan
het Warenwetbesluit explosieveilig materieel 2016, in een gevarenzone.
|
2.5a, eerste lid, Arbobesluit
|
Het volledig ontbreken van een preventiebeleid.
|
|
Het veiligheidsbeheerssysteem is niet afgestemd op de gevaren, de industriële werkzaamheden
en de complexiteit van de organisatie of is niet op de evaluatie van de risico’s gebaseerd.
|
2.5a, eerste lid, Arbobesluit,
2.0c en bijlage Ib, Arboregeling
|
Het volledig ontbreken van het veiligheidsbeheerssysteem.
|
|
Het volledig ontbreken van de bepalingen uit bijlage Ib en de uitwerking daarvan.
|
2.5b, eerste lid, Arbobesluit en
2.0d, Arboregeling
|
Het niet hebben van een intern noodplan.
|
2.5d, Arbobesluit,
2.0d en bijlage Ic, Arboregeling
|
Het volledig ontbreken van de bepalingen uit bijlage Ic en de uitwerking daarvan.
|
2.5e, Arbobesluit
|
Het plaatsvinden van een zwaar ongeval en het niet voldoende betrokken zijn bij het
opstellen of naleven van de bepalingen van andere werkgever, of de in het bedrijf
of de inrichting werkzame zelfstandige of werkgever die de arbeid zelf verricht.
|
2.5i, eerste lid, Arbobesluit
|
Het niet of niet op tijd melden van een zwaar ongeval waardoor de toezichthouder niet
een onderzoek kan opstarten of uitvoeren.
|
2.5h, eerste lid, Arbobesluit
|
Het niet melden of volledig ontbreken van de gegevens van de melding waardoor niet
beoordeeld kan worden welke bepalingen van hoofdstuk twee, paragraaf twee van toepassing
zijn op de werkgever.
|
Bij de berekening van een bestuurlijke boete als bedoeld in artikel 13.27 Omgevingsbesluit en in artikel 9.9d Arbeidsomstandighedenbesluit en artikel 8.29a van de Arbeidsomstandighedenregeling, wordt voor een overtreding van de artikelen 4.9, eerste lid en 4.11, eerste en derde lid, van het Besluit activiteiten leefomgeving, de artikelen 2.5, derde lid, 2.5a, eerste lid van het Arbeidsomstandighedenbesluit en de artikelen 2.0a en 2.0c van de Arbeidsomstandighedenregeling eerst onderstaande beoordelingssystematiek toegepast op het in bijlage 1, tabellen 1 of 2, gegeven boetenormbedrag.
De in tabel 2 van deze bijlage opgenomen bedragen zijn de boetenormbedragen, die voor
de verdere berekening van de bestuurlijke boete worden gebruikt.
De beoordelingssystematiek is van toepassing op zowel het beoordelen van technische
als organisatorische en procedurele maatregelen, als bepaald in artikel 4.9, eerste lid van het Besluit activiteiten leefomgeving en 2.5, derde lid van het Arbeidsomstandighedenbesluit, die de kans op een zwaar ongeval en de mogelijke gevolgen beperken of wegnemen.
Daarbij is van belang dat technische maatregelen altijd voor gaan op organisatorische
of procedurele maatregelen als bepaald in de Arbeidshygiënische strategie via artikel 4.4 van het Arbeidsomstandighedenbesluit.
Ook worden het veiligheidsbeheersysteem en de uitvoering ervan, bedoeld in artikel 4.11, eerste en derde lid van het Besluit activiteiten leefomgeving, artikel 2.5a, eerste lid, van het Arbeidsomstandighedenbesluit en de artikelen 2.0a en 2.0c van de Arbeidsomstandighedenregeling, op deze manier beoordeeld.
De beoordelingssystematiek is op de volgende drie aspecten gestoeld:
-
1.
Gedocumenteerd
Er is sprake van een deugdelijke en volledige beschrijving van een maategel:
-
– Deugdelijk betekent helder, inzichtelijk, goed leesbaar en actueel;
-
– Volledig betekent dat alle relevante aspecten zijn benoemd.
-
2.
Geschikt
Technische onderdelen voldoen minimaal aan de stand van de wetenschap en professionele
dienstverlening naast de stand der techniek. De maatregelen zijn geschikt als de stand
der wetenschap en techniek toegepast wordt en als deze al jaren gelijk is dan is geschikt
ook ‘state of the art’ en ‘safe by design’, ook als dit nog nergens of op weinig plekken
in gebruik is.
De maatregelen zijn passend voor de aangetroffen situatie, waarbij technische maatregelen
altijd voor procedurele en organisatorische maatregelen gaan als bepaald in artikel 4.4 van het Arbeidsomstandighedenbesluit.
Organisatorische en procedurele onderdelen voldoen ook aan de stand van de wetenschap
of techniek en zijn eveneens passend voor de situatie. Daarbij wordt goed rekening
gehouden met de individuele situatie van werknemers.
-
3.
Geïmplementeerd
Er wordt gewerkt zoals beschreven is en de werknemers, zelfstandigen en/of derden
lopen hierdoor geen risico of gevaar of dit wordt zo klein mogelijk gemaakt als het
risico niet geheel weggenomen kan worden. Er is sprake van een goed functionerende
managementloop en verbeteractiviteiten op alle onderdelen. Deze zijn structureel en
onlosmakelijk aan de bedrijfsvoering verbonden. De gekozen maatregelen die geïmplementeerd
zijn, zijn de geschikte maatregelen om het risico weg te nemen of zo klein mogelijk
te maken. Deze zijn op een juiste manier in gebruik of geïnstalleerd en gedocumenteerd.
Een niet geschikte of niet goed geïmplementeerde maatregel, die wel goed gedocumenteerd
is, kan maximaal als matig beoordeeld worden op het aspect gedocumenteerd. Het niet
goed documenteren van maatregelen wordt meestal gehandhaafd als een overtreding van
het veiligheidsbeheerssysteem.
Indien een geschikte maatregel onjuist geïmplementeerd of gedocumenteerd is, dan wordt
de geschiktheid, implementatie en documentatie maximaal op matig beoordeeld. Indien
een maatregel geschikt is, maar niet toegepast of in gebruik is, dan is de beoordeling
van de maatregel altijd slecht op geschiktheid en maximaal matig op gedocumenteerd
omdat de maatregel niet toegepast en in gebruik is.
Als een geschikte maatregel maar deels geïmplementeerd is en er door deze beperkte
implementatie geen grote risico’s kunnen ontstaan, dan zal de beoordeling voor geschikt,
geïmplementeerd en gedocumenteerd maximaal matig zijn. Als er wel een groot risico
door kan ontstaan, dan is de beoordeling op geschikt, geïmplementeerd en gedocumenteerd
slecht omdat de gezondheid en veiligheid van de personen hierdoor alsnog in gevaar
kan komen of het risico op een zwaar ongeval verhoogd kan zijn.
Indien een ongeschikte maatregel voldoende geïmplementeerd of gedocumenteerd is, dan
is de beoordeling op geïmplementeerd altijd slecht en gedocumenteerd maximaal matig.
Bij een deels geschikte maatregel, dan is de beoordeling op geïmplementeerd en gedocumenteerd
maximaal matig. Als een ongeschikte of deels ongeschikte maatregel juist geïmplementeerd
en/of gedocumenteerd is, dan kan de gezondheid en veiligheid van de werknemers, zelfstandigen
en derden hierdoor alsnog in gevaar komen of het risico op een zwaar ongeval verhoogd
zijn, dus kan deze maatregel nooit als voldoende worden beoordeeld. Een ongeschikt
maatregel betreft een maatregel die niet als voldoende wordt beoordeeld.
Tijdens een inspectie of bezoek van de toezichthouder wordt voor elke, volgens de
toezichthouder, verkeerde, ontbrekende of onvolledige maatregel of element van het
veiligheidsbeheersysteem een volledige beoordeling opgesteld.
Er wordt beoordeeld op de 3 bovenstaande aspecten (geïmplementeerd, geschikt en gedocumenteerd)
en de toezichthouder geeft een oordeel namelijk voldoende (voorheen goed of redelijk),
matig of slecht. Als door de toezichthouder alleen het oordeel voldoende wordt gegeven,
dan zal er meestal geen overtreding geconstateerd zijn. Hierbij kan het wel zo zijn
dat er wel een eis tot naleving of een waarschuwing wordt opgelegd omdat de situatie
voldoende is maar niet goed genoeg. Dit gaat met name om situaties die voorheen als
redelijk werden beoordeeld. Er is verbetering mogelijk om echt te voorkomen dat er
een zwaar ongeval kan ontstaan of de veiligheid of gezondheid van personen direct
of op de lange termijn geschaad kan worden.
Bij het oordeel slecht of matig wordt aan de beoordeling een waarde gekoppeld.
In tabel 1 van deze bijlage is per aspect met bijbehorend oordeel (matig of slecht)
een waarde gekoppeld.
De waarde van alle drie de aspecten wordt bij elkaar opgeteld en door 16 gedeeld.
16 is de maximale uitkomst namelijk 3x slecht (2 + 6 + 8). De uitkomst van deze optelling
is de correctiefactor waarmee de boetenormbedragen voor de overtreding wordt gecorrigeerd.
Wat betreft de artikelen 4.9, eerste lid en 4.11, eerste en derde lid, van het Besluit activiteiten leefomgeving, de artikelen 2.5, derde lid, 2.5a, eerste lid van het Arbeidsomstandighedenbesluit en de artikelen 2.0a en 2.0c van de Arbeidsomstandighedenregeling kan er meer dan één maatregel volgens deze systematiek beoordeeld worden. Er kunnen
meerdere overtredingen van dit artikellid tegelijk beboet worden. In dat geval worden
de volgens deze systematiek gecorrigeerde boetenormbedragen bij elkaar opgeteld.
Artikel 4.11 eerste en derde lid van het Besluit Activiteiten Leefomgeving, 2.5a, eerste lid van het Arbeidsomstandighedenbesluit en de artikelen 2.0a en 2.0c van de Arbeidsomstandighedenregeling verplichten de werkgever en exploitant tot het uitvoeren van een veiligheidsbeheerssysteem
dat voldoet aan alle elementen genoemd in bijlage III van de richtlijn of de bijlage Ib van de Arbeidsomstandighedenregeling. Voor de Seveso-bedrijven geldt
dat deze alle onderdelen als bepaald in artikel 4.11, eerste lid van het Besluit Activiteiten Leefomgeving als verplichtingen hebben. Ook die in de bijlage van de Seveso III-richtlijn als
optioneel zijn opgenomen. Dit is in het Bal en de toelichting hierop reeds aangegeven
en bepaald.
Omdat deze elementen op onderdelen, apart of gezamenlijk kunnen worden overtreden,
is voor elk element een boetenormbedrag opgenomen in de tabel van bijlage 2. De overtreding
gaat ook altijd over een maatregel waardoor een boeterapport over het overtreden van
meerdere maatregelen gaat wat meerdere overtredingen zijn.
Een overtreding van een onderdeel van een element van het veiligheidsbeheerssysteem
is meestal ook een overtreding van het treffen van alle maatregelen die nodig zijn
als bepaald in artikel 4.9, eerste lid van het Besluit Activiteiten Leefomgeving en 2.5, derde lid van het Arbeidsomstandighedenbesluit. Andersom kan dit vaak ook het geval zijn dat een overtreding van het niet treffen
van alle maatregelen die nodig zijn, ook een overtreding van het veiligheidsbeheerssysteem
is.
De toezichthouder kan ervoor kiezen om in plaats van een overtreding van een onderdeel
van een element van het veiligheidsbeheerssysteem een overtreding van artikel 4.9, eerste lid van het Besluit Activiteiten Leefomgeving of 2.5, derde lid van het Arbeidsomstandighedenbesluit te handhaven. Dit hangt af van de specifieke situatie ter plekke, wat er in het handhavingsbeleid
is opgenomen en of het een systematische afwijking is. Een systematische afwijking
betekent in elk geval dat deze vaker is of kan voorkomen mede omdat er geen goed managementsysteem
of de PDCA-cyclus is of als deze niet volledig doorlopen is.
Een overtreding van een onderdeel van het element a tot en met h van het veiligheidsbeheerssysteem,
wordt gezien als overtreding van het gehele element van het veiligheidsbeheerssysteem.
Hierbij is het niet van belang dat er mogelijk wel aan de andere onderdelen van dat
element wordt voldaan omdat het doel van het element wordt overtreden.
Als er meerdere onderdelen van het element worden overtreden, dan kunnen er meerdere
overtredingen worden geconstateerd omdat er meerdere maatregelen niet goed zijn. Er
kan dan ervoor worden gekozen om één beoordeling te maken van het slechtste onderdeel
dat overtreden is als de maatregelen met elkaar verbonden zijn.
Daarnaast kan dan ook voor de individuele maatregelen die niet getroffen zijn, een
overtreding van artikel 4.9, eerste lid van het Besluit Activiteiten Leefomgeving of 2.5, derde lid van het Arbeidsomstandighedenbesluit worden gehandhaafd aangezien niet alle maatregelen getroffen zijn.
De in tabel 1 of 2 van bijlage 1 opgenomen boetenormbedragen worden in geval van overtreding gecorrigeerd met de vastgestelde
correctiefactor als hiervoor beschreven.
Tabel 1 Beoordelingsystematiek
Aspect
|
Beoordeling
|
Waarde
|
Gedocumenteerd
|
Matig
|
1
|
|
Slecht
|
2
|
Geschikt
|
Matig
|
3
|
|
Slecht
|
6
|
Geïmplementeerd
|
Matig
|
4
|
|
Slecht
|
8
|
In tabel 2 zijn voor elke mogelijke uitkomst de te hanteren boetenormbedragen voor
deze artikelen vermeld.
Tabel 2 Tarieflijst artikelen 4.9, eerste lid en 4.11, eerste en derde lid, van het
Besluit activiteiten leefomgeving en artikelen 2.5, derde lid en, 2.5a, eerste lid
van het Arbeidsomstandighedenbesluit en de artikelen 2.0a en 2.0c van de Arbeidsomstandighedenregeling
Uitkomst
|
Boetenormbedrag € 25.000
|
Boetenormbedrag € 100.000
|
Boetenormbedrag € 150.000
|
Boetenormbedrag € 250.000
|
Boetenormbedrag € 900.000
|
1
|
€ 1.562,–
|
€ 6.250,–
|
€ 9.375,–
|
€ 15.625,–
|
€ 56.250,–
|
2
|
€ 3.125,–
|
€ 12.500,–
|
€ 18.750,–
|
€ 31.250,–
|
€ 112.500,–
|
3
|
€ 4.687,50
|
€ 18.750,–
|
€ 28.125,–
|
€ 46.875,–
|
€ 168.750,–
|
4
|
€ 6.250,–
|
€ 25.000,–
|
€ 37.500,–
|
€ 62.500,–
|
€ 225.000,–
|
5
|
€ 7.812,50
|
€ 31.250,–
|
€ 46.875,–
|
€ 78.125,–
|
€ 281.250,–
|
6
|
€ 9.375,–
|
€ 37.500,–
|
€ 56.250,–
|
€ 93.750,–
|
€ 337.500,–
|
7
|
€ 10.937,50
|
€ 43.750,–
|
€ 65.625,–
|
€ 109.375,–
|
€ 393.750,–
|
8
|
€ 12.500,–
|
€ 50.000,–
|
€ 75.000,–
|
€ 125.000,–
|
€ 450.000,–
|
9
|
€ 14.062,50
|
€ 56.250,–
|
€ 84.375,–
|
€ 140.625,–
|
€ 506.250,–
|
10
|
€ 15.625,–
|
€ 62.500,–
|
€ 93.750,–
|
€ 156.250,–
|
€ 562.500,–
|
11
|
€ 17.187,50
|
€ 68.750,–
|
€ 103.125,–
|
€ 171.875,–
|
€ 618.750,–
|
12
|
€ 18.750,–
|
€ 75.000,–
|
€ 112.500,–
|
€ 187.500,–
|
€ 675.000,–
|
13
|
€ 20.312,50
|
€ 81.250,–
|
€ 121.875,–
|
€ 203.125,–
|
€ 731.250,–
|
14
|
€ 21.875,–
|
€ 87.500,–
|
€ 131.250,–
|
€ 218.750,–
|
€ 787.500,–
|
15
|
€ 23.437,50
|
€ 93.750,–
|
€ 140.625,–
|
€ 234.375,–
|
€ 843.750,–
|
16
|
€ 25.000,–
|
€ 100.000,–
|
€ 150.000,–
|
€ 250.000,–
|
€ 900.000,–
|