Stcrt. 2021, 3440, datum inwerkingtreding 28-01-2021, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van deze bijlage. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2021.
2. Inrichting organisatie
De Raad van Bestuur heeft ten aanzien van zijn werkzaamheden een taakverdeling aangebracht
en voor ieder aandachtsgebied een bestuurslid als portefeuillehouder benoemd. De verdeling
van de verschillende portefeuilles over de leden van de Raad van Bestuur is te vinden
op de website van de NZa: www.nza.nl.
De organisatie van de NZa kent vier directies: Regulering, Toezicht en Handhaving,
Strategie en Informatie en Bedrijfsvoering. De directies zijn verder onderverdeeld
in units.
De directie Regulering is voor de zorgmarkten in de langdurige en de curatieve zorg
belast met monitoring, tarief- en prestatieregulering, bekostigingsvraagstukken, het
vaststellen van de DBC’s en de verwerking daarvan in het DBC-systeem en met advisering
op het gebied van marktordeningsvraagstukken. De directie Regulering kent de units
Eerstelijnszorg, Tweedelijns Somatische Zorg 1, Tweedelijns Somatische Zorg 2, Beschikbaarheidbijdragen
Geestelijke Gezondheid en Forensische Zorg, Langdurige Zorg 1, Langdurige Zorg 2,
Zorgbrede Regulering en Vernieuwing, en een Mt-staf.
De directie Toezicht en Handhaving is belast met het in artikel 16 van de Wmg bedoelde
toezicht op de uitvoering van het bepaalde bij of krachtens de Wet langdurige zorg,
de Zorgverzekeringswet, de Wet financiering sociale verzekeringen, de Wet maatschappelijke
ondersteuning 2015, met het toezicht op de naleving van hetgeen bij of krachtens de
Wmg is bepaald en met de beoordeling van aanmerkelijke marktmacht en concentraties,
met het uitbrengen van zienswijzen, met monitoring en met handhaving. De directie
Toezicht en Handhaving kent de units Toezicht Zorgaanbieders I, Toezicht Zorgaanbieders
II, Toezicht Zorgverzekeraars, Toezicht Wlz-uitvoerders en CAK, de unit Detectie,
Data-analyse en Casusteam en een MT-staf.
De directie IT en Facilitair (I&F) is belast met het uitvoeren van het informatievoorzieningsbeleid.
Hieronder valt informatietechnologie, uitvoering kennismanagement, data en informatiebeveiliging
en het leveren van de IV diensten en producten, waaronder het leveren van een passende
en fysieke (IV)-werkplek met toegang tot de beschikbare applicaties, het verzamelen,
beheren en uitleveren van data ten behoeve van de reguleringsprocessen, de processen
op het gebied van toezicht en handhaving en strategie en regie op de interne IV processen.
Ook stemt de directie I&F af met leveranciers en is zij voorts belast met het beheren
van (maatwerk)applicaties binnen de NZa, ontwikkeling van de NZa Portalen voor de
formele interactie tussen NZa en zorgaanbieders, professionals en verzekeraars, het
ter beschikking stellen van facilitaire voorzieningen en het verzorgen van alle administratieve
processen rondom post en archivering. De directeur I&F is verantwoordelijk voor het
ICT-investeringsbudget en de toekenning van de ICT- investeringsbedragen. De directeur
I&F zal aan de hand van het totaal aan geraamde investeringen een advies geven over
het meerjarig investeringskader en de daarbij behorende beheerskosten. De directie
IT en Facilitair (I&F) bestaat uit de units Informatiemanagement, IT-Regie, IT-Ontwikkeling
en Onderhoud, Facilitair, een Mt-staf en een stafafdeling Projectmanagement.
De directie Strategie is belast met advisering van de Raad van Bestuur en de beleidsdirecties
op economisch, medisch en juridisch gebied en met kennisontwikkeling en onderzoek,
strategie en communicatie, bestuursondersteuning ondersteuning van de bedrijfsvoering
van de CIO-office en de CIO, relatiebeheer, bestuurlijke kaderstelling en control,
juridische zaken, de uitvoering van projecten met financiële ondersteuning en met
het ondersteunen van medewerkers, unitmanagers en directeuren bij de uitvoering van
het HRM-beleid en de advisering van de Raad van Bestuur op het gebied van organisatievraagstukken
en personele vraagstukken in het bijzonder op het gebied van persoonlijke ontplooiing,
organisatie-ontwikkeling, arbeidsvoorwaarden, de HR-cyclus, personeels in-, door-
en uitstroom, opleiding, coaching, conflictbemiddeling, arbeidsomstandigheden, het
verstrekken van informatie en voorlichting betreffende het beleid van de NZa, het
beantwoorden van vragen van burgers en zorgprofessionals en het fungeren als meldpunt
in de zin van artikel 74 van de Wmg voor het ontvangen van gegevens en inlichtingen
omtrent feiten en omstandigheden die mogelijk niet in overeenstemming zijn met het
bij of krachtens de wet bepaalde. De directie Strategie bestaat uit de units Economisch
en Medisch Bureau, Strategie en Bestuursondersteuning, Communicatie, Informatie en
Contact Centrum, Juridische Zaken, Financiën en Control, Human Resource Management
en een Mt-staf.
In lijn met de brieven van de Minister van VWS aan de Tweede Kamer van 2 april en
1 september 2015, rapporteert de unitmanager HRM rechtstreeks aan de voorzitter van
de Raad van Bestuur.
De betreffende partners binnen het samenwerkingsverband Bestuurlijk Overleg Integriteit
Zorgsector (BO TIZ) hebben samenwerkingsafspraken gemaakt die zijn vastgelegd in het
Convenant houdende afspraken over de samenwerking in het kader van de verbetering
van de bestrijding van zorgfraude: Informatie Knooppunt Zorgfraude (IKZ). Deze afspraken
zien onder meer op de oprichting van een IKZ en de beheersverantwoordelijkheid van
de NZa daarvoor.
Het IKZ is een publiekrechtelijk samenwerkingsverband van de in het convenant genoemde
partners die deelnemen aan het samenwerkingsverband BO TIZ. Het IKZ is beheersmatig
in de unit IKZ van de NZa ingebed. Het doel van het IKZ zoals opgenomen in het genoemde
convenant is het versterken van de integriteit van de zorgsector door het voorkomen
en aanpakken van onrechtmatigheden in de zorg die ten laste komen van de voor zorg
bestemde middelen. De taken van het IKZ (de unit IKZ) zijn omschreven in dit convenant
en de daarbij behorende stukken. Het IKZ draagt zorg voor het verrijken van signalen
van een vermoeden van fraude in de zorg, het opstellen van een advies door welke partner
het verrijkte signaal moet worden afgehandeld, het doorsturen van het verrijkte signaal
naar een of meerdere aangesloten partners, het in behandeling nemen van verrijkte
signalen die multidisciplinaire afhandeling vergen binnen het IKZ en monitoren van
de status van de melding (procescoördinatie). Ook draagt het IKZ zorg voor het opstellen
van een geanonimiseerde rapportage op geaggregeerd niveau met kwantitatieve en kwalitatieve
informatie over meldingen die binnenkomen bij het IKZ en het vergroten van de kennis
over fraude in de zorg bij de convenantpartners. De taken van het hoofd IKZ (de unitmanager
van de unit IKZ) zijn eveneens nader omschreven in het hiervoor genoemde convenant
en de daarbij behorende stukken.
De CIO-office is belast met het ondersteunen van de CIO bij het ontwikkelen van het
informatievoorzieningsbeleid waaronder informatietechnologie, kennismanagement, data
en informatiebeveiliging en met het toezicht op het informatievoorzieningsbeleid.
Daarnaast adviseert en ondersteunt de CIO-office vanuit een onafhankelijke positie
de beleidsdirecties bij het vertalen van het beleid en stelt het toetsingskader op
dit gebied vast en voert dit uit. Hiermee wordt de integrale werkwijze binnen de NZa
op het gebied van het informatievoorzieningsbeleid waaronder informatietechnologie,
kennismanagement, data en informatiebeveiliging bevorderd. De kader stellende en toezichthoudende
taken op IV-gebied, zijn gebundeld in de CIO-office. De CIO heeft dezelfde bevoegdheden
als een directeur voor wat betreft de personeelsaangelegenheden. Een ander lid van
de Raad van Bestuur kan de CIO conform het Bestuursreglement NZa vervangen en treedt
daarmee in de bevoegdheden van de CIO zoals in dit Mandaatbesluit opgenomen.
De functionaris gegevensbescherming, de security officer en de privacy officer vallen
ook onder de verantwoordelijkheid van de CIO voor wat betreft personeelsaangelegenheden
en in financieel opzicht, omdat de CIO verantwoordelijk is voor het gehele informatievoorzieningsbeleid.
Gelet op hun functies leggen zij voor wat betreft de inhoud van hun werkzaamheden
direct verantwoording af aan de portefeuillehouder die voor beveiliging c.q. privacy
is aangewezen als eerst verantwoordelijk bestuurslid binnen de Raad van Bestuur. Gelet
op hun onafhankelijke positie kunnen zij los daarvan direct escaleren naar de voorzitter
van de Raad van Bestuur.