Terugwerkende kracht
Voor
dit
onderdeel
is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
In dit hoofdstuk is de voorbeeldtekst van de goedkeurende controleverklaring bij de
Bestuurlijke verantwoording weergegeven. De strekking van het oordeel kan behalve
goedkeurend ook met beperking, met oordeelonthouding of afkeurend zijn. In dat geval
dient de externe accountant zijn verklaring hierop aan te passen.
Deze voorbeeldtekst is gebaseerd op de modellen van de Nederlandse Beroepsorganisatie
van Accountants (NBA). Mochten de modellen tussentijds wijzigen dan zal dit middels
een addendum kenbaar gemaakt worden.
CONTROLEVERKLARING VAN DE ONAFHANKELIJKE ACCOUNTANT
Aan: de Raad van Bestuur van het CAK te Den Haag
Verklaring over de in de bestuurlijke verantwoording 2022 opgenomen financiële overzichten
van activa en passiva 2022 en de matrix bestuurlijke verantwoording 2022
Ons oordeel
Wij hebben de financiële overzichten van activa en passiva 2022 en de matrix bestuurlijke
verantwoording 2022 van de financiële stromen van het CAK te Den Haag gecontroleerd.
Naar ons oordeel geven de in de bestuurlijke verantwoording opgenomen financiële overzichten
de activa en passiva, verloopoverzichten en toelichtingen op 31 december 2022 en de
financiële stromen zoals opgenomen in de matrix bestuurlijke verantwoording over 2022
getrouw (juist en volledig) weer in overeenstemming met het Model Jaarverslaggeving CAK bestuurlijke verantwoording 2022.
Naar ons oordeel zijn de in de matrix opgenomen financiële stromen over 2022, inzake:
in alle van materieel belang zijnde aspecten rechtmatig, in overeenstemming met de
in de relevante wet- en regelgeving opgenomen bepalingen, zoals opgenomen in het Model Jaarverslaggeving CAK bestuurlijke verantwoording 2022.
De financiële overzichten van activa en passiva op basis van het toerekeningsbeginsel
per 31 december 2022 zijn opgenomen in hoofdstuk ..... van de bestuurlijke verantwoording
van het CAK op de pagina’s ..... tot en met ..... en bestaan uit:
-
– Een algemene toelichting op de activa en passiva op basis van het toerekeningsbeginsel
in het verantwoordingsjaar.
-
– Een overzicht van de activa en passiva op basis van het toerekeningsbeginsel per ultimo
verantwoordingsjaar (inclusief vergelijkende cijfers), voorzien van een toelichting.
-
– Verloopoverzichten van de activa en passiva op basis van het toerekeningsbeginsel
in 2022 (inclusief vergelijkende cijfers) voorzien van een toelichting;
-
– De analyse van de debiteurenpositie.
De matrix bestuurlijke verantwoording 2022 is opgenomen in hoofdstuk ..... van de
bestuurlijke verantwoording van het CAK en bestaat uit de matrix bestuurlijke verantwoording
2022 – toezichthouder NZa, opgenomen in hoofdstuk ..... van de bestuurlijke verantwoording
van het CAK op de pagina’s ..... tot en met ..... Deze bestaat uit:
-
– betalingen van zorgaanspraken Wlz;
-
– afdracht eigen bijdragen Wlz;
-
– afdracht eigen bijdragen Wmo;
-
– interest geldmiddelen Flz en Wmo.
De basis van ons oordeel
Wij hebben onze controle uitgevoerd volgens het Nederlands recht, waaronder ook de
Nederlandse controlestandaarden en het Protocol Accountantsonderzoek CAK Bestuurlijke
verantwoording 2022 vallen. Onze verantwoordelijkheden op grond hiervan zijn beschreven
in de sectie 'Onze verantwoordelijkheden voor de controle’.
Wij zijn onafhankelijk van het CAK zoals vereist in de Verordening inzake de onafhankelijkheid
van accountants bij assurance-opdrachten (ViO) en andere voor de opdracht relevante
onafhankelijkheidsregels in Nederland. Verder hebben wij voldaan aan de Verordening gedrags- en beroepsregels accountants (VGBA).
Wij vinden dat de door ons verkregen controle-informatie voldoende en geschikt is
als basis voor ons oordeel.
Benadrukking van de basis voor financiële verslaggeving en beperking in gebruik en
verspreidingskring
Wij vestigen de aandacht op punt xx in de toelichting van de financiële overzichten
en matrix bestuurlijke verantwoording waarin de basis voor financiële verslaggeving
uiteen is gezet. De basis voor de financiële verslaggeving betreft de grondslagen
zoals beschreven in het Model Jaarverslaggeving CAK bestuurlijke verantwoording 2022. De bestuurlijke verantwoording 2022 is opgesteld voor het Ministerie van VWS, de
Nederlandse Zorgautoriteit en het Zorginstituut Nederland met als doel het CAK in
staat te stellen verantwoording af te leggen over de uitvoering van de wettelijke
taken conform de geldende wet- en regelgeving. Hierdoor zijn de financiële overzichten
en matrix bestuurlijke verantwoording mogelijk niet geschikt voor andere doeleinden.
Onze controleverklaring is derhalve uitsluitend bestemd voor het Ministerie van VWS,
de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland en dient niet te worden verspreid
aan of te worden gebruikt door anderen.
Ons oordeel is niet aangepast als gevolg van deze aangelegenheid.
Verklaring over de in de bestuurlijke verantwoording opgenomen andere informatie
Naast de financiële overzichten en de matrix bestuurlijke verantwoording en onze controleverklaring
daarbij omvat de bestuurlijke verantwoording ook andere informatie, die bestaat uit:
-
– voorwoord, de inhoudsopgave en inleiding, op pagina’s ..... t/m .....;
-
– de verantwoording over de ordelijkheid en controleerbaarheid van het gevoerde financiële
beheer van de wettelijke taken (inclusief de invulling van de doelmatigheid), op pagina’s .....
t/m .....;
-
– de verantwoording over de borging van de rechtmatigheid van de financiële stromen
die in de bestuurlijke verantwoording zijn opgenomen, op pagina’s ..... t/m .....;
-
– de bestuursverklaring met eventuele bijlagen, op pagina’s ..... t/m ......;
-
– de kengetallen en prestatie-indicatoren, op pagina’s ..... t/m .....;
-
– de verantwoording over klachten en bezwaar, op pagina’s ..... t/m .....;
-
– de verantwoording over de opvolging verbeterpunten vorige verslagjaar – NZa, op pagina’s .....
t/m .....;
-
– de verantwoording over de uitvoering hersteloperatie Kinderopvangtoeslag, op pagina’s .....
t/m .....
Wij zijn van mening dat de andere informatie:
Wij hebben de andere informatie gelezen en hebben op basis van onze kennis en ons
begrip, verkregen vanuit de controle van de financiële overzichten en de matrix bestuurlijke
verantwoording en toelichtingen daarop of anderszins, overwogen of de andere informatie
materiële afwijkingen bevat.
Met onze werkzaamheden hebben wij voldaan aan de vereisten in het Protocol Accountantsonderzoek
CAK Bestuurlijke verantwoording 2022 en de Nederlandse Standaard 720. Deze werkzaamheden
hebben niet dezelfde diepgang als onze controlewerkzaamheden bij de financiële overzichten
en de matrix bestuurlijke verantwoording.
De Raad van Bestuur is verantwoordelijk voor het opstellen van de andere informatie
in overeenstemming met het Model Jaarverslaggeving CAK Bestuurlijke verantwoording 2022.
Beschrijving van verantwoordelijkheden met betrekking tot de financiële overzichten
en de matrix bestuurlijke verantwoording
Verantwoordelijkheid van de Raad van Bestuur voor de financiële overzichten en de
matrix bestuurlijke verantwoording
De Raad van Bestuur is verantwoordelijk voor het opmaken en getrouw weergeven van
de financiële overzichten en de matrix bestuurlijke verantwoording, in overeenstemming
met het Model Jaarverslaggeving CAK Bestuurlijke verantwoording 2022.
De Raad van Bestuur is ook verantwoordelijk voor het rechtmatig tot stand komen van
de in de matrix bestuurlijke verantwoording verantwoorde financiële stromen, in overeenstemming
met de van toepassing zijnde wet- en regelgeving zoals vastgelegd in het Model Jaarverslaggeving CAK Bestuurlijke verantwoording 2022.
In dit kader is de Raad van Bestuur tevens verantwoordelijk voor een zodanige interne
beheersing die de Raad van Bestuur noodzakelijk acht om het opmaken van de financiële
overzichten en de matrix bestuurlijke verantwoording mogelijk te maken zonder afwijkingen
van materieel belang als gevolg van fouten of fraude.
Bij het opmaken van de financiële overzichten en de matrix bestuurlijke verantwoording
moet de raad van bestuur afwegen of het CAK in staat is om haar werkzaamheden in continuïteit
voort te zetten. Op grond van genoemd verslaggevingsstelsel moet de raad van bestuur
de financiële overzichten en de matrix bestuurlijke verantwoording opmaken op basis
van de continuïteitsveronderstelling, tenzij de raad van bestuur het voornemen heeft
om het CAK te liquideren of de activiteiten te beëindigen of als beëindiging het enige
realistische alternatief is. De raad van bestuur moet gebeurtenissen en omstandigheden
waardoor gerede twijfel zou kunnen bestaan of het CAK haar activiteiten in continuïteit
kan voortzetten, toelichten in de bestuurlijke verantwoording.
Onze verantwoordelijkheden voor de controle van de financiële overzichten en de matrix
bestuurlijke verantwoording
Onze verantwoordelijkheid is het zodanig plannen en uitvoeren van een controleopdracht
dat wij daarmee voldoende en geschikte controle-informatie verkrijgen voor het door
ons af te geven oordeel.
Onze controle is uitgevoerd met een hoge mate maar geen absolute mate van zekerheid
waardoor het mogelijk is dat wij tijdens onze controle niet alle materiële fouten
en fraude ontdekken.
Afwijkingen kunnen ontstaan als gevolg van fouten of fraude en zijn materieel indien
redelijkerwijs kan worden verwacht dat deze, afzonderlijk of gezamenlijk, van invloed
kunnen zijn op de economische beslissingen die gebruikers op basis van de financiële
overzichten en de matrix bestuurlijke verantwoording nemen. De materialiteit beïnvloedt
de aard, timing en omvang van onze controlewerkzaamheden en de evaluatie van het effect
van onderkende afwijkingen op ons oordeel.
Wij hebben deze accountantscontrole professioneel kritisch uitgevoerd en hebben waar
relevant professionele oordeelsvorming toegepast in overeenstemming met de Nederlandse
controlestandaarden, het Protocol accountantsonderzoek CAK Bestuurlijke verantwoording
2022, ethische voorschriften en de onafhankelijkheidseisen.
Onze controle bestond onder andere uit:
-
– het identificeren en inschatten van de risico’s:
-
○ dat de financiële overzichten en de matrix bestuurlijke verantwoording afwijkingen
van materieel belang bevat als gevolg van fouten of fraude,
-
○ van het niet rechtmatig tot stand komen van de verantwoorde financiële stromen die
van materieel belang zijn;het in reactie op deze risico’s bepalen en uitvoeren van
controlewerkzaamheden en het verkrijgen van controle-informatie die voldoende en geschikt
is als basis voor ons oordeel. Bij fraude is het risico dat een afwijking van materieel
belang niet ontdekt wordt groter dan bij fouten. Bij fraude kan sprake zijn van samenspanning,
valsheid in geschrifte, het opzettelijk nalaten transacties vast te leggen, het opzettelijk
verkeerd voorstellen van zaken of het doorbreken van de interne beheersing;
-
– het verkrijgen van inzicht in de interne beheersing die relevant is voor de controle
met als doel controlewerkzaamheden te selecteren die passend zijn in de omstandigheden.
Deze werkzaamheden hebben niet als doel om een oordeel uit te spreken over de effectiviteit
van de interne beheersing van de organisatie;
-
– het evalueren van de geschiktheid van de gebruikte grondslagen voor financiële verslaggeving,
de gebruikte financiële rechtmatigheidscriteria en het evalueren van de redelijkheid
van schattingen door de Raad van Bestuur en de toelichtingen die daarover in de financiële
overzichten en de matrix bestuurlijke verantwoording staan;
-
– het vaststellen dat de door de Raad van Bestuur gehanteerde continuïteitsveronderstelling
aanvaardbaar is. Tevens het op basis van de verkregen controle-informatie vaststellen
of er gebeurtenissen en omstandigheden zijn waardoor gerede twijfel zou kunnen bestaan
of het CAK haar activiteiten in continuïteit kan voortzetten. Als wij concluderen
dat er een onzekerheid van materieel belang bestaat, zijn wij verplicht om aandacht
in onze controleverklaring te vestigen op de relevante gerelateerde toelichtingen
in de financiële overzichten en de matrix bestuurlijke verantwoording. Als de toelichtingen
inadequaat zijn, moeten wij onze verklaring aanpassen. Onze conclusies zijn gebaseerd
op de controle-informatie die verkregen is tot de datum van onze controleverklaring.
Toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden kunnen er echter toe leiden dat een organisatie
haar continuïteit niet langer kan handhaven;
-
– het evalueren van de presentatie, structuur en inhoud van de financiële overzichten
en de matrix bestuurlijke verantwoording en de daarin opgenomen toelichtingen;
-
– het evalueren of de financiële overzichten en de matrix bestuurlijke verantwoording
een getrouw beeld geven van de onderliggende transacties en gebeurtenissen zonder
materiële afwijkingen weergeven en of de verantwoorde financiële stromen in alle van
materieel belang zijnde aspecten rechtmatig tot stand zijn gekomen.
Wij communiceren met de Raad van Bestuur onder andere over de geplande reikwijdte
en timing van de controle en over de significante bevindingen die uit onze controle
naar voren zijn gekomen, waaronder eventuele significante tekortkomingen in de interne
beheersing.
Plaats, datum
Naam accountantsorganisatie
Naam accountant
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2023, 8978, datum inwerkingtreding 28-03-2023, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van deze tekst. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2022.