3.2. Het bepalen van interventies bij een overtreding
[Regeling vervallen per 01-07-2023]
Sanctionerende interventie
Overtredingen van de Tabaks- en rookwarenwet worden doorgaans bestuurlijk beboet maar kunnen, als de NVWA daar aanleiding toe
ziet, aan het Openbaar Ministerie (OM) worden voorgelegd voor strafrechtelijke afdoening.
Het OM beslist of het overgaat tot strafrechtelijke afdoening. In één geval schrijft
de Tabaks- en rookwarenwet voor dat uitsluitend strafrechtelijk kan worden gesanctioneerd,
namelijk indien de in de bijlage ter zake van de overtreding voorziene boete aanmerkelijk wordt overschreden door
het met de overtreding behaalde economische voordeel (artikel 11b, derde lid, Tabaks- en rookwarenwet).
Afgezien van het in artikel 11b, derde lid, van de Tabaks- en rookwarenwet beschreven geval is strafrechtelijke afdoening niet voorbehouden aan een vooraf aan
te geven overtreding van een bepaald voorschrift, maar kan in beginsel bij alle overtredingen
van de bij of krachtens de Tabaks- en rookwarenwet gestelde voorschriften noodzakelijk zijn.
De kolommen ‘interventies’ en ‘follow-up na overtreding; interventies bij herhaalde
overtreding’ in de bijlage van dit spec vermelden uitsluitend de bestuurlijke boete als sanctionerende interventie
die doorgaans wordt toegepast. Dit laat onverlet dat, als een overtreding zowel bestuursrechtelijk
als strafrechtelijk kan worden afgedaan, op grond van de specifieke feiten en omstandigheden
kan worden besloten om in plaats van een bestuurlijke boete een proces-verbaal op
te maken ten behoeve van strafrechtelijke afdoening. Op voorhand is niet in de bijlage
van dit spec aan te geven wanneer wordt overgegaan tot een strafrechtelijke sanctionerende
interventie. Daarom vormt deze paragraaf een aanvulling op bovengenoemde kolommen
in de bijlage.
In alle gevallen geldt overigens dat een strafrechtelijke sanctionerende interventie
(een proces-verbaal) te allen tijde kan worden gecombineerd met een bestuursrechtelijke
corrigerende interventie (een herstelmaatregel).
Corrigerende interventie
Corrigerende interventies kunnen naast of in plaats van sanctionerende interventies
worden ingezet. Dat kan nuttig zijn zodra blijkt dat sanctionerende interventies (alleen)
onvoldoende leiden tot naleving van de regelgeving. Voor welke corrigerende interventie
gekozen wordt verschilt van geval tot geval. Een voorbeeld hiervan is een ontzegging
van de tabaksverkoop voor een periode van één tot twaalf weken, als bedoeld in artikel 8a van de Tabaks- en rookwarenwet. Deze interventie kan ingezet worden bij drie overtredingen binnen een tijdsbestek
van twaalf maanden (3 strikes out). In de bijlage van dit spec is nader gespecificeerd hoe lang ontzegging van de tabaksverkoop wordt
toegepast.
Corrigerende interventies hebben als doel te bevorderen dat bestaande overtredingen
worden beëindigd en nieuwe worden voorkomen. Een corrigerende interventie moet proportioneel
en toegesneden zijn op de specifieke situatie van de overtreder. Een corrigerende
interventie mag niet ingrijpender voor de overtreder zijn dan strikt noodzakelijk
om de overtreding te beëindigen of herhaling ervan te voorkomen. Overgaan tot meer
ingrijpende corrigerende interventies is mogelijk indien kan worden gemotiveerd waarom
een minder ingrijpende corrigerende interventie onvoldoende effect heeft gehad of
zal hebben.
Specifieke corrigerende interventie
Als één of meer overtredingen worden geconstateerd die in ernst, aantal en tijdsbestek
een corrigerende interventie rechtvaardigen, wordt met een specifieke corrigerende
interventie ingegrepen. Dit ingrijpen kan betrekking hebben op:
Aan een specifieke corrigerende interventie kan, voor zover van toepassing, een last
onder dwangsom of last onder bestuursdwang worden verbonden.
Als opnieuw overtredingen worden geconstateerd wordt opnieuw een corrigerende interventie
ingezet als ernst, aantal en tijdsbestek van de overtreding(en) dit rechtvaardigt.
Zonodig met ingrijpendere maatregelen of, voor zover van toepassing, een hogere dwangsom.