U bent nu hier: Wettenbank
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving
Zoals belastingen, uitkeringen en subsidies.
Officiële publicaties van de overheid.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Geraadpleegd op 22-07-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 24-06-2022 en zichtdatum 09-07-2024. Geldend van 24-06-2022 t/m heden
Regeling verantwoording bbaz 2021 compartiment 3
Gelet op de artikelen 61, 62 en 68, van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg), is de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) bevoegd tot het stellen van regels op het gebied van informatie die benodigd is om de beschikbaarheidbijdrage academische zorg (bbaz) te kunnen vaststellen.
In deze regeling wordt verstaan onder:
Academische zorg:
Het uitvoeren van topreferente zorg en innovatieve zorg, en de ontwikkeling van nieuwe vormen van diagnostiek en behandeling. De omschrijving van academische zorg is opgenomen in onderdeel B van de bijlage bij het Besluit beschikbaarheidbijdrage WMG (Stb. 2012, 396).
Beschikbaarheidbijdrage:
Een bijdrage als bedoeld in artikel 56a van de Wmg.
Beschikbaarheidbijdrage academische zorg (BBAZ):
Een beschikbaarheidbijdrage zoals bedoeld in de Beleidsregel Beschikbaarheidbijdrage academische zorg 2021.
Ontvangers
De ontvangers van de bbaz die op basis van de toegangscriteria zoals opgenomen in artikel 5 van de beleidsregel beschikbaarheidbijdrage academische zorg 2021 recht hebben op een beschikbaarheidbijdrage.
Ontwikkeling en Innovatie
Ontwikkeling en Innovatie hebben betrekking op het bedenken, uitproberen, systematisch uittesten en verspreiden van nieuwe behandelingen en vormen van diagnostiek. Het betreft uitsluitend die vormen van ontwikkeling en innovatie die steunen op fundamenteel wetenschappelijk onderzoek.
Vast deel bbaz
Het vaste deel van de bbaz is het deel van de beschikbaarheidbijdrage dat de kosten dekt voor het in stand houden van de kennis en infrastructuur voor het continue kunnen leveren van academische zorg.
Deze regeling beoogt om op transparante wijze vast te leggen welke gegevens de ontvangers van de beschikbaarheidbijdrage academische zorg (bbaz) uit compartiment 3 dienen te verstrekken aan de NZa en hoe zij deze gegevens aan de NZa verstrekken. Deze regeling heeft uitsluitend betrekking op de ontvangers van de beschikbaarheidbijdrage academische zorg uit compartiment 3 zoals gedefinieerd in artikel 5.2 van de Beleidsregel Beschikbaarheidbijdrage academische zorg 2021.
De regeling legt vast op welke wijze de ontvangers van de bbaz voor compartiment 3 zich dienen te verantwoorden over het jaar 2021.
Deze regeling is van toepassing op de ontvangers van de beschikbaarheidbijdrage academische zorg uit compartiment 3 zoals gedefinieerd in de Beleidsregel Beschikbaarheidbijdrage academische zorg 2021 (kenmerk: 2021 – BR/REG-21147a).
De procedure voor het verantwoordingsjaar 2021 is als volgt:
1. Uiterlijk 31 augustus 2022: de ontvanger levert de informatie zoals opgenomen in artikel 4.2.1 aan de NZa aan.
2. Uiterlijk 1 oktober 2022: de NZa stelt voor elke ontvanger de bbaz 2021 voor compartiment 3 formeel vast conform de beleidsregel Beschikbaarheidbijdrage academische zorg 2021.
De jaarlijkse verantwoording voor de ontvangers van de bbaz in compartiment 3 heeft uitsluitend betrekking op het vaste deel van de beschikbaarheidbijdrage academische zorg. De verantwoording ziet daarom uitsluitend toe op het onderdeel Ontwikkeling en Innovatie.
De verantwoording van ontwikkeling en innovatie (O&I) ziet er als volgt uit:
1. De ontvanger levert uiterlijk 31 augustus 2022 de volgende gegevens aan:
Kwantitatief
i. Het verantwoordingsformulier: Een formulier waarin een specificatie van kosten voor ontwikkeling en innovatie is opgenomen, onderverdeeld naar de volgende kostencategorieën:
i. Personeelskosten
ii. Overige personeelskosten
iii. Facilitair
iv. Materiële kosten
v. Kapitaallasten
Kwalitatief
ii. Een inhoudelijke omschrijving van de onderzoeksgebieden en activiteiten die gedurende het jaar zijn uitgevoerd uit hoofde van de bbaz, uitgesplitst naar de thema’s die opgenomen in de oorspronkelijke begroting van de ontvanger. Deze kwalitatieve toelichting dient te worden opgenomen in een separaat document.
iii. Een inhoudelijke toelichting bij ‘significante afwijkingen’. In het geval dat op het niveau van de hoofdcategorieën zoals opgenomen in het verantwoordingsformulier afwijkingen ten opzichte van de begroting voorkomen van meer dan 10% dient een inhoudelijke toelichting te worden opgenomen over de aard van deze afwijkingen.
2. De NZa stelt vast dat elke ontvanger de informatie compleet heeft aangeleverd.
3. Indien blijkt dat de beschikbaar gestelde middelen niet volledig kunnen worden verantwoord behoudt de NZa zich het recht voor de niet bestede middelen terug te vorderen.
Het verantwoordingsformulier, uitgesplitst naar de kostencategorieën zoals beschreven in 4.2.1 van deze nadere regel dient gebruikt te worden bij de verantwoording. De ontvanger is verantwoordelijk voor het opstellen van deze verantwoording en neemt hierbij de volgende punten in acht:
1. De kosten die in de verantwoording zijn opgenomen dienen betrekking te hebben op het jaar 2021.
2. De kosten die in de verantwoording zijn opgenomen dienen betrekking te hebben op onderzoek of innovatie.
3. De kosten in de verantwoording dienen te worden opgenomen op basis van de gerealiseerde kosten1 met uitzondering van de volgende kostenposten:
i) Overige personeelskosten; voor de overige personeelskosten dient een opslag van 3% op de verantwoorde personeelskosten2 te worden opgenomen in het verantwoordingsformulier.
ii) Facilitair; voor de categorie facilitair dient de ontvanger een percentage van de door de NZa goedgekeurde begroting toe te rekenen aan de bbaz. De begroting en het percentage dat hiervoor als uitgangspunt moet worden gebruikt dient de ontvanger jaarlijks af te stemmen met de NZa.
iii) Materiële kosten; Onder de post materiële kosten dient de ontvanger, naast de gerealiseerde kosten, een post op te nemen voor standaard ICT werkplekken. Hiervoor dient de ontvanger een bedrag op te nemen ter hoogte van 5,1% van de personeelskosten.
iv) Kapitaallasten; Voor de kapitaallasten dient de ontvanger een percentage van de door de NZa goedgekeurde begroting toe te rekenen aan de bbaz. De begroting en het percentage dat hiervoor als uitgangspunt moet worden gebruikt dient de ontvanger jaarlijks af te stemmen met de NZa.
4. Van de gerealiseerde kosten is het de ontvanger niet toegestaan om kosten op te nemen die reeds vergoed worden via een andere subsidie- of overige opbrengstenstroom.
Bij het verantwoordingsformulier zoals gespecificeerd in paragraaf 4.2.1.1 onder a dient de ontvanger een controleverklaring aan te leveren zoals beschreven in het Controleprotocol Beschikbaarheidbijdrage academische zorg – Compartiment 3.
Toepasselijkheid voorafgaande regeling
Gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze regeling wordt de Regeling Verantwoording bbaz 2020 compartiment 3, met kenmerk NR/REG-2034, ingetrokken.
De Regeling Verantwoording bbaz 2020 compartiment 3, met kenmerk NR/REG-2034, blijft van toepassing op gedragingen (handelen en nalaten) van zorgaanbieders die onder de werkingssfeer van die regeling vielen en die zijn aangevangen – en al dan niet beëindigd – in de periode dat die regeling gold.
Inwerkingtreding / bekendmaking
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin de regeling ingevolge artikel 5, aanhef en onder d, van de Bekendmakingswet wordt geplaatst.
De regeling ligt ter inzage bij de NZa en is te raadplegen op www.nza.nl.
Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling verantwoording bbaz 2021 compartiment 3.
Ondertekening
De Nederlandse Zorgautoriteit,
M.J. Kaljouw
voorzitter Raad van Bestuur
Voor een permanente link naar de door u bekeken versie, inwerkinggetreden op , kopieer één van de onderstaande links of verfijn de link in de Linktool.
Met behulp van de Linktool van LiDO is het mogelijk om een bredere link of een meer gedetailleerde link te maken.
Ga naar de Linktool
Op linkeddata.overheid.nl zijn onderstaande relaties bekend.
Er is geen andere versie beschikbaar waarmee u de huidige geselecteerde versie, inwerkinggetreden op , kan vergelijken.
Selecteer een andere versie van de regeling waarmee u de huidige versie , inwerkinggetreden op , wilt vergelijken.
Vergelijken van "Regeling verantwoording bbaz 2021 compartiment 3", inwerkinggetreden op , met versie die inwerking is getreden op .
Doordat er een grote regeling is gekozen kan de vergelijking enkele minuten duren.
U kunt kiezen voor het toevoegen van de wetstechnische informatie aan de tekst.
U kunt kiezen in welk formaat de tekst geëxporteerd wordt.
U kunt de tekst inclusief afbeeldingen exporteren. De afbeeldingen worden dan met de tekst in een .zip-bestand geleverd
Via deze link kunt u meer informatie krijgen over de Europese richtlijn of verordening waarnaar in de tekst van de regeling verwezen wordt, inclusief de tekst daarvan. U wordt hiervoor doorgeleid naar EUR-LEX, de online databank van de Europese Unie waarin de Europese wetgeving is opgenomen.