Besluit instelling Commissie van deskundigen BSN en btw-identificatienummer

[Regeling vervallen per 01-01-2019.]
Geraadpleegd op 23-08-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 07-11-2018 en zichtdatum 16-07-2024.
Geldend van 27-10-2018 t/m 31-12-2018

Besluit van de Staatssecretaris van Financiën van 1 oktober 2018, nr. 2018-000015942, houdende instelling van een Commissie van deskundigen BSN en btw-identificatienummer

De Staatssecretaris van Financiën;

Besluit:

Artikel 1. Begripsbepalingen

[Regeling vervallen per 01-01-2019]

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a. Staatssecretaris: de Staatssecretaris van Financiën;

  • b. commissie: commissie, bedoeld in artikel 2.

Artikel 2. Instelling en taak

[Regeling vervallen per 01-01-2019]

  • 1 Er is een Commissie van deskundigen BSN en btw-identificatienummer.

  • 2 De commissie heeft tot taak:

    • a. Het beoordelen van de technische en organisatorische complexiteit alsmede de juridische aspecten van tot nu toe onderzochte varianten voor het beëindigen van het gebruik van het BSN in het btw-identificatienummer, teneinde de bevindingen uit de uitgevoerde onderzoeken te kunnen bevestigen dan wel falsificeren.

    • b. Het op basis van dit oordeel en een analyse van de juridische kaders voor gebruik van het BSN en het btw-identificatienummer, formuleren van alternatieven om tot een structurele oplossing te komen voor samenstelling van het btw-identificatienummer, met eventueel flankerende maatregelen voor een overgangsperiode.

  • 3 De commissie brengt advies uit aan de Staatssecretaris van Financiën over haar bevindingen.

Artikel 3. Benoeming

[Regeling vervallen per 01-01-2019]

  • 1 De commissie bestaat uit drie leden. Zij bepalen onderling de verdeling van taken en werkzaamheden.

  • 2 De leden worden door de Staatssecretaris benoemd.

  • 3 De benoeming geschiedt voor de in artikel 4 bedoelde instellingsduur van de commissie.

  • 4 Bij tussentijds vertrek van een lid kan de Staatssecretaris een ander lid benoemen.

  • 5 De voorzitter en overige leden kunnen worden geschorst en ontslagen door de Staatssecretaris.

Artikel 4. Instellingsduur

[Regeling vervallen per 01-01-2019]

  • 1 De commissie wordt ingesteld met ingang van 1 september 2018.

  • 2 De commissie wordt opgeheven na het uitbrengen van haar advies aan de Staatssecretaris.

Artikel 5. Leden

[Regeling vervallen per 01-01-2019]

  • 1 Met ingang van 1 september 2018 worden voor de instellingsduur tot lid van de commissie benoemd:

    • a. de heer mr. P.J. Hustinx te Leiden;

    • b. de heer dr. ir. H. Henseler te Delfgauw;

    • c. de heer prof. mr. dr. R.A. Wolf te Den Haag.

Artikel 6. Secretariaat

[Regeling vervallen per 01-01-2019]

  • 1 De commissie wordt ondersteund door een secretariaat.

  • 2 Het secretariaat is voor de inhoudelijke uitvoering van zijn taak uitsluitend verantwoording schuldig aan de voorzitter van de commissie.

  • 3 In het secretariaat wordt voorzien door de Staatssecretaris.

Artikel 7. Werkwijze

[Regeling vervallen per 01-01-2019]

De commissie bepaalt zelf haar werkwijze en legt deze vast in het verslag van haar eerste bijeenkomst.

Artikel 8. Inwinnen van inlichtingen

[Regeling vervallen per 01-01-2019]

De leden van de commissie zijn bevoegd zich voor het inwinnen van inlichtingen te wenden tot personen en instellingen en hen te verzoeken de medewerking te verlenen die redelijkerwijs nodig is voor de uitvoering van het onderzoek.

Artikel 9. Informatieplicht

[Regeling vervallen per 01-01-2019]

De commissie verstrekt aan de Staatssecretaris desgevraagd de door hem gewenste inlichtingen. De Minister kan inzage vorderen van zakelijke gegevens en bescheiden, voor zover dat voor de vervulling van zijn taak redelijkerwijs nodig is.

Artikel 10. Eindrapport

[Regeling vervallen per 01-01-2019]

De commissie brengt vóór 1 december 2018 haar eindrapport uit aan de Staatssecretaris.

Artikel 11. Vergoeding

[Regeling vervallen per 01-01-2019]

  • 2 Reis- en verblijfkosten en overige onkosten worden naar redelijkheid vergoed door het Ministerie van Financiën, met toepassing van de regelingen die gelden voor personeel werkzaam bij de sector Rijk.

Artikel 12. Kosten van de commissie

[Regeling vervallen per 01-01-2019]

De kosten van de commissie komen, voor zover goedgekeurd, voor rekening van de Staatssecretaris. Onder kosten worden in ieder geval verstaan:

  • a. de kosten voor de faciliteiten van vergaderingen en voor secretariële ondersteuning,

  • b. de kosten voor het inschakelen van externe deskundigheid en het laten verrichten van onderzoek, en

  • c. de kosten voor publicatie van rapportages.

Artikel 13. Openbaarmaking

[Regeling vervallen per 01-01-2019]

Rapporten, notities, verslagen, adviezen en andere producten die door of namens de commissie worden vervaardigd of vergaard, worden niet door de commissie openbaar gemaakt, maar uitsluitend aan de Staatssecretaris uitgebracht of overgedragen.

Artikel 14. Archiefbescheiden

[Regeling vervallen per 01-01-2019]

Het secretariaat draagt zorg voor de overdracht van de bescheiden betreffende de werkzaamheden over aan het archief van het Directoraat-Generaal Belastingdienst van het Ministerie van Financiën.

Artikel 15. Inwerkingtreding

[Regeling vervallen per 01-01-2019]

  • 1 Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant, waarin het wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 september 2018.

  • 2 Dit besluit vervalt met ingang van 1 januari 2019.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst en in afschrift worden gezonden aan betrokkenen.

De Staatssecretaris van Financiën,

M. Snel

Naar boven