Bijlage bij de Regeling pilot elektronische Nederlandse identiteitskaart
[Regeling vervallen per 31-12-2016]
Instemmingsverklaring deelname aan de pilot elektronische Nederlandse identiteitskaart
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de gemeente Den Haag
voeren vanaf januari 2016 samen een pilot uit. Deelnemers aan deze pilot krijgen een
Nederlandse identiteitskaart, waarop in de chip een extra functie is aangebracht.
Daarmee kunnen zij zich online identificeren. Zo kunnen zij online inloggen en diensten
afnemen bij overheidsorganisaties die zijn aangesloten op DigiD. Deze manier van inloggen
is een nieuwe manier van inloggen met DigiD, naast de twee bestaande inlogmogelijkheden
(namelijk met wachtwoord of wachtwoord met sms-verificatie). Het doel van de pilot
is ervaring opdoen met de aanvraag, de productie, de uitreiking van de elektronische
Nederlandse identiteitskaart en het gebruik van de chip op de kaart. Daarbij letten
het ministerie en de gemeente op het gebruiksgemak voor de deelnemer, de werking en
de betrouwbaarheid van het middel en op het waarborgen van de beveiliging en privacy.
Deze pilot is onderdeel van de pilots met publieke elektronische identiteitsmiddelen
van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, in samenwerking
met het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
In het kader van de pilot worden enkele persoonsgegevens die al noodzakelijk zijn
voor de verstrekking van een Nederlandse identiteitskaart, tevens gebruikt voor het
aanbrengen van de extra functie in de chip op de kaart, voor het registreren van de
kaart bij DigiD en voor het verzenden van een brief met toegangscodes en instructies
aan de pilotdeelnemer. In de chip zelf wordt, naast enkele technische gegevens, uitsluitend
een nummer opgeslagen dat uniek verbonden is aan de elektronische identificatiefunctie
op de kaart.
Ondergetekende geeft aan dat hij wil deelnemen aan de pilot met de elektronische Nederlandse
identiteitskaart. Hij gaat door het ondertekenen van deze instemmingsverklaring akkoord
met de voorwaarden voor deelname, die hieronder staan.
Verklaring
Ik ga akkoord met de voorwaarden voor deelname aan de pilot met de elektronische Nederlandse
identiteitskaart, die in deze instemmingsverklaring zijn opgenomen.
Naam
.........................................................................
BSN
.........................................................................
Telefoonnummer
.........................................................................
E-mailadres
.........................................................................
Handtekening van de deelnemer
.........................................................................
Na ondertekening wordt een kopie van deze verklaring aan de pilotdeelnemer uitgereikt.
Voorwaarden voor deelname aan de pilot elektronische Nederlandse identiteitskaart
Artikel 1. Definities
[Regeling vervallen per 31-12-2016]
-
a.
elektronische Nederlandse identiteitskaart: een Nederlandse identiteitskaart met daarop een functie waarmee door elektronische
authenticatie de identiteit van een persoon kan worden vastgesteld;
-
b.
pilot: de proef met elektronische communicatie langs elektronische weg tussen burgers en
overheidsorganen waarbij elektronische Nederlandse identiteitskaarten worden gebruikt;
-
c.
pilotdeelnemer: degene die in het kader van de pilot een elektronische Nederlandse identiteitskaart
aanvraagt, deze uitgereikt krijgt en het document gebruikt voor het op elektronische
wijze laten vaststellen van zijn identiteit;
-
d.
pilotvoorwaarden: de in deze instemmingsverklaring opgenomen voorwaarden;
-
e.
burgerservicenummer: het nummer, bedoeld in artikel 1, onderdeel b, van de Wet algemene bepalingen burgerservicenummer;
-
f.
DigiD: de voorziening voor uitgifte van elektronische authenticatiemiddelen en voor elektronische
authenticatie die bereikbaar is via het webadres www.digid.nl;
-
g.
kaartlezer: de apparatuur en programmatuur die nodig is om in te loggen bij DigiD met gebruikmaking
van de elektronische Nederlandse identiteitskaart;
-
h.
minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Artikel 2. Algemeen
[Regeling vervallen per 31-12-2016]
Artikel 3. Aanvraag
[Regeling vervallen per 31-12-2016]
Artikel 4. Uitreiking en aanmelding bij DigiD
[Regeling vervallen per 31-12-2016]
De pilotdeelnemer dient:
-
a. de elektronische Nederlandse identiteitskaart in ontvangst te nemen in de periode
die bij de aanvraag is afgesproken, en
-
b. de kaartlezer in ontvangst te nemen en de instructies met betrekking tot het aansluiten
en het gebruiken van de kaartlezer nauwkeurig te volgen.
Artikel 5. Medewerking aan onderzoek
[Regeling vervallen per 31-12-2016]
Artikel 6. Beëindiging van deelname aan de pilot
[Regeling vervallen per 31-12-2016]
-
3 Indien de pilotdeelnemer gedurende de looptijd van de pilot niet meer voldoet aan
de criteria, genoemd in artikel 3, eerste lid, onderdelen a, d of e, dan wel de authenticatiefunctie
van de elektronische Nederlandse identiteitskaart bij DigiD blokkeert omdat hij/zij
niet meer in het bezit is van de desbetreffende Nederlandse identiteitskaart, leidt
dit tot automatische beëindiging van deelname aan de pilot.
Artikel 7. Financiële vergoeding voor deelname aan de pilot
[Regeling vervallen per 31-12-2016]
Artikel 8. Gegevensverwerking en privacy
[Regeling vervallen per 31-12-2016]
Artikel 9. Klachten
[Regeling vervallen per 31-12-2016]
Artikel 10. Aansprakelijkheid en geschillenbeslechting
[Regeling vervallen per 31-12-2016]
Met betrekking tot aansprakelijkheid en geschillenbeslechting in verband met de pilot
en deze pilotvoorwaarden is Nederlands recht van toepassing.