Kwaliteitsgebied onderwijsproces (op)
STANDAARD OP1 – AANBOD
Het aanbod bereidt de leerlingen voor op vervolgonderwijs en samenleving.
Basiskwaliteit
De school biedt een breed en op de kerndoelen gebaseerd aanbod dat ook de referentieniveaus
taal omvat. Het aanbod is dekkend voor examenprogramma’s. Het aanbod bereidt de leerlingen
inhoudelijk goed voor op het vervolgonderwijs.
Leerlingen groeien op in een pluriforme samenleving. Daarom is het onderwijs gericht
op het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie, en op kennis hebben
van en kennismaken met verschillende achtergronden en culturen van leeftijdgenoten.
Op de Nederlandse taal- en cultuurscholen in het buitenland ligt de focus daarbij
meer specifiek op de Nederlandse en Vlaamse cultuur. Het aanbod draagt bij aan de
basiswaarden van de democratische rechtsstaat.
Het aanbod dat de school biedt sluit aan op het niveau van de leerlingen en kan gedurende
de schoolloopbaan verdiept en verbreed worden, zodat leerlingen een ononderbroken
ontwikkeling kunnen doorlopen. Dat betekent bijvoorbeeld dat voor leerlingen met een
taalachterstand de school een aanvullend taalaanbod heeft.
Bovendien heeft de school de leerinhouden evenwichtig en in samenhang over de leerjaren
verdeeld.
De school legt de doelen voor het onderwijs en de opbouw van het aanbod vast in het
schoolplan.
Aanvulling specifiek voor dagonderwijs
Het leerstofaanbod betreft alle kerndoelen en omvat naast de referentieniveaus taal
ook de referentieniveaus rekenen. Dagscholen leggen ook voor dit gedeelte van het
leerstofaanbod de doelen voor het onderwijs en de opbouw van het aanbod vast in het
schoolplan. Indien de school een opleiding op het niveau van VMBO-basis of kader aanbiedt,
omvat het aanbod mede activiteiten op het gebied van loopbaanleren (LOB).
Eigen aspecten van kwaliteit
Welke eigen opdracht heeft de school opgenomen in het schoolplan en (hoe) realiseert
de school deze?
Te denken valt aan:
STANDAARD OP2 – ZICHT OP ONTWIKKELING
De school volgt en begeleidt de leerlingen zodanig dat zij een ononderbroken ontwikkeling
kunnen doorlopen.
Basiskwaliteit
De school verzamelt vanaf binnenkomst met behulp van een leerling- en onderwijsvolgsysteem
systematisch informatie over de kennis en vaardigheden van haar leerlingen.
De school vergelijkt deze informatie met de verwachte ontwikkeling. Deze informatie
en vergelijking maakt het mogelijk om het onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoeften
van zowel groepen als individuele leerlingen.
Wanneer leerlingen niet genoeg lijken te profiteren analyseert de school waar de ontwikkeling
stagneert en wat mogelijke verklaringen hiervoor zijn. Vervolgens bepaalt zij wat
er moet gebeuren om eventuele achterstanden bij leerlingen te verhelpen.
De leerlingen krijgen daarmee de begeleiding die zij nodig hebben om beter het onderwijsprogramma
te kunnen doorlopen. Voor leerlingen die achterstanden hebben is het onderwijs zo
ingericht dat op structurele en herkenbare wijze aandacht wordt besteed aan het bestrijden
van achterstanden.
Aanvulling specifiek voor volledig dagonderwijs
Bovenstaande geldt behalve voor het Nederlandse taal ook voor de overige vakken. Aanvullende
begeleiding kan plaatsvinden door speciale hulpprogramma’s of individuele begeleiding,
waarbij leerlingen buiten de les aanvullende begeleiding krijgen.
Eigen aspecten van kwaliteit
Welke eigen opdracht heeft de school in het schoolplan opgenomen en (hoe) realiseert
de school deze?
Te denken valt aan:
STANDAARD OP3 – DIDACTISCH HANDELEN
Het didactisch handelen van de leraren stelt leerlingen in staat tot leren en ontwikkelen.
Basiskwaliteit
De leraren plannen en structureren hun handelen met behulp van informatie die zij
over leerlingen hebben. De leraren zorgen ervoor dat het niveau van hun lessen past
bij het beoogde eindniveau van leerlingen. De aangeboden leerstof is logisch opgebouwd
binnen een reeks van lessen alsook binnen één les.
De leraren creëren een leerklimaat waardoor leerlingen actief en betrokken zijn. Met
geschikte opdrachten en heldere uitleg structureert de leraar het onderwijsaanbod
zodanig dat de leerling zich het totale leerstofaanbod eigen kan maken.
De leraren stemmen de instructies, begeleiding, opdrachten en onderwijstijd af op
de behoeften van groepen en/of individuele leerlingen. De afstemming is zowel op ondersteuning
als op uitdaging gericht, afhankelijk van de behoeften van leerlingen.
Eigen aspecten van kwaliteit
Welke eigen opdracht heeft de school in het schoolplan opgenomen en (hoe) realiseert
de school deze?
Te denken valt aan:
-
– hoge verwachtingen van leerlingen
-
– feedback geven aan leerlingen
-
– reflectie op leren door leerlingen
-
– evalueren van de gestelde doelen met leerlingen
-
– moderne leermiddelen.
STANDAARD OP4 – EXTRA ONDERSTEUNING (optioneel, alleen dagonderwijs)
Leerlingen die dat nodig hebben, ontvangen extra aanbod, ondersteuning en begeleiding.
Basiskwaliteit
Voor leerlingen die structureel een onderwijsaanbod nodig hebben op een ander niveau
dan de leeftijdsgroep, biedt de school een passend onderwijsaanbod, ondersteuning
en/of begeleiding, gebaseerd op de mogelijkheden van de desbetreffende leerlingen.
Het aanbod, de ondersteuning en/of de begeleiding zijn gericht op een ononderbroken
ontwikkeling van de leerling. De school evalueert periodiek of het aanbod het gewenste
effect heeft en stelt de interventies zo nodig bij.
De school heeft in het schoolplan en de schoolgids vastgelegd wat zij onder extra
ondersteuning verstaat en welke voorzieningen de school kan bieden. Voor de leerlingen
die deze extra ondersteuning nodig hebben, legt de school in het ontwikkelingsperspectief
vast hoe het onderwijs wordt afgestemd op de behoefte van de leerling.
Eigen aspecten van kwaliteit
Welke eigen opdracht heeft de school in het schoolplan opgenomen en (hoe) realiseert
de school deze?
Te denken valt aan:
STANDAARD OP6 – SAMENWERKING (optioneel, alleen ntc-onderwijs en afstandsonderwijs)
De school werkt samen met relevante partners om het onderwijs voor haar leerlingen
vorm te geven.
Basiskwaliteit
De school werkt samen met de scholen waar de leerlingen dagonderwijs volgen. Door
informatie over leerlingen uit te wisselen wordt het mogelijk een doorgaande leerlijn
te realiseren en indien mogelijk aan te sluiten op het onderwijs dat de leerlingen
in het dagonderwijs volgen.
Eigen aspecten van kwaliteit
Welke eigen opdracht heeft de school in het schoolplan opgenomen en (hoe) realiseert
de school deze?
Te denken valt aan:
-
– actief contacten onderhouden met alle dagscholen waarop de leerlingen zitten
-
– zicht op de curricula van de dagscholen
-
– overleg met de dagscholen over leerlingen die (extra) ondersteuning nodig hebben
STANDAARD OP8 – TOETSING EN AFSLUITING
De toetsing en afsluiting verlopen zorgvuldig.
Basiskwaliteit
De school werkt toe naar examens, zo mogelijk in overeenstemming met het examenprogramma
van het aanwezige dagonderwijs.
Eigen aspecten van kwaliteit
Aanvulling specifiek voor volledig dagonderwijs
De school heeft een PTA en examenreglement dat voldoet aan de eisen van de wetgeving
zoals die in Nederland geldt. in deze documenten maakt de school tijdig duidelijk
hoe de organisatie van het examen verloopt en welke maatregelen de school hanteert
bij leerlingen die zich niet aan de regels hebben gehouden. Ook moet beschreven staan
welke examens leerlingen op welke manier kunnen herkansen. Verder moet duidelijk zijn
welke stof wanneer wordt geëxamineerd, hoe het examen meeweegt en welke vrijstellingen
gelden.
De examinering verloopt volgens PTA en examenreglement.
Eigen aspecten van kwaliteit
Welke eigen opdracht heeft de school in het scholplan opgenomen en (hoe) realiseert
de school deze?
Te denken valt aan:
-
• voor NTC: leerlingen in staat stellen tot het behalen van het Certificaat Nederlands
als Vreemde Taal (CNaVT)
-
• voor dagonderwijs: toetsbeleid (waaronder toetsmatrixen en toetstechnische, uitvoerings-,
afname- en beoordelingseisen)
-
• evaluatie en borging uitgevoerde toetsbeleid
KWALITEITSGEBIED SCHOOLKLIMAAT (SK)
STANDAARD SK1 – VEILIGHEID (alleen dagonderwijs)
Schoolleiding en leraren dragen zorg voor een veilige omgeving voor leerlingen.
Basiskwaliteit
De school zorgt voor de sociale, fysieke en psychische veiligheid van de leerlingen
in en om de school. Dit blijkt onder andere uit de beleving van de veiligheid en het
welbevinden van leerlingen. De school monitort dit tenminste jaarlijks.
De school heeft een veiligheidsbeleid (beschreven in het schoolplan of een ander document),
gericht op het voorkomen, afhandelen, registreren en evalueren van incidenten. Als
de uitkomsten van de monitoring daartoe aanleiding geven, treft de school maatregelen
om de situatie te verbeteren. De school heeft een persoon als aanspreekpunt als het
gaat om pesten en voor coördinatie van het beleid tegen pesten. Schoolleiding en leraren
voorkomen pesten, agressie en geweld in elke vorm en treden zo nodig snel en adequaat
op. De uitingen van leerlingen en personeel zijn in lijn met de basiswaarden van de
democratische rechtsstaat.
Eigen aspecten van kwaliteit
Welke eigen opdracht heeft de school in het schoolplan opgenomen en (hoe) realiseert
de school deze?
Te denken valt aan:
-
• Beleid sociale media
-
• Preventieve maatregelen bij calamiteiten (natuurgeweld, politieke onrust, etc)
-
• Afstemming met actoren buiten de school
STANDAARD SK2 – PEDAGOGISCH KLIMAAT
De school heeft een ondersteunend pedagogisch klimaat.
Basiskwaliteit
Hiervoor gelden (in Nederland en in het Nederlands onderwijs in het buitenland) geen
wettelijke eisen.
Eigen aspecten van kwaliteit
Welke eigen opdracht heeft de school in het schoolplan opgenomen en (hoe) realiseert
de school deze?
Te denken valt aan:
-
• gedragsregels voor leerlingen en leraren
-
• betrokkenheid leerlingen bij het realiseren van een positief schoolklimaat
-
• voorbeeldgedrag door het personeel/team
-
• inrichten van oefensituaties om leerlingen te begeleiden bij de ontwikkeling van sociale
en maatschappelijke competenties
-
• begeleiding van leerlingen bij waar mogelijk zelf oplossen van problemen en conflicten
-
• inrichting van het gebouw
KWALITEITSGEBIED ONDERWIJSRESULTATEN (OR)
STANDAARD OR1 – ONDERWIJSRESULTATEN
De school behaalt met haar leerlingen onderwijsresultaten die ten minste in overeenstemming
zijn met de gestelde norm.
Basiskwaliteit
De cognitieve eindresultaten liggen op het niveau dat op grond van de kenmerken van
de leerlingenpopulatie verwacht mag worden. Dit betekent in het NTC-voortgezet onderwijs
een jaarlijkse doorstroming van leerlingen en (examen)resultaten die overeenkomen
met het taalniveau van Nederlands van leerlingen.
Aanvulling specifiek voor dagonderwijs
Leerlingen behalen in de onderbouw het opleidingsniveau dat overeenkomt met het basisschooladvies
en zij lopen gedurende hun schoolloopbaan weinig vertraging op. De doorstroom in de
bovenbouw komt overeen met het patroon en de normering die daarvoor in Nederland geldt.
De school behaalt bij de Staatsexamens resultaten die wat betreft het centraal schriftelijk
examen overeenkomen met de resultaten die in Nederland daarop worden behaald. De examenresultaten
zijn tevens in overeenstemming met hetgeen op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie
verwacht mag worden.
Eigen aspecten van kwaliteit
Welke eigen opdracht heeft de school in het schoolplan opgenomen en (hoe) realiseert
de school deze?
Te denken valt aan:
-
– eigen hoge normen worden gerealiseerd
-
– bereikte leergroei van leerlingen
-
– voor NTC: aanbieden van een gevarieerd pakket van certificaten en examens (Certificaat
Nederlands als Vreemde Taal, NT2 examens Nederlands, mogelijkheid tot doen van het
vak Nederlands binnen het IB-examen).
STANDAARD OR3 – VERVOLGSUCCES (optioneel)
De bestemming van de leerling na het verlaten van de school is bekend en voldoet ten
minste aan de verwachtingen van de school.
Basiskwaliteit
Hiervoor gelden (in Nederland en in het Nederlands onderwijs in het buitenland) geen
wettelijke eisen. Vanwege de primaire doelstelling van de Stichting NOB (bevorderen
van de aansluiting met het onderwijs in Nederland) is deze standaard optioneel opgenomen:
de inspecteur kán deze standaard toevoegen.
Eigen aspecten van kwaliteit
Welke eigen opdracht heeft de school in het schoolplan opgenomen en (hoe) realiseert
de school deze?
Te denken valt aan:
KWALITEITSGEBIED KWALITEITSZORG EN AMBITIE
STANDAARD KA1 – KWALITEITSZORG
Het bestuur en de school hebben een stelsel van kwaliteitszorg ingericht en verbeteren
op basis daarvan het onderwijs.
Basiskwaliteit
Het bestuur zorgt voor een stelsel van kwaliteitszorg op de scholen. Dit stelsel staat
uitgewerkt in het schoolplan van de school. Vanuit dit stelsel bewaakt en bevordert
het bestuur de kwaliteit van het onderwijsleerproces en de leerresultaten.
Het bestuur en de scholen hebben zicht op de kwaliteit van het onderwijs. Er zijn
toetsbare doelen geformuleerd en er wordt regelmatig geëvalueerd of deze doelen gehaald
worden. De oorzaken van eventueel tekortschietende onderwijskwaliteit zijn geanalyseerd
en waar nodig worden verbeteringen doelgericht doorgevoerd. De verantwoordelijkheidsverdeling
tussen bestuur en scholen maakt een functionerend stelsel van kwaliteitszorg mogelijk.
Eigen aspecten van kwaliteit
Is er aanvullend beleid over de wijze waarop de kwaliteit wordt bevorderd en bewaakt
en (hoe) wordt dit gerealiseerd?
Te denken valt aan:
STANDAARD KA2 – KWALITEITSCULTUUR
Het bestuur en zijn school (scholen) kennen een professionele kwaliteitscultuur en
functioneren transparant en integer.
Basiskwaliteit
Het bestuur handelt volgens de code van goed bestuur en legt uit wanneer het daarvan
afwijkt. Deze handelwijze leidt tot een integere en transparante organisatiecultuur.
Ieder werkt vanuit zijn eigen rol aan de versterking van de onderwijskwaliteit.
Het bestuur zorgt voor bekwaam en bevoegd personeel op alle scholen en maakt mogelijk
dat het personeel haar bekwaamheid onderhoudt en waar nodig behaalt. De schoolleiding
en het team werken gezamenlijk aan een voortdurende verbetering van hun professionaliteit.
Leraren houden daarbij rekening met de gestelde bekwaamheidseisen en beroepsprofielen
en behaalde resultaten bij leerlingen. Zij krijgen daartoe voldoende gelegenheid.
De wijze waarop ze dit doen, staat helder beschreven in het schoolplan.
Eigen aspecten van kwaliteit
Is er aanvullend beleid over de professionalisering en de kwaliteitscultuur en (hoe)
wordt dit beleid gerealiseerd?
Te denken valt aan:
STANDAARD KA3 VERANTWOORDING EN DIALOOG
Het bestuur en de school leggen intern en extern toegankelijk en betrouwbaar verantwoording
af over doelen en resultaten en voeren daarover actief een dialoog.
Basiskwaliteit
Het bestuur en de scholen hebben tegenspraak georganiseerd. Dit gebeurt in ieder geval
door de ouders, personeel en leerlingen te betrekken bij beleids- en besluitvorming.
Het bestuur en de scholen brengen minimaal jaarlijks verslag uit over haar doelen
en de resultaten die zij behaalt. Zij doen dit op toegankelijke wijze. Het bestuur
en de school verantwoorden zich aan de overheid en aan belanghebbenden.
Eigen aspecten van kwaliteit
Is er aanvullend beleid over de wijze waarop verantwoording wordt afgelegd en (hoe)
wordt dit beleid gerealiseerd?
Te denken valt aan:
-
– een actieve dialoog met de omgeving over ambities en resultaten
-
– afstemmen van doelen en overleg met de internationale school, waarin de NTC-school
is gehuisvest
-
– participatie door een bestuurslid van de NTC in ‘the board’ van de internationale
school, en/of constructies waarin participatie met de internationale school mogelijk
is.