Stcrt. 2016, 34823, datum inwerkingtreding 05-07-2016, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van deze bijlage. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-07-2016.
2. Inrichting organisatie
De Raad van Bestuur heeft ten aanzien van zijn werkzaamheden een taakverdeling aangebracht
en voor ieder aandachtsgebied een bestuurslid als portefeuillehouder benoemd. De verdeling
van de verschillende portefeuilles over de leden van de Raad van Bestuur is te vinden
op de website van de NZa: www.nza.nl.
De organisatie van de NZa kent vier directies: Regulering, Toezicht en Handhaving,
Strategie en Informatie en Bedrijfsvoering. De directies zijn verder onderverdeeld
in units.
De directie Regulering is ten aanzien van de zorgmarkten langdurige zorg en curatieve
zorg belast met het monitoren van deze zorgmarkten, met bekostiging en tarief- en
prestatieregulering en met advisering dan wel het doen van uitvoeringstoetsen op het
gebied van marktordening. De directie Regulering kent de units Eerstelijnszorg, Tweedelijns
Somatische Zorg, Geestelijke Gezondheidszorg en Forensische Zorg, Langdurige Zorg
1, Langdurige Zorg 2 en de unit Beschikbaarheid en Innovatie van Zorg.
De directie Toezicht en Handhaving is belast met het in artikel 16 van de Wmg bedoelde
toezicht op de uitvoering van het bepaalde bij of krachtens de Wet langdurige zorg,
de Zorgverzekeringswet, de Wet financiering sociale verzekeringen, de Wet maatschappelijke
ondersteuning 2015, met het toezicht op de naleving van hetgeen bij of krachtens de
Wmg is bepaald en met de beoordeling van aanmerkelijke marktmacht en concentraties,
met het uitbrengen van zienswijzen en met handhaving.
De directie Toezicht en Handhaving kent de units Markttoezicht en Toezicht Zorgaanbieders,
Detectie en Toezicht Zorgaanbieders, Toezicht Zorgverzekeraars, Toezicht Transparantie
en Zorgplicht, Toezicht Wlz-uitvoerders en de unit Snelle Interventies.
De directie Informatie en Bedrijfsvoering is belast met het verzamelen, beheren en
doorleveren van data, het afhandelen van vragen en het leveren van services en informatie
ten behoeve van externe en interne stakeholders en technische realisatie en beheer
van prestaties en tarieven, de uitvoering van projecten met facilitaire ondersteuning,
informatievoorziening van de NZa, met procesmanagement, met organisatieontwikkeling
en met het technisch beheer van applicaties en systemen.
De directie Informatie en Bedrijfsvoering bestaat uit de units Service Centrum Prestaties
en Tarieven, Informatie en Contact Centrum, Zorginformatiecentrum, Informatie- en
Facilitair Management en Informatie Technologie.
De directie Strategie is belast met advisering van de Raad van Bestuur en de beleidsdirecties
op economisch, medisch en juridisch gebied en met kennisontwikkeling en onderzoek,
strategie en communicatie, bestuursondersteuning, relatiebeheer, bestuurlijke kaderstelling
en control, juridische zaken, de uitvoering van projecten met financiële ondersteuning
en met het ondersteunen van medewerkers, unitmanagers en directeuren bij de uitvoering
van het HRM-beleid en de advisering van de Raad van Bestuur op het gebied van organisatievraagstukken
en personele vraagstukken in het bijzonder op het gebied van persoonlijke ontplooiing,
organisatie-ontwikkeling, arbeidsvoorwaarden, de HR-cyclus, personeels in-, door-
en uitstroom, opleiding, coaching, conflictbemiddeling en arbeidsomstandigheden.
De directie Strategie bestaat uit de units Economisch en Medisch Bureau, Strategie
en Bestuursondersteuning, Communicatie, Juridische Zaken, Financiën en Control en
Human Resource Management.
In lijn met de brieven van de Minister van VWS aan de Tweede Kamer van 2 april en
1 september 2015, rapporteert de unitmanager HRM rechtstreeks aan de voorzitter van
de Raad van Bestuur.