Criteria Kwaliteit
|
1.
|
Kwaliteit van het activiteitenplan:
|
|
a.
|
Het plan draagt bij aan de doelstelling van deze regeling. Het plan is helder en overtuigend
over de beoogde procesinnovatie en de daarbij beoogde schaalsprong, aanpassing van
werkprocessen en structurele afspraken tussen aanbieder(s) en inkoper(s). Er is sprake
van een stevige ambitie in verhouding tot de kosten.
|
|
b.
|
Tussen- en eindresultaten zijn benoemd, waarbij ten minste wordt opgenomen:
|
|
|
i.
|
Een oplopende reeks aantallen cliënten dat de toepassing structureel gebruikt (hoe
vaak, hoe lang) en bespaarde uren professionals;
|
|
|
ii.
|
Een kwalitatieve reeks over de mate van voortgang van aanpassing van de werkprocessen
van het ondersteunings- of zorgaanbod aan mensen thuis waar e-health wordt ingebed;
|
|
|
iii.
|
Een kwalitatieve reeks over de mate van voortgang in de organisatie van een duurzame
wijze van bekostiging en borging daarvan in inkoop- en contractafspraken;
|
|
|
iv.
|
Een eindresultaat dat betrekking heeft op een neutrale of positieve bijdrage aan de
kwaliteit van leven van cliënten of aan de vereenvoudiging of ontzorging van de mantelzorg.
|
|
c.
|
De onderbouwing van de aanpak is helder, met onder andere aandacht voor de voorgeschiedenis
(waaronder het aantal cliënten/mantelzorger dat reeds structureel gebruik maakt van
de toepassing), de relatie van de aanpak tot de regionale opgave en ontwikkelingen,
en de doelmatigheid van zorg;
|
|
d.
|
De haalbaarheid (infrastructuur, personeel, tijd, financiering) is overtuigend.
|
2.
|
Kwaliteit innovatiecluster:
|
|
a.
|
Optimale samenstelling voor het tot uitvoering brengen van het betreffende Activiteitenplan,
waarbij het cluster ten minste bestaat uit één aanbieder en één inkoper van ondersteuning
of zorg. Bij voorkeur sluiten ook één of meerdere andere aanbieders aan, een tweede
of derde inkoper en (vertegenwoordiging van) cliënten en mantelzorgers;
|
|
b.
|
Partijen beschikken over voldoende expertise.
|
3.
|
Kwaliteit opleidingsactiviteiten:
De opleidingsactiviteiten dragen bij aan de tussen- en eindresultaten van het innovatiecluster
e-health.
|
Criteria Cliënt en mantelzorger
|
4.
|
Cliënten / mantelzorgers zijn intensief betrokken bij de implementatie en het gebruik
van de e-health toepassing.
|
5.
|
Cliënten / mantelzorgers ervaren toegevoegde waarde bij het gebruik van de e-health
toepassing. Denk aan zelfregie, gemak, veiligheid, contact, kennisdeling, continuïteit
in het contact met de professional.
|
6.
|
Het gebruiken van de e-health toepassing vergt bij voorkeur nauwelijks of geen training,
en de toepassingen zijn ook voor mensen met lichamelijke of cognitieve beperkingen
bruikbaar en begrijpelijk. Indien van toepassing, gelden hierbij de WCAG 2.1 normen.
|
Criteria Professional
|
7.
|
Professionals zijn intensief betrokken bij de implementatie en het gebruik van de
e-health toepassing.
|
8.
|
Professionals ervaren toegevoegde waarde bij het gebruik van de e-health toepassing.
Denk aan efficiency, meer tijd voor de klant, betere zorg/ondersteuning, voldoening,
continuïteit in het contact met de cliënt en/of mantelzorger.
|
Criteria Techniek
|
9.
|
De e-health toepassing is interoperabel en te koppelen met de bestaande ICT infrastructuur.
|
10.
|
Het gebruik van de e-health toepassing is eenvoudig schaalbaar van tientallen gebruikers
naar meer gebruikers.
|
11.
|
De e-health toepassing maakt gebruik van up-to-date technologie, voldoet aan de geldende
standaarden en is toekomstvast (zie onder andere Vitaal Thuis/MedMij).
|