Bijlage
[Regeling vervallen per 01-01-2024]
Na publicatie van de Regeling specifieke uitkering stimulering sport (hierna: de Regeling), is er discussie ontstaan in hoeverre activiteiten waarvoor
de gemeente een sportbedrijf inschakelt voor een specifieke uitkering op grond van
deze regeling in aanmerking zouden komen. Op grond van artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht kan ik beleidsregels vaststellen met betrekking op een mij toekomende bevoegdheid.
Met deze beleidsregels geef ik nadere uitleg over de wijze waarop de aan mij toekomende
bevoegdheid betreffende het verstrekken van uitkeringen op grond van de Regeling wordt
uitgeoefend.
Gemeenten kunnen bij de uitvoering van het sportbeleid de diensten van een sportbedrijf
inschakelen. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij het exploiteren van grote sportvoorzieningen
zoals een zwembad of ijsbaan, waarbij zeer specifieke kennis voor exploitatie vereist
is. Een sportbedrijf kan zowel een publiekrechtelijke als privaatrechtelijke organisatie
zijn die uitvoering geeft aan de gemeentelijke doelstellingen op het terrein van sport.
Er kan een uitkering worden verstrekt voor de activiteiten van deze sportbedrijven
mits:
-
1) de gemeente zowel een bestuurlijk als een financieel belang heeft in het betreffende
sportbedrijf;
-
2) er geen recht op aftrek van omzetbelasting of compensatie uit het btw-compensatiefonds
bestaat voor de door de sportbedrijven uitgevoerde activiteiten; en
-
3) aan de betreffende organisatie niet reeds subsidie is verleend op grond van de Subsidieregeling stimulering bouw en onderhoud sportaccommodaties.
Een gemeente kiest er zelf voor om de bestedingen van het sportbedrijf wel of niet
op te nemen in haar aanvraag.
1. Bestuurlijk en financieel belang door de gemeente in het sportbedrijf
[Regeling vervallen per 01-01-2024]
Voor de vraag of de gemeente een bestuurlijk en financieel belang heeft in het sportbedrijf,
moet ten eerste de vraag worden beantwoord of het kapitaal van de sportbedrijven in
aandelen verdeeld is.
Bij sportbedrijven die een in aandelen verdeeld kapitaal hebben, wordt onder bestuurlijk
en financieel belang het volgende verstaan:
-
− Wanneer 100% van de aandelen middellijk of onmiddellijk in bezit zijn van één of meerdere
gemeenten:
-
▪ is er sprake van een bestuurlijk belang als alleen één of meerdere gemeentelijke besturen de tarieven voor maatschappelijk
gebruik op het gebied van sport vaststellen die door het sportbedrijf moeten worden
gehanteerd;
-
▪ volgt het financieel belang uit het gegeven dat de aandelen geheel in bezit zijn van de gemeenten. Van financieel
belang is echter geen sprake als management- of directievergoedingen de WNT-norm (Wet normering topinkomens) overschrijden.
-
− Wanneer meer dan 50% van de aandelen (middellijk of onmiddellijk) in bezit is van
één of meerdere gemeenten:
-
▪ is er sprake van een bestuurlijk belang als alleen één of meerdere gemeentelijke besturen de tarieven voor maatschappelijk
gebruik op het gebied van sport vaststellen die door het sportbedrijf moeten worden
gehanteerd;
-
▪ is er sprake van een financieel belang als wordt voldaan aan alle onderstaande voorwaarden:
-
• er worden geen management- of directievergoedingen betaald die de WNT-norm overschrijden;
-
• uit de statuten, exploitatie- of subsidieovereenkomst, of anderszins blijkt dat geen
dividenduitkeringen aan private aandeelhouders zullen worden verricht;
-
• in de exploitatie- of subsidievoorwaarden dan wel een aparte overeenkomst wordt een
maximum gesteld aan het eigen vermogen van het sportbedrijf;
-
• gemeenten zijn bij uitsluiting gerechtigd tot het liquidatiesaldo van het sportbedrijf.
-
− Wanneer 50% of minder van de aandelen (middellijk of onmiddellijk) in bezit is van
één of meerdere gemeenten:
-
▪ is er sprake van een bestuurlijk belang als alleen één of meerdere gemeentelijke besturen de tarieven voor maatschappelijk
gebruik op het gebied van sport vaststellen die door het sportbedrijf moeten worden
gehanteerd;
-
▪ is er sprake van een financieel belang als wordt voldaan aan alle onderstaande voorwaarden:
-
• Er worden geen management- of directievergoedingen betaald die de WNT-norm overschrijden;
-
• Uit de statuten, exploitatie- of subsidieovereenkomst, of anderszins blijkt dat geen
dividenduitkeringen aan private aandeelhouders zullen worden verricht;
-
• In de exploitatie- of subsidievoorwaarden dan wel een aparte overeenkomst wordt een
maximum gesteld aan het eigen vermogen van het sportbedrijf;
-
• Gemeenten zijn bij uitsluiting gerechtigd tot het liquidatiesaldo van het sportbedrijf.
Voor sportbedrijven waarvan het kapitaal niet in aandelen is verdeeld geldt het volgende.
-
▪ Er is sprake van een bestuurlijk belang wanneer de zeggenschap, van één of meerdere gemeenten notarieel is vastgelegd en
wanneer alleen één of meerdere gemeentelijke besturen de tarieven voor maatschappelijk
gebruik op het gebied van sport vaststellen die door het sportbedrijf moeten worden
gehanteerd. Er is sprake van zeggenschap wanneer de gemeente bevoegd is om tenminste
één van de leden van de raad van toezicht van het sportbedrijf te benoemen.
-
▪ Er is sprake van een financieel belang wanneer het sportbedrijf voor meer dan 50% van haar inkomsten afhankelijk is van
de gemeenten die zeggenschap hebben. Voorts geldt dat deze gemeenten bij uitsluiting
gerechtigd zijn tot het liquidatiesaldo van het sportbedrijf.
2. Geen recht op aftrek van omzetbelasting of compensatie uit het btw-compensatiefonds
[Regeling vervallen per 01-01-2024]
Voor de gehele Regeling specifieke uitkering stimulering sport geldt dat activiteiten slechts voor een uitkering in aanmerking komen indien er geen
recht bestaat op aftrek van omzetbelasting of compensatie uit het btw-compensatiefonds.
Dit geldt dus ook voor de activiteiten van de sportbedrijven. Gemeenten zullen derhalve
geen uitkering kunnen aanvragen voor de kosten van de winst beogende sportbedrijven.
Of sprake is van een winst beogend sportbedrijf wordt bepaald aan de hand van de daarvoor
geldende fiscale regeling opgenomen in artikel 11 lid 4 van de Wet op de omzetbelasting 1968.