Artikel 1
[Regeling vervallen per 01-01-2023]
In deze regeling wordt verstaan onder:
Artikel 2
[Regeling vervallen per 01-01-2023]
-
1 Voor de behandeling van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld
in artikel 8, eerste lid, van de wet is een tarief verschuldigd van € 118,– per uur.
-
2 Voor de behandeling van een aanvraag om het geheel of gedeeltelijk buiten toepassing
laten van een of meer technische specificaties inzake interoperabiliteit als bedoeld
in artikel 8, derde lid, van de wet is een tarief verschuldigd van € 5.959,–.
-
3 Voor de behandeling van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld
in artikel 8, zesde lid, van de wet is een tarief verschuldigd van € 118,– per uur.
Artikel 3
[Regeling vervallen per 01-01-2023]
-
1 Voor de behandeling van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld
in artikel 9, eerste, lid, van de wet is een tarief verschuldigd van € 118,– per uur.
-
2 Voor de behandeling van een aanvraag tot beoordeling van een informatiedossier als
bedoeld in artikel 9, derde lid, van de wet is een tarief verschuldigd van € 5.959,–.
-
3 Voor de behandeling van een aanvraag om het geheel of gedeeltelijk buiten toepassing
laten van een of meer technische specificaties inzake interoperabiliteit als bedoeld
in artikel 9, vijfde lid, van de wet is een tarief verschuldigd van € 5.959,–.
Artikel 4
[Regeling vervallen per 01-01-2023]
Artikel 5
[Regeling vervallen per 01-01-2023]
-
1 Voor de behandeling van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld
in artikel 28, eerste lid, van de wet is een tarief verschuldigd van € 118,– per uur.
Artikel 6
[Regeling vervallen per 01-01-2023]
Artikel 7
[Regeling vervallen per 01-01-2023]
Voor de behandeling van een aanvraag tot wijziging van een veiligheidscertificaat
als bedoeld in artikel 33, vierde lid, van de wet is een tarief verschuldigd als opgenomen in onderstaande tabel:
Wijziging veiligheidsattest
|
Deel A
|
Deel B
|
wijziging van een veiligheidsattest voor een spoorwegonderneming die minder dan 300
personeelsleden een veiligheidsattest laat uitoefenen
|
€ 6.708,–
|
€ 4.472-
|
wijziging van een veiligheidsattest voor een spoorwegonderneming die 300 personeelsleden
of meer een veiligheidsfunctie laat uitoefenen
|
€ 10.062,–
|
€ 6.708,–
|
wijziging van een veiligheidsattest voor een spoorwegonderneming die gebruik maakt
van de hoofdspoorweg op één locatie ten behoeve van overgave van spoorvoertuigen of
met zelfrijdend gereedschap of een daarmee vergelijkbaar voertuig om werkzaamheden
aan of nabij de hoofdspoorweg uit te voeren op een deel van een hoofdspoorweg dat
daartoe buiten dienst is gesteld
|
€ 1.707,–
|
–
|
Artikel 8
[Regeling vervallen per 01-01-2023]
-
2 Voor de behandeling van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor indienststelling
van een spoorvoertuig als bedoeld in de artikelen 36, derde lid, en 36b, derde lid,
van de wet of een aanvullende vergunning voor indienststelling van een spoorvoertuig
als bedoeld in de artikelen 36, vijfde lid, en 36b, vierde lid, van de wet is een tarief verschuldigd van € 5.837,–.
-
3 Voor de behandeling van een aanvraag om het buiten toepassing laten van een voor een
subsysteem geldende technische specificatie inzake interoperabiliteit als bedoeld
in artikel 36, vierde lid, van de wet is een tarief verschuldigd van € 5.959,–.
-
7 Voor de behandeling van een aanvraag om een vergunning of een ontheffing als bedoeld
in dit artikel die alleen betrekking heeft op goederenwagens is, in afwijking van
de andere leden van dit artikel, een tarief verschuldigd van € 2.243,–.
Artikel 9
[Regeling vervallen per 01-01-2023]
-
2 Voor het wijzigen van gegevens, bedoeld in artikel 37, vijfde lid, van de wet, is per wijzigingsverzoek, dat kan bestaan uit één of meerdere wijzigingsopdrachten,
een tarief verschuldigd van € 26,– per voertuig.
Artikel 10
[Regeling vervallen per 01-01-2023]
Voor de behandeling van een aanvraag voor het verlenen van een vergunning voor indienststelling
of een aanvullende vergunning voor indienststelling van een type spoorvoertuigen als
bedoeld in artikel 37a, eerste lid, van de wet is een tarief verschuldigd van € 5.837,–.
Artikel 11
[Regeling vervallen per 01-01-2023]
-
2 Voor de behandeling van een aanvraag om een of meer voor het betrokken subsysteem
vastgestelde technische specificaties inzake interoperabiliteit buiten toepassing
te laten als bedoeld in artikel 37b, vijfde lid, van de wet is een tarief verschuldigd van € 5.959,–.
Artikel 12
[Regeling vervallen per 01-01-2023]
-
6 Voor de behandeling van een gelijktijdige aanvraag voor het verlenen van meerdere
certificaten als bedoeld in artikel 29, tweede lid, onderdeel a, onder 2˚, en onderdeel b, onder 1˚, 2˚ en 3˚,
van de Regeling indienststelling spoorvoertuigen, is een tarief verschuldigd dat bestaat uit de som van 100% van het hoogste verschuldigde
tarief, genoemd in het tweede tot en met het vijfde lid, en 35% van elk overig verschuldigd
tarief genoemd in het tweede tot en met het vijfde lid, voor zover deze certificaten
zijn aangevraagd.
-
7 Voor de behandeling van een aanvraag tot het wijzigen van een of meerdere certificaten
als bedoeld in het eerste tot en met het zesde lid, is hetzelfde tarief verschuldigd,
als genoemd in artikel 13, tweede lid.
Artikel 13
[Regeling vervallen per 01-01-2023]
-
1 Voor de behandeling van een aanvraag tot het verlenen van een erkenning in verband
met onderhoud en herstel van spoorvoertuigen als bedoeld in artikel 48, eerste lid, van de wet is per locatie een tarief van € 7.548,– verschuldigd.
Artikel 14
[Regeling vervallen per 01-01-2023]
-
1 Voor de behandeling van een aanvraag voor het verlenen van een erkenning van een keuringsinstituut
als bedoeld in artikel 50, eerste lid, onder a, van de wet is een tarief van € 1.955,– verschuldigd en voor een erkenning van een vestiging
waar keuringen worden uitgevoerd is een tarief van € 1.215,– verschuldigd.
-
2 Voor de behandeling van een aanvraag voor een wijziging van een erkenning als bedoeld
in het eerste lid is een tarief van € 1.215,– verschuldigd en de behandeling van een
aanvraag voor een wijziging voor een erkenning van een vestiging waar keuringen worden
uitgevoerd, is een tarief van € 1.215,– verschuldigd.
Artikel 15
[Regeling vervallen per 01-01-2023]
-
1 Voor de examinering van de vastgestelde eisen inzake algemene kennis en vaardigheden
van een machinist, bedoeld in artikel 50, tweede lid, onder a, en artikel 51a, eerste lid, onder c, van de wet, en inzake specifieke vakkennis van de spoorvoertuigen en de hoofdspoorweginfrastructuur
bedoeld in artikel 51a, vierde lid, onder b, is een tarief verschuldigd als opgenomen
in onderstaande tabel:
Profiel machinist
|
module: Vergunning theorie
|
€ 200,–
|
module: Algemeen theorie
|
€ 200,–
|
module: Reizigers BB en VB (inclusief praktijkexamen)
|
€ 200,–
|
module: Goederen BB en VB (inclusief praktijkexamen)
|
€ 200,–
|
module: Veiligheidscommunicatie
|
€ 400,–
|
|
|
module: ERTMS algemeen theorie
|
€ 200,–
|
module: ERTMS algemeen simulatie
|
€ 400,–
|
module: Dual Signalling theorie
|
€ 200,–
|
module: Dual Signalling simulatie
|
€ 400,–
|
module: HSL-Zuid theorie
|
€ 200,–
|
module: HSL-Zuid simulatie
|
€ 400,–
|
module: Betuweroute A15 theorie
|
€ 100,–
|
module: Betuweroute A15 simulatie
|
€ 200,–
|
module: Havenspoorlijn theorie
|
€ 100,–
|
module: Havenspoorlijn simulatie
|
€ 200,–
|
module: ERTMS algemeen theorie; aanvulling voor in België
ERTMS bevoegde machinisten
|
€ 100,–
|
-
2 Voor de examinering van de vastgestelde eisen inzake algemene kennis, bekwaamheid
en ervaring van een rangeerder, wagencontroleur of treindienstleider, bedoeld in artikel 50, eerste lid, onder a, van de wet, is een tarief verschuldigd als opgenomen in onderstaande tabel:
Profiel rangeerder
|
module: Algemene vakkennis theorie
|
€ 200,–
|
module: Samenstellen en begeleiden van treinen theorie
|
€ 200,–
|
module: Veiligheidscommunicatie
|
€ 400,–
|
module: Samenstellen en begeleiden van treinen praktijk
|
€ 679,–
|
Profiel wagencontroleur
|
module: Basisbekwaamheden theorie
|
€ 200,–
|
module: Vervoer gevaarlijke stoffen RID/VSG cat 2 theorie
|
€ 200,–
|
module: Veiligheidscommunicatie
|
€ 400,–
|
module: Basisbekwaamheden en Vervoer gevaarlijke stoffen RID/VSG categorie 2 praktijk
|
€ 679,–
|
Profiel treindienstleider volledig bevoegd
|
module: Basisbekwaamheden treindienstleider volledig bevoegd theorie
|
€ 500,–
|
module: Veiligheidscommunicatie
|
€ 400,–
|
module: Basisbekwaamheden treindienstleider volledig bevoegd praktijk
|
€ 400,–
|
Profiel treindienstleider minimaal bevoegd
|
module: Basisbekwaamheden treindienstleider minimaal bevoegd theorie
|
€ 500,–
|
module: Veiligheidscommunicatie
|
€ 400,–
|
module: Basisbekwaamheden treindienstleider minimaal bevoegd praktijk
|
€ 400,–
|
-
3 Voor niet in het eerste of tweede lid van een tarief voorziene elementen, verband
houdende met de examinering, bedoeld in de artikelen 50, eerste lid, onder a, 50, tweede lid, onder a, 51a, eerste lid, onder c, en 51a, vierde lid, onder b, van de wet, is een tarief verschuldigd als opgenomen
in onderstaande tabel:
Verstrekking van een duplicaat certificaat
|
€ 50,–
|
Inzage in een gemaakt examen
|
€ 50,–
|
-
4 Voor de examinering en jaarlijkse professionalisering, verband houdende met de erkenning
van een examinator als bedoeld in artikel 7, vierde lid, van het Besluit spoorwegpersoneel 2011, is een tarief verschuldigd als opgenomen in onderstaande tabel:
Examinator
|
Examinator (initieel examen)
|
€ 1.000,–
|
Toevoeging extra module examinator
|
€ 0,–
|
Professionalisering examinator
|
€ 500,–
|
Verlenging van de erkenning als examinator
|
€ 0,–
|
-
6 De kosten, bedoeld in het vijfde lid, worden voorafgaand aan het in behandeling nemen
van de aanvraag begroot en aan de aanvrager medegedeeld. Het aantal uren kan na het
onderzoek niet meer dan 20 procent naar boven of naar beneden worden bijgesteld.
Artikel 16
[Regeling vervallen per 01-01-2023]
Artikel 17
[Regeling vervallen per 01-01-2023]
Voor de behandeling van een aanvraag voor de verlening van een erkenning van een opleidingsinstituut
als bedoeld in artikel 51b, eerste lid, van de wet is een tarief verschuldigd van € 4.948,–.
Artikel 17a
[Regeling vervallen per 01-01-2023]
Voor de behandeling van een aanvraag om ontheffing of vrijstelling als bedoeld in
artikel 54a van de wet is een tarief verschuldigd van € 2.243,–.
Artikel 18
[Regeling vervallen per 01-01-2023]
-
1 Voor de behandeling van een aanvraag voor een aanwijzing van een keuringsinstantie
als bedoeld in artikel 93, eerste lid, van de wet is een tarief van € 4.383,– verschuldigd.
Artikel 19c
[Regeling vervallen per 01-01-2023]
-
1 Voor de behandeling van een aanvraag om erkenning als beoordelingsinstantie als bedoeld
in artikel 9, eerste lid, onder d, van uitvoeringsverordening (EU) nr. 402/2013 van
de Commissie van 30 april 2013 betreffende de gemeenschappelijke veiligheidsmethode
voor risico-evaluatie en -beoordeling en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 352/2009
(PbEU 2013, L 121) is een tarief verschuldigd van € 7.971,–.
Artikel 19d
[Regeling vervallen per 01-01-2023]
Artikel 20
[Regeling vervallen per 01-01-2023]
In afwijking van de bedragen genoemd in de eerste en tweede rij van de tabel in artikel 5 en de bedragen genoemd in de artikelen 6, 7, 13, 14 en 18, is voor de behandeling van een aanvraag van de in die artikelen bedoelde beschikkingen
een tarief van € 1.064,– verschuldigd, indien daarvoor een documentatiebeoordeling
volstaat.
Artikel 21
[Regeling vervallen per 01-01-2023]
In afwijking van de genoemde bedragen in de artikelen 2 tot en met 20, met uitzondering van artikel 9 en 16, bedraagt het tarief voor de behandeling van een aanvraag die uitsluitend betrekking
heeft op een administratieve aanpassing € 150,–.
Artikel 22
[Regeling vervallen per 01-01-2023]
Voor een aanvraag van een beschikking als bedoeld in deze regeling door een organisatie
die met historische spoorvoertuigen voor niet commerciële doeleinden gebruik maakt
van de hoofdspoorweg of bijzondere spoorweg, is een vergoeding van 10% van het voor
de betreffende beschikking bepaalde tarief verschuldigd, met een minimum van € 242,–
met uitzondering van administratieve aanpassingen als bedoeld in artikel 21, waarvoor geen tarief verschuldigd is.
Artikel 23
[Regeling vervallen per 01-01-2023]
-
2 In afwijking van het eerste lid wordt de beslissing op een aanvraag om verlening van
een beschikking waarvoor een uurtarief geheven wordt, niet eerder genomen dan nadat
het verschuldigde tarief zoals dat ingevolge artikel 2, vierde lid, artikel 3, vierde lid of artikel 4, tweede lid, vooraf is begroot, is voldaan.
-
3 Bij een beschikking waarvoor een uurtarief geheven wordt, kunnen via een naheffing
of een terugbetaling de werkelijke kosten in rekening gebracht worden. De naheffing
en de terugbetaling wordt berekend door het genoemde uurtarief te vermenigvuldigen
met het aantal werkelijk bestede uren, minus het reeds betaalde tarief, bedoeld in
het tweede lid. De aanvrager voldoet de naheffing binnen dertig kalenderdagen na de
verzending van een betalingsverzoek daartoe.
Artikel 24
[Regeling vervallen per 01-01-2023]
Deze regeling is niet van toepassing op aanvragen voor beschikkingen die gedaan worden
in verband met de vervanging van de Spoorwegwet 1875 door de wet.
Artikel 25
[Regeling vervallen per 01-01-2023]
-
1 Buitenlandse reis- en verblijfkosten die verband houden met de in deze regeling genoemde
handelingen of werkzaamheden, worden tegen de werkelijke kosten in rekening gebracht
en zijn separaat verschuldigd naast de in deze regeling genoemde tarieven. Binnenlandse
reis- en verblijfkosten worden niet separaat in rekening gebracht.
Artikel 27
[Regeling vervallen per 01-01-2023]
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van
de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst, met uitzondering van artikel 15, dat in werking treedt op 1 juli 2012.
Artikel 28
[Regeling vervallen per 01-01-2023]
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling tarieven Spoorwegwet 2012.