U bent nu hier: Wettenbank
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving
Zoals belastingen, uitkeringen en subsidies.
Officiële publicaties van de overheid.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Geraadpleegd op 07-08-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 15-05-2023 en zichtdatum 16-05-2023. Geldend van 16-03-2023 t/m heden
Beleidsregels CAK termijnen eigen bijdrage Wlz en Wmo 2015
Het CAK,
gelet op de artikelen 3.3.1.3, derde lid; 3.3.1.5, derde lid; 3.3.1.6, derde lid, vijfde lid juncto zesde lid en het zevende lid juncto achtste lid van het Besluit langdurige zorg (Blz) en 3.5, zevende lid; 3.6, derde lid; vierde lid juncto vijfde lid en zesde lid juncto zevende lid van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015 (Uvb). 4:93 en 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb),
overwegende dat het gewenst is om regels te stellen ter invulling van de bevoegdheid om over te gaan tot het beperken van de vaststellings- en herzieningstermijn of het niet verschuldigd verklaren van de eigen bijdrage of verruimen van de herzieningstermijn,
besluit om de volgende beleidsregels vast te stellen:
Deze regels zijn van toepassing op:
a. de aanvraag van de verzekerde en/of cliënt dan wel het ambtshalve besluit van het CAK tot het beperken van de vaststellingstermijn en het besluit tot het niet verschuldigd zijn van de eigen bijdrage in geval van vaststelling zoals bedoeld in de artikelen 3.3.1.5, derde lid, van het Blz en 3.5, zevende lid, van het Uvb;
b. de aanvraag van de verzekerde en/of cliënt dan wel het ambtshalve besluit van het CAK tot het beperken van de herzieningstermijn en het besluit tot het niet verschuldigd zijn van de eigen bijdrage in geval van herziening zoals bedoeld in de artikelen 3.3.1.6, vijfde lid juncto zesde lid, van het Blz en artikel 3.6, vierde lid juncto vijfde lid, van het Uvb.
c. de aanvraag van de verzekerde en/of cliënt dan wel het ambtshalve besluit van het CAK tot het verruimen van de herzieningstermijn in geval van herziening zoals bedoeld in de artikelen 3.3.1.6, zevende lid juncto achtste lid, van het Blz en artikel 3.6, zesde lid juncto zevende lid, van het Uvb.
Bij de toepassing van de bevoegdheden volgend uit deze beleidsregels wordt voorliggend rekening gehouden met het verrekenen tussen naheffingen en restituties, zoals bedoeld in artikel 3.3.1.6, derde lid, van het Blz en 3.6, derde lid, van het Uvb, over de termijn waarover de herziening plaatsvindt.
Het CAK gaat over tot een herzieningstermijn ter hoogte van 12 maanden zoals bedoeld in artikel 1, onderdeel b, indien de naheffing van de eigen bijdrage van meer dan 12 maanden in het verleden, naar het oordeel van het CAK, het gevolg is van:
a. een wijziging in zorggegevens die niet aan de verzekerde of cliënt te wijten is; of
b. een wijziging in persoonsgegevens die niet aan de verzekerde of cliënt te wijten is; of
c. een vertraging in of onjuiste verwerking van gegevens door het CAK; of
d. een technische omissie in de systemen bij het CAK.
Indien bij de vaststelling of herziening van de eigen bijdrage sprake is van de in artikel 2, onderdelen a–d genoemde omstandigheden, dan is een verdere beperking van de termijn van 12 maanden of niet verschuldigd zijn van de eigen bijdrage over het verleden mogelijk indien daarnaast ook sprake is van bijzondere of verzwarende omstandigheden. Hiertoe rekent het CAK in ieder geval de situatie waarin de verzekerde of cliënt volgens het CAK:
a. aantoonbaar in betalingsonmacht verkeert; of
b. aantoonbaar in staat van schuldsanering of faillissement verkeert;
c. aantoonbaar een schuldsanering of faillissement met een schone lei heeft afgesloten in het jaar waarin de eigen bijdrage wordt vastgesteld en/of herzien; of
d. uit eigen beweging het CAK heeft geïnformeerd over een foutieve en/of ontbrekende vaststelling en/of herziening van de eigen bijdrage en het CAK hier onvoldoende of inadequaat op heeft gereageerd.
1 Het CAK gaat over tot een herzieningstermijn van meer dan 36 maanden in geval van een restitutie overeenkomstig artikel 1, onderdeel c, als de herziening van de eigen bijdrage het gevolg is van een ernstige tekortkoming of vertraging, zoals onder meer benoemd in artikel 2, welke niet verwijtbaar is aan de verzekerde of cliënt, waarbij de verwijtbaarheid eveneens niet aanwezig wordt geacht in de volgende gevallen:
a. De verzekerde of cliënt heeft met succes rechtsmiddelen aangewend om tot correctie te komen van de gegevens die noodzakelijk zijn voor het herzien van de eigen bijdrage;
b. De gegevens die noodzakelijk zijn voor het herzien van de eigen bijdrage zijn binnen de reguliere herzieningstermijn ontvangen doch niet verwerkt door het CAK;
c. De verzekerde of cliënt heeft binnen de reguliere herzieningstermijn uit eigen beweging het CAK geïnformeerd over een foutieve eigen bijdrage en het CAK heeft hier onvoldoende of inadequaat op gereageerd, waar in geval van voldoende of adequate reactie van het CAK dit geleid zou hebben tot een restitutie over de betrokken maanden;
d. De Wlz-uitvoerder of de gemeente heeft het CAK geïnformeerd over het met terugwerkende kracht intrekken van zorggegevens zoals respectievelijk bedoeld in artikel 3.3.1.3, vierde lid, onderdeel b, van het Blz en artikel 3.3, vierde lid, onderdeel b van het Uvb met dien verstande dat er geen sprake is van zorg.
e. De belastingdienst heeft het CAK geïnformeerd over het vaststellen van een nieuw gegeven zoals bedoeld in artikel 3.3.1.3, vierde lid onderdeel a, van het Blz en artikel 3.3, vierde lid, onderdeel a, van het Uvb met dien verstande dat het nieuwe gegeven niet het gevolg is van een te late aangifte indien de verzekerde of cliënt aangifteplichtig is.
2 Het CAK kan besluiten tot geen of slechts gedeeltelijke verruiming wegens zwaarwegende omstandigheden, welke bij de toepassing van de bevoegdheid zich kunnen voordoen.
3 Bij de toepassing van de artikelen 3.3.1.6, achtste lid, van het Blz en 3.6, zevende lid, van het Uvb wordt onder het bekend worden bij de verzekerde of cliënt van een omstandigheid, mede verstaan, het redelijkerwijs geacht worden bekend te zijn met de omstandigheid.
1 In geval zich een omstandigheid voordoet die niet in de voorgaande artikelen is beschreven en het CAK van oordeel is dat die omstandigheid als een ernstige tekortkoming en/of vertraging die niet aan de verzekerde of cliënt te wijten is of als bijzondere of verzwarende omstandigheid voor de verzekerde of cliënt kan worden aangemerkt, dan kan het CAK deze omstandigheid betrekken in zijn besluit tot het verminderen van de vaststellings- en/of herzieningstermijn of het niet verschuldigd verklaren van de eigen bijdrage of verruimen van de herzieningstermijn in geval van restituties.
2 Als toepassing wordt gegeven aan het eerste lid, dan wordt dit expliciet gemotiveerd.
Dit besluit treedt – na publicatie in de Staatscourant – met terugwerkende kracht in werking met ingang van 1 januari 2023.
Met ingang van 1 januari 2023 worden de ‘Beleidsregels CAK inkorten termijnen of niet verschuldigd zijn eigen bijdrage Wlz en Wmo 2015’ (Staatscourant 2019, nr. 64871) beëindigd.
Dit besluit wordt aangehaald als:
Beleidsregels CAK termijnen eigen bijdrage Wlz en Wmo 2015.
Den Haag, 7 maart 2023
CAK
J.H. Ouwehand
Voorzitter Raad van Bestuur CAK
Voor een permanente link naar de door u bekeken versie, inwerkinggetreden op , kopieer één van de onderstaande links of verfijn de link in de Linktool.
Met behulp van de Linktool van LiDO is het mogelijk om een bredere link of een meer gedetailleerde link te maken.
Ga naar de Linktool
Op linkeddata.overheid.nl zijn onderstaande relaties bekend.
Er is geen andere versie beschikbaar waarmee u de huidige geselecteerde versie, inwerkinggetreden op , kan vergelijken.
Selecteer een andere versie van de regeling waarmee u de huidige versie , inwerkinggetreden op , wilt vergelijken.
Vergelijken van "Beleidsregels CAK termijnen eigen bijdrage Wlz en Wmo 2015", inwerkinggetreden op , met versie die inwerking is getreden op .
Doordat er een grote regeling is gekozen kan de vergelijking enkele minuten duren.
U kunt kiezen voor het toevoegen van de wetstechnische informatie aan de tekst.
U kunt kiezen in welk formaat de tekst geëxporteerd wordt.
U kunt de tekst inclusief afbeeldingen exporteren. De afbeeldingen worden dan met de tekst in een .zip-bestand geleverd
Via deze link kunt u meer informatie krijgen over de Europese richtlijn of verordening waarnaar in de tekst van de regeling verwezen wordt, inclusief de tekst daarvan. U wordt hiervoor doorgeleid naar EUR-LEX, de online databank van de Europese Unie waarin de Europese wetgeving is opgenomen.