Terugwerkende kracht
Voor
dit
onderdeel
is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
Grondslag
Gelet op artikel 57, eerste lid, onderdelen b en c, van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg), stelt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) beleidsregels vast met betrekking
tot het uitoefenen van de bevoegdheid om tarieven en prestatiebeschrijvingen vast
te stellen.
Gelet op artikel 52, aanhef en onderdeel e, van de Wmg, worden tarieven die uit de voorliggende beleidsregel voortvloeien ambtshalve vastgesteld
door de NZa.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2023, 5506, datum inwerkingtreding 21-02-2023, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van deze tekst. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2022.
Artikel 1. Begripsbepalingen
[Regeling vervallen per 01-01-2024]
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
In deze beleidsregel wordt, tenzij anders vermeld, verstaan onder:
-
budgettair kader Wlz:
het totale financiële kader dat beschikbaar is voor de Wlz-uitvoerders/ zorgkantoren.
-
contracteerruimte:
het totale financiële kader dat beschikbaar is voor de Wlz-uitvoerders om zorg in
natura te contracteren bij zorgaanbieders of zelfstandige zorgverleners. Dit kader
bestaat uit niet-geoormerkte middelen en geoormerkte middelen.
-
energiekosten:
kosten voor elektriciteit, gas, olie, kolen, stadsverwarming en water
-
servicekosten:
kosten die bovenop de kale huur van een gebouw/woonvoorziening komen. Bijvoorbeeld
kosten voor de nutsvoorzieningen gas, water en elektriciteit. Maar ook kosten voor
schoonmaak en werkzaamheden van de huismeester.
-
gehonoreerde productieafspraak:
de productieafspraak (i) verminderd met de door de NZa verwerkte financiële korting(en)
die per zorgaanbieder is/zijn doorgevoerd als gevolg van overschrijding van reguliere
en/of geoormerkte contracteerruimte en (ii) aangepast in verband met de verdere toetsing
van de productieafspraak aan de beleidsregels en regelingen van de NZa.
-
nacalculatieformulier:
het formulier waarin de zorgaanbieder en het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder de totaal
financieel gerealiseerde productie en de totaal financiële realisatie overige onderdelen
kunnen invullen.
-
nacalculatie-opgave:
de opgave tot nacalculatie die door de zorgaanbieder en/of het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder
bij de NZa wordt ingediend. Voor deze opgave maken de zorgaanbieder en het zorgkantoor/de
Wlz-uitvoerder gebruik van het nacalculatieformulier.
-
productieafspraak:
het totaalbedrag van de afspraken met betrekking tot de prestaties en tarieven ten
laste van de contracteerruimte die door de zorgaanbieder en het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder
zijn overeengekomen in de budgetronde of herschikkingsronde.
-
Wlz-uitvoerder:
de rechtspersoon die geen zorgverzekeraar is en die zich overeenkomstig artikel 4.1.1 van de Wlz heeft aangemeld voor de uitvoering van die wet, daaronder begrepen de met toepassing van artikel 4.2.4, tweede lid, van de Wlz door de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aangewezen Wlz-uitvoerder.
-
zorgaanbieder:
de natuurlijke persoon of rechtspersoon die beroeps- of bedrijfsmatig zorg verleent,
als bedoeld in artikel 1, onderdeel c, onder 1°, van de Wmg.
-
concern:
concern als bedoeld in artikelen 24a, 24b en 406 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek (BW). Met een concern wordt gelijkgesteld twee of meer rechtspersonen die gelieerd
zijn aan elkaar door eenzelfde in de statuten vermeld doel en door een nauw verweven
financiële afhankelijkheid ten opzichte van elkaar.
-
zorgkantoor:
een ingevolge artikel 4.2.4, tweede lid, van de Wlz voor een bepaalde regio aangewezen Wlz-uitvoerder. Het zorgkantoor is voor alle verzekerden
die wonen in de regio waarvoor hij is aangewezen, belast met de verstrekking van het
persoonsgebonden budget, alsmede met de administratie of controle van de aan die verzekerden
verleende zorg.
-
zorgkantoorhouder:
Wlz-uitvoerder die voor één of meer regio's is aangewezen als zorgkantoor.
Voor overige begrippen die in deze beleidsregel voorkomen en die niet hierboven worden
vermeld, wordt verwezen naar de Beleidsregel definities Wlz.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2023, 5506, datum inwerkingtreding 21-02-2023, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2022.
Artikel 2. Doel van de beleidsregel
[Regeling vervallen per 01-01-2024]
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
Met deze beleidsregel worden de voorwaarden voor vergoeding en wijze van indiening
bij de NZa voor compensatie van bovenmatig gestegen energiekosten 2022 vastgelegd.
Het gaat hierbij om energiekosten die het directe gevolg zijn van de bovenmatige stijging
van de energiekosten in het jaar 2022 die niet door maatregelen binnen de exploitatie
kunnen worden opgevangen. Het doel van de beleidsregel ziet op het continueren van zorg en dat deze niet in
het geding komt door de grote stijging van de energiekosten. Deze beleidsregel legt
tevens vast op welke wijze wordt afgeweken van andere, in de beleidsregel nader genoemde,
regelgeving. Deze beleidsregel is de uitwerking van de volgende brieven van het Ministerie
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS):
-
– Brief Compensatie hogere energiekosten 2022 Wlz, d.d. 23 december 2022, kenmerk 1041777-3488684-LZ;
-
– Brief Maatregelen (energie)prijzen (semi-)collectieve sector VWS-terrein, d.d. 22 november
2022, kenmerk 3471530-1040034-FEZ.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2023, 5506, datum inwerkingtreding 21-02-2023, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2022.
Artikel 3. Reikwijdte
[Regeling vervallen per 01-01-2024]
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
Deze beleidsregel is van toepassing op de zorg of dienst als omschreven bij of krachtens
de Wet langdurige zorg (Wlz) die wordt geleverd door zorgaanbieders.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2023, 5506, datum inwerkingtreding 21-02-2023, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2022.
Artikel 4. Financiering van extra gemaakte energiekosten
[Regeling vervallen per 01-01-2024]
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
-
1 Regeling compensatie hogere energiekosten 2022
Zorgaanbieders maken extra kosten door de bovenmatige stijging van de energiekosten
in 2022.
Deze regeling ziet op de vergoeding van de extra gemaakte energiekosten als gevolg
van deze stijging die worden gemaakt door Wlz-zorgaanbieders in de periode van 1 januari
2022 tot en met 31 december 2022.
De regeling voor extra gemaakte kosten is opgedeeld in twee componenten:
-
2 Regeling generieke vergoeding extra energiekosten
Voor Wlz-zorgaanbieders (zorg in natura) die een vergoeding ontvangen op basis van
de regeling generieke vergoeding extra energiekosten wordt het bedrag uit de definitief
gehonoreerde productieafspraak zoals vastgesteld door de NZa bij de herschikkingsronde
2022 en opgenomen in de beschikking onder “Productieafspraak algemeen (exclusief innovatie)”
opgehoogd met een specifiek percentage. Dit bedrag wordt opgehoogd met 0,26530%. Indien
in de herschikkingsronde geen productieafspraak is ingediend wordt uitgegaan van de
eerder vastgestelde productieafspraak (budgetronde 2022).
-
5 Overschrijding geoormerkte ruimte regeling specifieke vergoeding extra energiekosten
Het totale bedrag van de aanvragen in het kader van de specifieke vergoeding extra
energiekosten mag het maximum van de geoormerkte ruimte niet overschrijden.
De NZa toetst bij een aanvraag van deze middelen het totaalbedrag op basis van de
afspraak aan het landelijk beschikbare bedrag.
Als het totale bedrag van de aanvragen in het kader van de specifieke vergoeding extra
energiekosten – ingediend bij de nacalculatie-opgave Wlz 2022 – leidt tot een overschrijding
van de beschikbare geoormerkte contracteerruimte zal deze overschrijding worden gecorrigeerd.
Deze correctie zal plaatsvinden naar rato van het aandeel van de aanvragen van deze
zorgaanbieders op de totale aanvragen.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2023, 5506, datum inwerkingtreding 21-02-2023, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2022.
Artikel 5. Verantwoording Regeling specifieke vergoeding extra energiekosten
[Regeling vervallen per 01-01-2024]
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
De zorgaanbieder bepaalt conform artikel 4 de extra kosten als gevolg van de bovenmatig gestegen energiekosten en neemt de berekening
identificeerbaar in de administratie op en verantwoordt de extra kosten in de nacalculatie-opgave
2022. De zorgkantoren beoordelen de plausibiliteit van de extra kosten. De accountant
van de zorgaanbieder controleert of de in de nacalculatie-opgave 2022 opgenomen extra
kosten juist zijn. Zorgaanbieders die niet in aanmerking komen voor een vergoeding
hoeven geen verantwoording aan te leveren of op te nemen.
Het aangevraagde totaal bedrag van het concern in het kader van de regeling specifieke
vergoeding extra energiekosten wordt opgenomen in één nacalculatie-opgave 2022 van
één zorgaanbieder die deel uitmaakt van het concern (bedrag wordt opgenomen bij één
NZa-nummer). Het bedrag moet worden opgenomen bij de zorgaanbieder (het NZa-nummer)
die binnen het concern de hoogste gehonoreerde productieafspraak heeft.
Ter informatie worden wel alle gehonoreerde productieafspraken van de zorgaanbieders
die deel uitmaken van het concern per NZa-nummer opgenomen in de Excel rekentool.
Hiermee is voor de zorgkantoren duidelijk bij welke zorgaanbieder de aanvraag is opgenomen.
De Excel-rekentool (zie link website) bevat een hulpmiddel om dit genoemde inzicht
vast te leggen. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling om deze Excel-rekentool bij
de nacalculatie-opgave 2022 in te dienen; deze is voor de eigen administratie van
de zorgaanbieder en moet worden meegestuurd aan het zorgkantoor. Ook dient dit te
worden aangeleverd aan alle andere zorgkantoren die zijn opgenomen in het overzicht
van de rekentool.
Voor de generieke regeling wordt geen verantwoording gevraagd.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2023, 5506, datum inwerkingtreding 21-02-2023, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2022.
Artikel 6. Procedure
[Regeling vervallen per 01-01-2024]
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
-
1 Procedure regelingen
-
a. Opgave in nacalculatie generieke regeling
Het bedrag van de definitief gehonoreerde productieafspraak zoals vastgesteld door
de NZa bij de herschikkingsronde 2022 en opgenomen in de beschikking onder “Productieafspraak
algemeen (exclusief innovatie)” wordt opgehoogd met 0,26530%.
-
b. Opgave in nacalculatie specifieke regeling
De zorgaanbieder kan de extra gemaakte energiekosten die het gevolg zijn van de bovenmatige
stijging van energiekosten gezamenlijk met het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder opnemen
in de opgave nacalculatie 2022.
De NZa stelt binnen het nacalculatieformulier 2022 een afzonderlijk onderdeel beschikbaar
voor extra kosten 2022 ten gevolge van de stijging van de energiekosten. Hierbij gaat
het om het totaalbedrag van de berekening conform artikel 4 (geen detaillinformatie). Hiermee kunnen Wlz-zorgaanbieders een aanvraag doen voor
een vergoeding inzake de Beleidsregel compensatie hogere energiekosten 2022 Wlz. Het
invullen van dit onderdeel is verplicht bij een verzoek om een vergoeding.
De zorgaanbieder moet voor genoemde onderdelen in artikel 4 van deze beleidsregel de kosten- en omzetbedragen in hun eigen administratie specificeren
conform beschreven in artikel 4 van deze beleidsregel.
De nacalculatie-opgave kan op dit onderdeel uitsluitend tweezijdig bij de NZa worden
ingediend.
De NZa zal bij de nacalculatie-opgave in ieder geval de volgende informatie uitvragen:
-
a. Naam en NZa-nummer van de instelling die een vergoeding aanvraagt;
-
b. Naam contactpersoon indien er vragen zijn over de ingevulde gegevens;
-
c. Indien van toepassing de omzet- en kostenbedragen, zoals omschreven in artikel 4 van deze beleidsregel.
De NZa kan tevens ter zake deskundigen vragen om te adviseren over de berekening/toerekening
van de kosten. Het advies van deze deskundigen zal door de NZa worden gebruikt bij
de beoordeling van de in de nacalculatie-opgave opgenomen kosten.
De NZa zal de voor vergoeding in aanmerking bevonden (extra) gemaakte kosten opnemen
in het sluittarief/vereffeningbedrag.
-
2 Wijze van indienen; twee- en eenzijdige aanvragen; gevolgen eenzijdige aanvragen
Waar in deze beleidsregel wordt gesproken van een tweezijdige indiening van zowel
een opgave van de de nacalculatie bedoelt de NZa:
-
a. zorgaanbieder en zorgkantoor/Wlz-uitvoerder dienen gezamenlijk eensluidend in; zorgaanbieder
en zorgkantoor/Wlz-uitvoerder hebben overeenstemming;
-
b. zorgaanbieder en zorgkantoor/Wlz-uitvoerder dienen ieder afzonderlijk in en de indieningen
zijn eensluidend; zorgaanbieder en zorgkantoor/Wlz-uitvoerder hebben overeenstemming.
Een anders dan tweezijdig ingediende opgave beschouwt de NZa als eenzijdig.
Tweezijdige indiening is van belang om de volgende redenen.
-
• Het gaat om een uitzonderlijke situatie, waarbij in theorie sprake is van afwijking
van regulier beleid van de NZa.
-
• Door tweezijdige indiening kan enige balans worden bereikt tussen wensen van partijen,
nut, noodzakelijkheid, rechtmatigheid en doelmatigheid van het verzoek tot vergoeding
als gevolg van de bovenmatige stijging van energiekosten in 2022. In de brief Compensatie
hogere energiekosten 2022 Wlz (23 december 2022) is de voorwaarde dat de aanvraag
voor een vergoeding wordt ingediend door de zorgaanbieder en Wlz-uitvoerder gezamenlijk,
specifiek benoemd.
-
• Waar de NZa tweezijdige indiening tot uitgangspunt neemt, kunnen zorgaanbieder en
zorgkantoor/Wlz-uitvoerder niet volstaan met eenzijdige indiening.
Indien een eenzijdige opgave wordt ingediend, vergewist de NZa zich van de grondslag
van de weigering van het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder of de zorgaanbieder om de opgave
mede te ondertekenen. Een eenzijdige opgave wijst de NZa af, tenzij de NZa de weigering
van het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder of de zorgaanbieder kennelijk onredelijk acht.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2023, 5506, datum inwerkingtreding 21-02-2023, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2022.
Artikel 7. Beleidsregels
[Regeling vervallen per 01-01-2024]
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
Bij de uitoefening van haar taken en bevoegdheden past de NZa haar beleidsregels toe.
Voor zover in het kader van deze beleidsregel daarvan wordt afgeweken, is dat in dit
artikel beschreven.
Artikel 4, eerste en tweede lid, Beleidsregel bekostigingscyclus Wlz 2022
Bij de berekening van de aanvaardbare kosten voor het jaar 2022 wordt tevens de Beleidsregel
compensatie hogere energiekosten 2022 Wlz betrokken. Dit betekent dat een vergoeding
daaruit wordt meegenomen in de berekening van het sluittarief/vereffeningbedrag.
Artikel 5 Beleidsregel bekostigingscyclus Wlz 2022
In aanvulling op dit artikel bevat de nacalculatie-opgave over het jaar 2022 tevens
hetgeen genoemd in artikel 4. Bij de nacalculatie en de vaststelling van de aanvaardbare kosten wordt de toepassing
van deze beleidsregel tevens in acht genomen.
Artikel 5, eerste lid, Beleidsregel bekostigingscyclus Wlz 2022
Bij enkele onderdelen van de nacalculatie-opgave is eenzijdige indiening niet mogelijk.
In aanvulling op de opsomming in onderdeel b) van dit artikel geldt dat de opgave
van kosten behorende bij de Beleidsregel compensatie hogere energiekosten 2022 Wlz
onderdeel is van de nacalculatie waarbij de zorgaanbieder en het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder
verplicht zijn tweezijdig in te dienen.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2023, 5506, datum inwerkingtreding 21-02-2023, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2022.
Artikel 8. Regelingen
[Regeling vervallen per 01-01-2024]
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
Bij de uitoefening van haar taken en bevoegdheden, past de NZa haar regelingen toe.
Voor zover in het kader van deze beleidsregel daarvan wordt afgeweken, is dat in dit
artikel beschreven.
Regeling declaratievoorschriften, administratievoorschriften en informatieverstrekking
Wlz 2022
In afwijking op de hieronder genoemde artikelen, geldt voor zorgaanbieders voor de
toepassing van deze beleidsregel het volgende:
Artikel 1 en 10 Regeling declaratievoorschriften, administratievoorschriften en informatieverstrekking
Wlz 2022
Het nacalculatieformulier en de nacalculatie-opgave bevatten tevens de onderdelen
zoals genoemd in artikel 4 van deze beleidsregel.
Artikel 9 Regeling declaratievoorschriften, administratievoorschriften en informatieverstrekking
Wlz 2022
In aanvulling op het genoemde artikel, geldt voor zorgaanbieders voor de toepassing
van deze beleidsregel het volgende met betrekking tot extra kosten:
De zorgaanbieder registreert de extra kosten zoals genoemd in artikel 4 van deze beleidsregel duidelijk identificeerbaar in zijn administratie.
Artikel 9 en 10 Regeling declaratievoorschriften, administratievoorschriften en informatieverstrekking
Wlz 2022
In aanvulling op de genoemde artikelen, geldt voor zorgaanbieders voor de toepassing
van deze beleidsregel het volgende:
Controleprotocol nacalculatie 2022 Wlz-zorgaanbieders
In aanvulling op de Regeling declaratievoorschriften, administratievoorschriften en informatieverstrekking
Wlz 2022 zal de nacalculatie-opgave 2022 tevens de onderdelen zoals genoemd in artikel 4 van deze beleidsregel bevatten. De werkwijze zal worden beschreven in het nog te
publiceren Controleprotocol nacalculatie 2022 Wlz-zorgaanbieders.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2023, 5506, datum inwerkingtreding 21-02-2023, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2022.
Artikel 9. Bekendmaking, inwerkingtreding, terugwerkende kracht en citeertitel
[Regeling vervallen per 01-01-2024]
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
Inwerkingtreding/bekendmaking
Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte
van de Staatscourant waarin de beleidsregel ingevolge artikel 5, aanhef en onder e, van de Bekendmakingswet, wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2022 en vervalt met ingang van
1 januari 2024.
De beleidsregel ligt ter inzage bij de NZa en is te raadplegen op www.nza.nl.
Citeertitel
Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel compensatie hogere energiekosten
2022 Wlz.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2023, 5506, datum inwerkingtreding 21-02-2023, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2022.