1. Uitgangspunten
1.1. Doelstelling en inkadering protocol
De Wet normering topinkomens (WNT) en de daarop gebaseerde regelgeving normeert de bezoldigingen en de uitkeringen
wegens beëindiging van het dienstverband van topfunctionarissen in de (semi)publieke
sector. De wet verplicht tevens tot openbaarmaking van de bezoldigingen en de uitkeringen
wegens beëindiging van het dienstverband van alle topfunctionarissen en gewezen topfunctionarissen
en daarnaast van niet-topfunctionarissen, indien de bezoldiging het algemeen bezoldigingsmaximum
te boven gaat.
De WNT schrijft voor welke gegevens WNT-instellingen moeten opnemen in het financieel verslaggevingsdocument.
Het is de verantwoordelijkheid van de opsteller van het financiële verslaggevingsdocument
om de juiste en volledige gegevens op te nemen. Het is vervolgens de verantwoordelijkheid
van de accountant om te toetsen dat die gegevens voldoen aan de WNT. Dit protocol beschrijft limitatief de werkzaamheden en daarmee de reikwijdte en
de diepgang van de accountantscontrole op de WNT-verantwoording. Dit protocol is niet
van toepassing op instellingen welke op grond van artikel 5b, Uitvoeringsregeling WNT zijn vrijgesteld van openbaarmakingsverplichtingen.
In dit protocol wordt onderscheid gemaakt tussen:
-
1. De WNT-verantwoording als onderdeel van een financieel verslaggevingsdocument. De accountant van de WNT-instelling controleert het financieel verslaggevingsdocument
op de naleving van de WNT-regelgeving en betrekt de uitkomsten hiervan in zijn oordeel
in de controleverklaring bij het financieel verslaggevingsdocument als geheel.
-
2. De afzonderlijke verantwoording van uitsluitend de WNT-gegevens. Indien de WNT-instelling
niet op grond van een ander wettelijk voorschrift verplicht is een financieel verslaggevingsdocument
op te stellen en aan het oordeel van een accountant te onderwerpen, beperkt de controle
uit hoofde van de WNT zich tot een controle van de in een aparte verantwoording op te nemen WNT-gegevens
(artikel 1.7 WNT). Deze instellingen kunnen volstaan met een controleverklaring bij de verantwoording
van uitsluitend de WNT-gegevens. De aanwijzingen van dit protocol zijn in dat geval
van overeenkomstige toepassing op de controle van de afzonderlijke verantwoording
van uitsluitend de WNT-gegevens.
Daarnaast is in de WNT in onderscheiden situaties aan de accountant een meldingsplicht opgedragen als uitvloeisel
van de controle (artikel 5.2 WNT).
1.2. Relevante wet- en regelgeving
Voor de controle van de WNT-verantwoording 2017 is de onderstaande wet- en regelgeving
relevant. Hiernaar wordt in dit protocol verwezen als ‘de WNT-regelgeving’.
Algemene regelgeving:
Sectorale regelingen:
Voor interpretatie van de wet- en regelgeving zijn verder van belang de vragen en
antwoorden alsmede het verantwoordingsmodel WNT op de website www.topinkomens.nl van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
(BZK).
1.3. Procedures en termijnen
De volgende procedures en termijnen zijn relevant.
WNT-instellingen dienen uiterlijk 1 juli 2018 hun WNT-verantwoording over het kalenderjaar
2017 via internet op een algemeen toegankelijke wijze openbaar te maken. Als de WNT-verantwoording
onderdeel van een financieel verslaggevingsdocument is, gelden de termijnen en openbaarmakingsverplichtingen
volgens de op dat verslaggevingsdocument van toepassing zijnde regelgeving.
Op grond van artikel 4.1, vijfde lid, WNT kan een minister wie het aangaat bij ministeriële regeling nadere aanwijzingen geven
over het langs elektronische weg verstrekken van WNT-gegevens. Deze gegevensverstrekking
valt niet onder dit protocol. De accountant heeft geen rol bij deze gegevensverstrekking.
2. Onderzoeksaanpak
2.1. Algemeen kader
De werkzaamheden en aandachtspunten uitgewerkt in dit controleprotocol zijn leidend
voor de controle van de WNT-verantwoording door de accountant. De in paragraaf 1.2
genoemde wet- en regelgeving vormt het normenkader voor de accountant, echter alleen
indien en voor zover de hierin opgenomen bepalingen de grondslag vormen voor de in
dit protocol opgesomde werkzaamheden en aandachtspunten.
Bij de controle van de WNT-verantwoording staan de volgende aandachtspunten centraal:
-
• de toepasselijkheid van de WNT op de instelling waarover in het financieel verslaggevingsdocument verantwoording
wordt afgelegd (artikelen 1.2 tot en met 1.5 WNT);
-
• de juiste toepassing van mogelijke specifieke sectorale regelgeving zoals genoemd
in tabel C van paragraaf 2.2.3;
-
• de openbaarmaking van de WNT-gegevens op grond van artikel 4.1 WNT en de hierop gebaseerde artikelen 5 en 5a Uitvoeringsregeling WNT zoals die met ingang van 1 januari 2018 luiden;
-
• de juiste toepassing van overgangsrecht op grond van artikelen 7.3 en 7.3a WNT indien van toepassing;
-
• de naleving van de bepalingen voor het instellen van terugvorderingen van betalingen
van topfunctionarissen en gewezen topfunctionarissen, die op grond van de WNT als onverschuldigd zijn aan te merken op grond van de artikelen 1.6 en 5.2 WNT;
-
• de overige in dit protocol genoemde aandachtspunten.
De accountant voert hiertoe de in paragraaf 2.2 genoemde basiswerkzaamheden uit. Indien
de accountant bij zijn werkzaamheden in het kader van de controle van de jaarrekening
of op grond van genoemde basiswerkzaamheden een verhoogd risico signaleert op onverschuldigde
betalingen die door de instelling niet zijn onderkend of materiële fouten in de verantwoording
constateert, dan voert de accountant de in paragraaf 2.3 genoemde aanvullende werkzaamheden
uit.
2.2. Reikwijdte en diepgang onderzoek: basiswerkzaamheden
De accountant voert de basiswerkzaamheden in deze paragraaf uit indien en voor zover
de betreffende situatie zich heeft voorgedaan. De basiswerkzaamheden bestaan uit drie
fasen: een risicoanalyse (2.2.1), kennisname van de interne beheersing rondom uitvoering
WNT (2.2.2) en specifieke werkzaamheden per aandachtsgebied (2.2.3).
Fase 1: 2.2.1. Risicoanalyse
De accountant voert een initiële risicoanalyse uit en betrekt daarbij de in onderstaande
tabel A genoemde aandachtspunten. Indicatoren voor een verhoogd risico zijn voor de
accountant aanleiding tot het uitvoeren van de aanvullende werkzaamheden genoemd in
paragraaf 2.3.
Tabel A: indicatoren voor verhoogd risico
Risico
|
Indicatoren verhoogd risico
|
1
|
Het risico dat een topfunctionaris niet in de WNT verantwoording wordt opgenomen.
|
• (Tijdelijke) vacatures topfuncties.
• Wijzigingen ‘in de top van de organisatiestructuur’.
|
2
|
Het risico dat een overige functionaris in dienstbetrekking niet in de WNT verantwoording wordt opgenomen.
|
• Onverwachte verschillen tussen verantwoorde functionarissen ten opzichte van vorig
jaar.
• Ervaringen voorgaand jaar.
|
3
|
Het risico dat een topfunctionaris een onverschuldigde betaling inzake bezoldigingen
heeft ontvangen.
|
• Het individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum minus de werkelijke bezoldiging
is kleiner dan minimale materialiteit.
|
4
|
Het risico dat een topfunctionaris een onverschuldigde betaling inzake vergoeding
einde dienstverband heeft ontvangen.
|
• Het individueel toepasselijke maximum met betrekking tot de uitkeringen wegens beëindiging
van het dienstverband minus de werkelijke (totale) ontslaguitkeringen is kleiner dan
minimale materialiteit.
|
Fase 2: 2.2.2. Kennisname van interne beheersing rondom uitvoering WNT
De instelling is verantwoordelijk voor de naleving van de WNT. Om aan deze verantwoordelijkheid invulling te geven wordt verwacht dat de instelling
ten minste beschikt over de in onderstaande tabel B genoemde maatregelen van administratieve
organisatie / interne beheersing (AO/IB). De accountant neemt hiervan kennis en betrekt
eventuele tekortkomingen hierin bij de verdere uitvoering van zijn werkzaamheden.
Vastgestelde tekortkomingen in de interne beheersing kunnen voor de accountant aanleiding
zijn tot het uitvoeren van de aanvullende werkzaamheden genoemd in paragraaf 2.3.
Tabel B: verwachte maatregelen van interne beheersing WNT
Verwachte maatregel van interne beheersing WNT
|
Risico bij afwezigheid maatregel
|
1
|
Bij het opstellen of aanpassen van arbeidsovereenkomsten of contracten met topfunctionarissen
wordt aantoonbaar door de instelling gecontroleerd of de daarin gemaakte afspraken
passen binnen de van toepassing zijnde maxima.
|
Overeenkomsten met topfunctionarissen voldoen niet aan de WNT.
|
2
|
Bij het opstellen of aanpassen van afspraken over ontslagvergoedingen of afvloeiingsregelingen
met topfunctionarissen wordt aantoonbaar door de instelling gecontroleerd of deze
afspraken of regelingen passen binnen het individueel toepasselijke maximum met betrekking
tot de uitkeringen wegens beëindiging van het dienstverband.
|
Afspraken voldoen niet aan de WNT.
|
3
|
Een andere functionaris dan de topfunctionaris van of namens de instelling (niet zijnde
de controlerend accountant) controleert ten minste één keer per jaar of de werkelijke
bezoldiging / ontslagvergoeding per topfunctionaris in overeenstemming is met a) de
overeengekomen afspraken en b) de van toepassing zijnde maxima en legt de wijze waarop
hij dit heeft gedaan alsmede de uitkomsten van deze controle vast.
|
Werkelijke bezoldiging / ontslagvergoeding wijkt af van de gemaakte afspraken en voldoen
mogelijk niet aan de WNT.
|
4
|
De instelling beschikt per topfunctionaris over een overzicht met alle betalingen
aan en ontvangsten van die topfunctionaris gedurende het kalenderjaar (zowel in salarisadministratie
als daarbuiten).
|
Materiële bedragen blijven buiten het beeld van de WNT toetsing met een verhoogd risico op onverschuldigde betalingen.
|
Fase 3: 2.2.3. Specifieke werkzaamheden per aandachtsgebied
De accountant voert ongeacht de uitkomsten van fase 1 (paragraaf 2.2.1) en fase 2
(paragraaf 2.2.2) in ieder geval de in deze paragraaf genoemde werkzaamheden uit,
uitgezonderd de werkzaamheden die betrekking hebben op een situatie die zich bij de
instelling in het betreffende jaar niet heeft voorgedaan. Onderstaande opsomming van werkzaamheden is limitatief in die zin dat de accountant
met deze werkzaamheden kan volstaan voor de controle van de WNT-verantwoording indien
hij op grond van fase 1 en 2 geen aanvullende werkzaamheden dient uit te voeren (zie
paragraaf 2.3). Deze paragraaf is ingedeeld naar aandachtsgebied. Indien dit relevant
is voor de uit te voeren werkzaamheden is aangegeven voor welk type functionaris(sen)
de genoemde werkzaamheden gelden. In de bijlage is een samenvatting opgenomen waarin
per type functionaris per aandachtsgebied is aangegeven waar in deze paragraaf de
specifieke werkzaamheden zijn te vinden.
A. Juistheid toepasselijke WNT-regelgeving
-
1. De instelling stelt vast op grond van welke bepaling(en) de WNT op de instelling van toepassing is. De accountant controleert de juistheid van deze
vaststelling.
-
2. De instelling stelt vast of, en zo ja welke, nadere sectorale regelgeving op de instelling
van toepassing is. Voor controle op de juiste toepassing van de sectorale regelgeving
stelt de accountant (voor zover van toepassing) vast dat de klassenindeling voor 2017
door de instelling is gebaseerd op gegevens van de juiste peildatum of referentieperiode
(zie tabel C).
-
3. De accountant stelt vast of de instelling het toepasselijke bezoldigingsmaximum in
overeenstemming met de toepasselijke WNT-regelgeving heeft bepaald. Indien op de instelling
sectorale regelgeving van toepassing is met een klassenindeling, controleert de accountant
tevens de juistheid van de door de instelling vastgestelde klasse en aanvullende verantwoordingseisen
(zie tabel C). Indien voor een instelling of functionaris op grond van een afzonderlijk
daartoe strekkend besluit van de minister een hoger bezoldigingsmaximum wordt toegestaan
dan zonder dit besluit van toepassing zou zijn, gaat de accountant bij zijn controle
uit van dit hogere maximum.
Tabel C: sectorale regelgeving
Sector
|
Aspect
|
Peildatum
|
(Aanvullende) in WNT-verantwoording
te vermelden gegevens
|
OCW – Cultuurfondsen
|
n.v.t.
|
n.v.t.
|
Het bezoldigingsmaximum dat op de instelling van toepassing is
|
OCW – Onderwijs
|
Totale baten
|
Gemiddelde over 2013-2015
|
Klasse, complexiteitspunten per criterium en het bijbehorende bezoldigingsmaximum
dat op de instelling van toepassing is
|
Aantal bekostigde leerlingen, deelnemers of studenten
|
Gemiddelde van aantal per 1-10-2013, 1-10-2014 en 1-10-2015
|
Gewogen aantal onderwijssoorten of -sectoren
|
1 oktober 2015
|
Ontwikkelings-samenwerking
|
n.v.t.
|
n.v.t.
|
Het bezoldigingsmaximum dat op de instelling van toepassing is
|
Woningcorporaties
|
Aantal verhuureenheden in eigendom of beheer
|
31 december 2015, op basis van telregels volgens bijlage 3 bij de Regeling toegelaten instellingen volkshuisvesting
|
Klasse en het bijbehorende bezoldigingsmaximum dat op de instelling van toepassing
is
|
Aantal inwoners per gemeente
|
CBS gegevens bevolkingscijfers per 1 januari 2016
|
Zorg
|
Kennisintensiteit
|
Als vaststelling plaats vindt in 2017: situatie 2016
|
Totaalscore en daarbij behorende klasse;
het bijbehorende bezoldigingsmaximum dat op de instelling van toepassing is
|
Aantal taken
|
Als vaststelling plaats vindt in 2017: situatie 2014, 2015 of 2016
|
Aantal relevante financieringsstromen
|
Als vaststelling plaats vindt in 2017: situatie 2016
|
Omzet
|
Als vaststelling plaats vindt in 2017: situatie 2016
|
Zorgverzekeraars
|
Aantal verzekerden
|
1 januari 2016
|
Het bezoldigingsmaximum dat op de instelling van toepassing is
|
B. Volledigheid verantwoorde functionarissen
-
4. De accountant controleert de volledigheid van verantwoorde topfunctionarissen aan
de hand van formele bronnen zoals statuten, het Handelsregister, organogram en notulen.
Alleen indien de accountant uit hoofde van andere werkzaamheden beschikt over aanwijzingen
dat de werkelijke situatie afwijkt van deze formele bronnen voert de accountant een
aanvullende beoordeling uit op basis van die aanwijzingen om te bepalen of aanvullende
werkzaamheden nodig zijn.
-
5. De accountant controleert de volledigheid van verantwoorde gewezen topfunctionarissen
integraal aan de hand van de WNT-verantwoordingen vanaf 2013 en de salarisadministratie
over het verantwoorde kalenderjaar en aan de hand van concrete aanwijzingen uit bijvoorbeeld
notulen, eerdere vaststellingsovereenkomsten of uitlatingen van de instelling dat
een voormalige topfunctionaris nog werkzaamheden op declaratiebasis verricht.
-
6. De accountant controleert de volledigheid van verantwoorde overige functionarissen
met een bezoldiging hoger dan het algemeen bezoldigingsmaximum in de WNT-verantwoording
door middel van een analyse van de in het kader van de jaarrekeningcontrole gecontroleerde
salarisadministratie over het verantwoorde kalenderjaar. De accountant kan op grond
van professional judgement bepaalde functionarissen buiten beschouwing laten, zoals
werknemers met 0-urencontracten, oproepkrachten e.d.
C. Juistheid gegevens per verantwoorde functionaris
Duur van het dienstverband: aanvangs- en einddatum functievervulling
-
7. De accountant controleert de juistheid van de duur van het dienstverband, ofwel de
opgegeven aanvangs- en einddatum van de functievervulling in het kalenderjaar, van
iedere functionaris met een (fictieve) dienstbetrekking in de WNT-verantwoording aan
de hand van de arbeidsovereenkomst of benoemingsbesluit respectievelijk de beëindigings-
of vaststellingsovereenkomst en middels aansluiting op de salarisadministratie. Bij
topfunctionarissen met een einde dienstverband in het verantwoorde kalenderjaar gaat
de accountant tevens na of de in de WNT-verantwoording vermelde datum einde dienstverband
is aangepast indien er sprake is van eerdere vrijstelling van werkzaamheden die niet
kwalificeert als een onvrijwillige periode waarin de topfunctionaris vooruitlopend
op de beëindiging van de dienstbetrekking geen taken meer vervult (artikel 4 Uitvoeringsregeling WNT en artikel 10 Beleidsregels WNT 2017 bij de inwerkingtreding van de Evaluatiewet WNT).
-
8. De accountant controleert de juistheid van de duur van het dienstverband, ofwel de
aanvangs- en einddatum van de functievervulling van iedere functionaris zonder een
(fictieve) dienstbetrekking in de verantwoording aan de hand van achterliggende overeenkomsten
inclusief een eventuele beëindigings- of vaststellingsovereenkomst en middels aansluiting
op de voor de uitoefening van de functie gedeclareerde bedragen. Bij topfunctionarissen
met een einde dienstverband in het verantwoorde kalenderjaar gaat de accountant tevens
na of de in de WNT-verantwoording vermelde datum einde dienstverband is aangepast
indien er sprake is van eerdere vrijstelling van werkzaamheden die niet kwalificeert
als een onvrijwillige periode waarin de topfunctionaris vooruitlopend op de beëindiging
van de dienstbetrekking geen taken meer vervult (artikel 4 Uitvoeringsregeling WNT en artikel 10 Beleidsregels WNT 2017 bij de inwerkingtreding van de Evaluatiewet WNT).
Omvang dienstverband: deeltijdfactor in fte
-
9. De accountant controleert de juistheid van de omvang van het dienstverband, ofwel
de deeltijdfactor in fte, van iedere leidinggevende topfunctionaris, gewezen topfunctionaris
en overige functionaris met een (fictieve) dienstbetrekking aan de hand van aansluiting
op de salarisadministratie en overeenkomst.
-
10. De accountant controleert de juistheid van de omvang van het dienstverband, ofwel
de deeltijdfactor in fte, van iedere leidinggevende topfunctionaris zonder (fictieve)
dienstbetrekking vanaf de 13e maand waarin de topfunctie wordt vervuld aan de hand
van de voor deze functie met betrekking tot het kalenderjaar gedeclareerde uren en
het aantal uren bij een voor de instelling gebruikelijk voltijds dienstverband. Indien een topfunctionaris bij een groepsmaatschappij van de WNT-instelling op de
loonlijst staat en er geen duidelijke registratie van of afspraken over de tijdsbesteding
bij de WNT-instelling is, wordt aangenomen dat de deeltijdfactor voor de WNT-instelling
gelijk is aan de deeltijdfactor bij de groepsmaatschappij maal het percentage van
de loonkosten dat voor de betreffende functionaris aan de WNT-instelling wordt doorbelast.
Gewezen topfunctionaris en (fictieve) dienstbetrekking
-
11. De accountant controleert van iedere leidinggevende topfunctionaris met een (fictieve)
dienstbetrekking, leidinggevende topfunctionaris zonder (fictieve) dienstbetrekking
vanaf kalendermaand 13 en gewezen topfunctionaris of de verantwoordingsregels ‘Gewezen
topfunctionaris (ja/nee)’ en ‘(Fictieve) dienstbetrekking (ja/nee)’ juist zijn ingevuld
in overeenstemming met de controle-informatie uit de hiervoor genoemde werkzaamheden
onder punt 7 tot en met 10.
Het individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum of drempelbedrag
-
12. De accountant controleert per toezichthoudende topfunctionaris of het individueel
toepasselijke bezoldigingsmaximum juist in de WNT-verantwoording is opgenomen aan
de hand van het van toepasselijke bezoldigingsmaximum uit punt 3, de aanvangs- en
einddatum van de functievervulling in het kalenderjaar uit punt 7 of 8 en de in artikel 2.2 of artikel 3.2 van de wet genoemde factor (15% voor de voorzitter, 10% voor de overige leden van
het toezichthoudende orgaan).
-
13. De accountant controleert per leidinggevende topfunctionaris met een (fictieve) dienstbetrekking
respectievelijk per leidinggevende topfunctionaris zonder (fictieve) dienstbetrekking
vanaf kalendermaand 13 of het individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum juist
in de WNT-verantwoording is opgenomen aan de hand van het toepasselijke bezoldigingsmaximum
uit punt 3, de aanvangs- en einddatum van de functievervulling in het kalenderjaar
uit punt 7 respectievelijk punt 8 en de deeltijdfactor uit punt 9 respectievelijk
punt 10.
-
14. De accountant controleert per leidinggevende topfunctionaris zonder een (fictieve)
dienstbetrekking in het tijdvak kalendermaand 1 tot en met 12 of het individueel toepasselijke
bezoldigingsmaximum juist in de WNT-verantwoording is opgenomen in overeenstemming
met artikel 4 van het Uitvoeringsbesluit WNT aan de hand van het aantal kalendermaanden uit punt 18 en de gegevens met betrekking
tot het gemiddeld uurtarief uit punt 17.
-
15. De accountant controleert per verantwoorde overige functionaris of het individueel
toepasselijke drempelbedrag bezoldiging juist in de WNT-verantwoording is opgenomen
aan de hand van het algemeen bezoldigingsmaximum en de deeltijdfactor uit punt 9.
Bezoldiging
-
16. De accountant controleert per (top)functionaris met een (fictieve) dienstbetrekking
de juistheid van de verantwoorde bezoldiging aan de hand van de salarisadministratie
over het kalenderjaar. Voor deze controle wordt onder juistheid tevens verstaan de
volledigheid voor zover deze op basis van de salarisadministratie kan worden vastgesteld.
De accountant mag hierbij uitgaan van een juiste fiscale behandeling van bezoldigingscomponenten
door de instelling, tenzij de accountant beschikt over concrete aanwijzingen dat de
instelling fiscaal onjuist handelt (bijvoorbeeld uit verrichte controlewerkzaamheden
ten behoeve van de jaarrekeningcontrole of uitkomsten van recente belastingcontroles).
In geval de accountant beschikt over dergelijke aanwijzingen, beoordeelt de accountant
of deze omstandigheden, in combinatie met de uitkomsten van de werkzaamheden uit paragraaf
2.2.1 Risicobeoordeling en paragraaf 2.2.2 Kennisname van interne beheersing rondom
uitvoering WNT, en de van toepassing zijnde materialiteit, aanleiding geven tot een verhoogd risico
op onverschuldigde betalingen. Indien de accountant een dergelijk verhoogd risico
constateert voert hij de aanvullende werkzaamheden van paragraaf 2.3 uit.
-
17. De accountant controleert per (top)functionaris zonder een (fictieve) dienstbetrekking
de juistheid van de verantwoorde bezoldiging aan de hand van de ontvangen en eventueel
nog te ontvangen declaraties voor de vervulling van deze functie met betrekking tot
het kalenderjaar, en voor de uitvoering van de topfunctie in de eerste twaalf kalendermaanden
de juistheid van de verantwoording met betrekking tot het gemiddelde uurtarief aan
de hand van de gedeclareerde of geregistreerde uren. Voor deze controle wordt onder
juistheid tevens verstaan de volledigheid voor zover deze op basis van de genoemde
declaraties kan worden vastgesteld.
Aantal kalendermaanden functievervulling
Jaar waarin dienstverband is beëindigd
Individueel toepasselijke maximum met betrekking tot uitkeringen wegens beëindiging
van het dienstverband
-
20. De accountant controleert per verantwoorde functionaris met een uitkering wegens beëindiging
dienstverband de juistheid van het verantwoorde individueel toepasselijke maximum
met betrekking tot uitkeringen wegens beëindiging van het dienstverband aan de hand
van het laagste van het wettelijk maximum van artikel 2.10 respectievelijk 3.7 van de WNT enerzijds en de totale bezoldiging over de twaalf maanden voorafgaand aan het einde
dienstverband anderzijds. De accountant stelt vast dat bij de bepaling van het individueel
toepasselijke maximum voor leidinggevende topfunctionarissen is uitgegaan van de gemiddelde
deeltijdfactor over de twaalf maanden voorafgaand aan het einde dienstverband, en
bij de bepaling van het individueel toepasselijke maximum voor toezichthoudende topfunctionarissen
van een deeltijdfactor van 0,15 (voorzitter) respectievelijk 0,10 (leden).
Totale uitkeringen wegens beëindiging van het dienstverband en betalingen in het kalenderjaar
-
21. De accountant controleert per verantwoorde functionaris met een uitkering wegens beëindiging
dienstverband de juistheid en volledigheid van het totaal van uitkeringen wegens beëindiging
van het dienstverband en het gedeelte daarvan dat in het kalenderjaar is betaald door
middel van aansluiting op de salarisadministratie over het kalenderjaar en de op het
einde dienstbetrekking betrekking hebbende (vaststellings)overeenkomst(en). De accountant
mag hierbij uitgaan van een door de instelling juiste fiscale behandeling van in de
afspraken en betalingen begrepen onbelaste kostenvergoedingen, tenzij de accountant
beschikt over concrete aanwijzingen dat de instelling op dit punt fiscaal onjuist
handelt (bijvoorbeeld uit verrichte werkzaamheden ten behoeve van de controle van
de jaarrekening of uitkomsten van recente belastingcontroles). In geval de accountant
beschikt over dergelijke aanwijzingen, beoordeelt de accountant of deze omstandigheden,
in combinatie met de uitkomsten van de werkzaamheden uit paragraaf 2.2.1 Risicobeoordeling
en paragraaf 2.2.2 Kennisname van interne beheersing rondom uitvoering WNT, en de van toepassing zijnde materialiteit, aanleiding geven tot een verhoogd risico
op onverschuldigde betalingen en daarmee noodzaken tot het uitvoeren van aanvullende
werkzaamheden (zie hiervoor verder paragraaf 2.3).
D. Speciale verantwoordingsonderwerpen
Vergelijkende gegevens
-
22. De accountant stelt vast dat van alle over het kalenderjaar verantwoorde WNT-gegevens
tevens vergelijkende gegevens zijn opgenomen over het voorafgaande kalenderjaar en
dat deze vergelijkende gegevens gelijk zijn aan de gegevens uit de definitieve WNT-verantwoording
van het voorafgaande kalenderjaar. Bij niet-topfunctionarissen die in het kalenderjaar
worden verantwoord maar in het voorafgaande kalenderjaar terecht niet zijn verantwoord,
zijn vergelijkende gegevens niet van toepassing.
Motivering overschrijding
-
23. De accountant stelt aan de hand van de uit de WNT-controle verkregen informatie vast
of bij iedere overschrijding van het individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum
een motivering in het verslaggevingsdocument is opgenomen. Voor zover het topfunctionarissen
betreft, stelt hij daarbij tevens vast dat deze motivering inhoudelijk in overeenstemming
is met de daarvoor geldende wettelijke bepalingen inzake:
-
a) toepasselijk overgangsrecht (zie punt 24), of
-
b) een ‘optische’ overschrijding als gevolg van een nabetaling in het jaar van een post
met betrekking tot een eerder jaar, binnen de ruimte van dat jaar (artikel 3, tweede lid, Uitvoeringsregeling WNT).
Overgangsrecht
-
24. De werkelijke bezoldiging kan hoger zijn dan het individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum.
Een dergelijke overschrijding is uitsluitend toegestaan op grond van de onder punt
23 genoemde situaties. In alle andere gevallen van overschrijding is sprake van een
onverschuldigde betaling. Het overgangsrecht kent een periode waarin bestaande bezoldigingsafspraken
worden gerespecteerd (fase A) en (aansluitend) een periode van een stapsgewijze afbouw
in een aantal jaren (fase B).
De accountant controleert van iedere topfunctionaris waarbij de werkelijke bezoldiging
hoger ligt dan het individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum,
-
1. indien in 2017 sprake is van fase A, of de overschrijding volledig is gebaseerd op
bestaande bezoldigingsafspraken die in het kalenderjaar door het overgangsrecht werden
beschermd, respectievelijk
-
2. indien in 2017 sprake is van fase B, of in 2017 de minimaal vereiste afbouw juist
is bepaald en toegepast.
De accountant kan voor controle van de minimaal vereiste afbouw volstaan met aansluiting
op de rekentool die BZK hiervoor op www.topinkomens.nl beschikbaar heeft gesteld gecombineerd
met een controle dat de instelling de rekentool juist heeft ingevuld, tenzij de accountant
over aanwijzingen beschikt dat de tool voor de te controleren situatie niet geschikt
is of dat de uitkomsten niet in overeenstemming kunnen zijn met de bepalingen van
de WNT.
Het staat de accountant vrij om op een andere wijze te controleren of de minimaal
vereiste afbouw in overeenstemming is met de bepalingen van de WNT.
Onverschuldigde betalingen
Groepsverantwoording
-
26. Indien een WNT-instelling onderdeel is van een groep waar ook andere WNT-instellingen
deel van uitmaken, kan een WNT-instelling, in plaats van het opnemen van de vereiste
WNT-verantwoording in haar eigen jaarrekening, verwijzen naar de WNT-verantwoording
in de jaarrekening van een groepsmaatschappij, mits daarin tevens de WNT-gegevens
van de WNT-instelling zijn opgenomen en dat in die verantwoording per functionaris
is vermeld (indien van toepassing) dat de betreffende WNT-gegevens (tevens) betrekking
hebben op de verwijzende WNT-instelling.
Als de WNT-instelling verwijst naar de WNT-verantwoording in de jaarrekening van een
groepsmaatschappij, dan is de handelswijze als volgt:
-
a) De accountant van de groepsmaatschappij betrekt de WNT-gegevens van de (verwijzende)
WNT-instelling in de werkzaamheden uit hoofde van dit protocol.
-
b) De accountant van de WNT-instelling neemt kennis van de controleverklaring bij de
jaarrekening van die groepsmaatschappij en de strekking daarvan terzake de WNT.
-
c) Indien de controleverklaring bij de jaarrekening van de groepsmaatschappij waarin
de WNT-verantwoording is opgenomen een beperking bevat met betrekking tot WNT-gegevens
die (mede) betrekking heeft of hebben op de (verwijzende) WNT-instelling:
-
• zet de (verwijzende) WNT-instelling deze omstandigheden in haar WNT-verantwoording
uiteen, en
-
• neemt de accountant van de (verwijzende) WNT-instelling een paragraaf ter benadrukking
van aangelegenheden op in de controleverklaring bij de jaarrekening van de (verwijzende)
WNT-instelling waarin naar deze toelichting wordt verwezen.
-
d) Indien de WNT-verantwoording in de jaarrekening van de groepsmaatschappij niet de
gegevens van de (verwijzende) WNT-instelling bevat of deze geheel ontbreken, of als
uit de controleverklaring bij de jaarrekening van de groepsmaatschappij niet blijkt
dat de WNT in de werkzaamheden is betrokken, dan concludeert de accountant van de (verwijzende)
WNT-instelling dat niet is voldaan aan de voorwaarden om geen WNT-verantwoording in
de eigen jaarrekening op te nemen. De accountant merkt het ontbreken van de WNT-gegevens
aan als een fout in de WNT-verantwoording van de (verwijzende) WNT-instelling.
Foutherstel
-
27. De accountant stelt vast dat de instelling fouten in de WNT-verantwoording die na
vaststelling van het financieel verslaggevingsdocument zijn geconstateerd, heeft hersteld
conform de procedure die daartoe is vastgelegd in artikel 5d van de Uitvoeringsregeling WNT, zoals die op 1 januari 2018 luidt.
2.3. Reikwijdte en diepgang onderzoek: aanvullende werkzaamheden
2.3.1. Aanvullende werkzaamheden bij vastgesteld verhoogd risico (fase 1)
Tabel D: aanvullende werkzaamheden bij vastgesteld verhoogd risico
Indicator verhoogd risico
|
Aanvullende werkzaamheden
|
1.1
|
(Tijdelijke) vacatures topfuncties.
|
Vaststellen of de wijze waarop feitelijke vervanging of waarneming tijdens de vacatureperiode
is geregeld aanleiding geeft om de vervangende of waarnemende persoon of personen
als topfunctionaris aan te merken.
|
1.2
|
Wijzigingen ‘hoog in organisatiestructuur’.
|
Vaststellen dat de instelling heeft beoordeeld welke gevolgen die wijzigingen hebben
op wie als topfunctionaris kwalificeert en de redelijkheid hiervan toetsen, bijvoorbeeld
aan de hand van nieuwe functieprofielen of een nieuw directiestatuut.
|
2.1
|
Onverwachte verschillen tussen verantwoorde overige functionarissen ten opzichte van
vorig jaar.
|
Van de instelling een verklaring of uitleg vragen voor de onverwachte verschillen
en deze toetsen op aannemelijkheid en beoordelen of de basiswerkzaamheden uit paragraaf
2.2.3 het risico voldoende afdekken. Zo niet, dan beoordelen of het risico met extra
controlewerkzaamheden kan worden weggenomen overeenkomstig paragraaf 2.3.3.
|
2.2
|
Controlecorrecties voorgaand jaar.
|
Beoordelen of de oorzaken van correcties voorgaand jaar zich ook voor het verslagjaar
gelden. Zo ja, beoordelen of de basiswerkzaamheden uit paragraaf 2.2.3 het risico
voldoende afdekken. Zo niet, dan beoordelen of het risico met extra controlewerkzaamheden
kan worden weggenomen overeenkomstig paragraaf 2.3.3.
|
3
|
Het individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum minus de werkelijke bezoldiging
is kleiner dan minimale materialiteit.
|
Beoordelen of de in paragraaf 2.2.2 onder punt 4 genoemde maatregel van interne beheersing
en/of de basiswerkzaamheden uit paragraaf 2.2.3 dit risico voldoende beperken.
Zo niet, dan beoordelen of het risico met extra controlewerkzaamheden kan worden weggenomen
overeenkomstig paragraaf 2.3.3.
|
4
|
Het individueel toepasselijke maximum met betrekking tot de uitkeringen wegens beëindiging
van het dienstverband minus de werkelijke (totale) ontslaguitkeringen is kleiner dan
minimale materialiteit.
|
Beoordelen of de in paragraaf 2.2.2 onder punt 4 genoemde maatregel van interne beheersing
en/of de basiswerkzaamheden uit paragraaf 2.2.3 dit risico voldoende beperken.
Zo niet, dan beoordelen of het risico met extra controlewerkzaamheden kan worden weggenomen
overeenkomstig paragraaf 2.3.3.
|
2.3.2. Aanvullende werkzaamheden bij vastgestelde tekortkomingen in AO/IB WNT (fase
2)
Tabel E: aanvullende werkzaamheden bij vastgestelde tekortkomingen in AO/IB WNT
Maatregel van interne beheersing WNT
|
Aanvullende werkzaamheden accountant bij afwezigheid maatregel
|
1
|
Bij het opstellen of aanpassen van arbeidsovereenkomsten of contracten met topfunctionarissen
wordt aantoonbaar door de instelling gecontroleerd of de daarin gemaakte afspraken
passen binnen de van toepassing zijnde maxima.
|
Arbeidsovereenkomst toetsen aan de toepasselijke WNT-regelgeving.
|
2
|
Bij het opstellen of aanpassen van afspraken over ontslagvergoedingen of afvloeiingsregelingen
met topfunctionarissen wordt aantoonbaar door de instelling gecontroleerd of deze
afspraken of regelingen passen binnen het individueel toepasselijke maximum met betrekking
tot de uitkeringen wegens beëindiging van het dienstverband.
|
Afspraken / regelingen toetsen aan de toepasselijke WNT-regelgeving.
|
3
|
Een andere functionaris dan de topfunctionaris van of namens de instelling (niet zijnde
de controlerend accountant) controleert ten minste één keer per jaar of de werkelijke
bezoldiging / ontslagvergoeding per topfunctionaris in overeenstemming is met a) de
overeengekomen afspraken en b) de van toepassing zijnde maxima en legt de wijze waarop
hij dit heeft gedaan alsmede de uitkomsten van deze controle vast.
|
Controleren of de bezoldiging / ontslagvergoeding in overeenstemming is met de overeengekomen
afspraken en toetsen aan de toepasselijke WNT-regelgeving.
|
4
|
De instelling beschikt per topfunctionaris over een overzicht met alle betalingen
aan en ontvangsten van die topfunctionaris gedurende het kalenderjaar.
|
Beoordelen of andere feiten en omstandigheden dit risico verminderen. Zo niet, dan
beoordelen of het risico met extra controlewerkzaamheden kan worden weggenomen overeenkomstig
paragraaf 2.3.3.
|
2.3.3. Beoordeling of resterende risico’s met extra controlewerkzaamheden kunnen
worden weggenomen
Indien de in paragraaf 2.3.1 en 2.3.2 genoemde aanvullende werkzaamheden de genoemde
risico’s niet voldoende kunnen verminderen beoordeelt de accountant:
-
a) of extra controlewerkzaamheden mogelijk zijn om de genoemde risico’s alsnog voldoende
te verminderen, en zo ja:
-
b) of deze extra controlewerkzaamheden op economisch verantwoorde wijze door hem kunnen
worden uitgevoerd.
Als aan beide punten wordt voldaan, voert de accountant die extra controlewerkzaamheden
uit. Voor de invulling van de werkzaamheden geeft dit protocol geen nadere aanwijzingen.
Dit zal de accountant op grond van de feitelijke omstandigheden zelf moeten bepalen.
Als aan één van beide punten niet wordt voldaan, dan betrekt de accountant deze omstandigheid
in zijn oordeel (zie paragraaf 2.5 Oordeelsvorming).
2.4. Betrouwbaarheid en materialiteit
De accountant voert de controle uit in overeenstemming met de in dit protocol genoemde
werkzaamheden. Bij de risicobeoordeling en de evaluatie van bevindingen hanteert de
accountant de materialiteit uit onderstaande tabel F.
Tabel F: toepasselijke materialiteit WNT
|
Topfunctionarissen
|
Overige functionarissen met dienstbetrekking
|
Volledigheid vermelding (gewezen) topfunctionarissen op naam
|
0%
|
n.v.t.
|
Volledigheid vermelding niet-topfunctionarissen met dienstbetrekking op functie (niet
op naam)
|
n.v.t.
|
1% van de personeelskosten met een maximum van € 181.000.
|
Juistheid en volledigheid bezoldiging (per persoon/functie)
|
Het verschil tussen het individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum en de werkelijke
bezoldiging, met een minimum van € 5.000 en een maximum van € 10.000.
|
Het verschil tussen het individueel toepasselijke drempelbedrag bezoldiging en de
werkelijke bezoldiging, met een minimum van € 5.000 en een maximum van € 10.000.
|
Juistheid en volledigheid verantwoorde uitkeringen wegens beëindiging van het dienstverband
(per persoon/functie)
|
Het verschil tussen het individueel toepasselijke maximum met betrekking tot uitkeringen
wegens beëindiging van het dienstverband en de werkelijke uitkeringen wegens beëindiging
van het dienstverband, met een minimum van € 5.000 en een maximum van € 10.000.
|
n.v.t.
|
De materialiteit is alleen bedoeld voor de risicobeoordeling door de accountant en
de evaluatie van zijn bevindingen op grond van dit controleprotocol. Het is niet toegestaan
om de materialiteit te gebruiken als acceptabele foutmarge door de instelling voor
het opstellen van de WNT verantwoording. Het bestuur van de WNT-instelling is verantwoordelijk voor de naleving
van de WNT-regelgeving, waaronder de juistheid en volledigheid van de WNT-verantwoording.
De fouten die bij de controlewerkzaamheden worden geconstateerd dienen door de instelling
in de WNT verantwoording te worden gecorrigeerd. Geconstateerde, niet gecorrigeerde, afwijkingen
in de WNT-verantwoording worden door de accountant vertaald in de strekking van de
controleverklaring rekening houdend met de materialiteit. Daarbij hanteert de accountant
tabel G in paragraaf 2.5 als uitgangspunt.
2.5. Oordeelsvorming
2.5.1. Oordeelsvorming bij een controleverklaring bij het financieel verslaggevingsdocument
als geheel
De accountant betrekt in zijn evaluatie de geconstateerde afwijkingen van de WNT-regelgeving
en eveneens eventuele andere aangetroffen afwijkingen in het gecontroleerde financieel
verslaggevingsdocument. De accountant hanteert tabel G voor de evaluatie van de uitkomsten
van de controle van de WNT-verantwoording, los van de oordeelsvorming over de verdere
inhoud van het financieel verslaggevingsdocument. Materiële fouten brengt de accountant
tot uitdrukking in de controleverklaring. Niet-materiële fouten of tekortkomingen
boven de in tabel G genoemde rapportagedrempel neemt de accountant op in een rapport
van bevindingen gericht aan de instelling en aan de Minister van BZK.
Tabel G: oordeelsvorming accountant bij een controleverklaring bij het financieel
verslaggevingsdocument
Fout in de WNT-verantwoording
|
Invloed WNT-bevindingen op rapportageverplichting accountant
|
Geen
|
Rapport van bevindingen WNT
|
Oordeel met beperking in controleverklaring
|
Niet vermelden van een topfunctionaris
|
n.v.t.
|
n.v.t.
|
ja
|
Niet vermelden van een overige functionaris met dienstbetrekking
|
< materialiteit uit paragraaf 2.4
|
n.v.t.
|
>= materialiteit uit paragraaf 2.4
|
Ongecorrigeerde fouten in onverschuldigde betalingen
|
n.v.t.
|
< materialiteit uit par. 2.4
|
>= materialiteit uit paragraaf 2.4
|
Ongecorrigeerde fouten in bezoldiging of uitkering wegens beëindiging van het dienstverband
|
< € 1.000
|
tussen € 1.000 en materialiteit uit paragraaf 2.4
|
>= materialiteit uit paragraaf 2.4
|
Ongecorrigeerde fouten in een individueel toepasselijk maximum
|
< € 1.000
|
>= € 1.000
|
N.v.t.
|
Ontbreken van een motivering bij overschrijding van het individueel toepasselijke
maximum
|
N.v.t.
|
Ja
|
N.v.t.
|
Ongecorrigeerde fouten in duur en/of omvang dienstverband
|
Onjuiste vermelding
|
Ontbreken
|
N.v.t.
|
Onzekerheden
|
N.v.t.
|
N.v.t.
|
Resterende onzekerheden die niet op economisch verantwoorde wijze kunnen worden weggenomen
(par paragraaf 2.3.3)
|
|
|
Paragraaf ter benadrukking van aangelegenheden
|
|
Verwijzing naar andere jaarrekening met WNT-onvolkomenheden
|
N.v.t.
|
Indien de controleverklaring bij de WNT-verantwoording in de andere jaarrekening een
beperking bevat m.b.t. de WNT-gegevens van de (verwijzende) instelling (paragraaf
2.2.3, punt 26)
|
N.v.t.
|
2.5.2. Oordeelsvorming bij een controleverklaring bij een aparte verantwoording van
de WNT-gegevens
Indien de accountant in overeenstemming met artikel 1.7 WNT een opdracht aanvaardt tot controle van een aparte verantwoording van uitsluitend
de WNT-gegevens, voert hij deze controle uit aan de hand van de in dit controleprotocol
genoemde werkzaamheden. De accountant voert geen jaarrekeningcontrole uit en wordt
niet geacht de afwezigheid van een jaarrekeningcontrole te compenseren met andere
werkzaamheden.
De accountant hanteert tabel H voor de evaluatie van de uitkomsten van de controle
van de WNT-verantwoording. Materiële fouten brengt de accountant tot uitdrukking in
de controleverklaring. Niet-materiële fouten boven de in tabel H genoemde rapportagedrempel
neemt de accountant op in een rapport van bevindingen gericht aan de instelling en
aan de Minister van BZK.
Tabel H: oordeelsvorming accountant bij een controleverklaring bij een aparte verantwoording
van de WNT-gegevens
Fout of tekortkoming in de WNT-verantwoording
|
Invloed WNT-bevindingen op rapportageverplichting accountant
|
Geen
|
Rapport van bevindingen WNT
|
Oordeel met beperking in controleverklaring
|
Afkeurend oordeel in controleverklaring
|
Niet vermelden van een topfunctionaris
|
n.v.t.
|
n.v.t.
|
N.v.t.
|
Ja
|
Niet vermelden van een overige functionaris met dienstbetrekking
|
< materialiteit uit paragraaf 2.4
|
n.v.t.
|
>= materialiteit uit paragraaf 2.4
|
N.v.t.
|
Ongecorrigeerde fouten in onverschuldigde betalingen
|
n.v.t.
|
< materialiteit uit par. 2.4
|
N.v.t.
|
>= materialiteit uit paragraaf 2.4
|
Ongecorrigeerde fouten in bezoldiging of uitkering wegens beëindiging van het dienstverband
|
< € 1.000
|
tussen € 1.000 en materialiteit uit paragraaf 2.4
|
>= materialiteit uit paragraaf 2.4
|
N.v.t.
|
Ongecorrigeerde fouten in een individueel toepasselijk maximum
|
< € 1.000
|
>= € 1.000.
|
N.v.t.
|
N.v.t.
|
Ontbreken van een motivering bij overschrijding van het individueel toepasselijke
maximum
|
N.v.t.
|
Ja
|
N.v.t.
|
N.v.t.
|
Ongecorrigeerde fouten in duur en/of omvang dienstverband
|
Onjuiste vermelding
|
Ontbreken
|
N.v.t.
|
N.v.t.
|
|
|
|
Oordeelsonthouding
|
|
Onzekerheden
|
N.v.t.
|
N.v.t.
|
Resterende onzekerheden die niet op economisch verantwoorde wijze kunnen worden weggenomen
(paragraaf 2.3.3)
|
N.v.t.
|
|
|
Paragraaf ter benadrukking van aangelegenheden
|
|
|
Verwijzing naar andere jaarrekening met WNT-onvolkomenheden
|
N.v.t.
|
Indien de controleverklaring bij de WNT-verantwoording in de andere jaarrekening een
beperking bevat m.b.t. de WNT-gegevens van de (verwijzende) instelling (paragraaf
2.2.3 punt 26)
|
N.v.t.
|
N.v.t.
|
2.5.3. Bijzondere aspecten: zorg- en welzijnssector
In de kalenderjaren 2014 en 2015 is de vaststelling door de WNT-instelling van de
toepasselijke klasse uit hoofde van de voor die jaren geldende Regeling bezoldigingsmaxima topfunctionarissen zorg- en welzijnssector geen onderdeel geweest van accountantscontrole. Dit is in de betreffende jaren tot
uitdrukking gebracht in de controleverklaring. Vanaf 2016 is de toepassing van een
klassenindeling op grond van de Regeling bezoldigingsmaxima topfunctionarissen zorg en jeugdhulp wel onderdeel van de accountantscontrole. Bij de WNT-verantwoording 2017 kan in de
volgende situaties de klassenindeling 2014 of 2015 relevant zijn voor het oordeel
van de accountant:
-
a) Indien in 2017 overgangsrecht van toepassing is als gevolg van bestaande rechten die
in 2014 of 2015 zijn overeengekomen binnen de in dat jaar toepasselijke norm welke
is gebaseerd op de (niet gecontroleerde) klassenindeling van dat jaar.
-
b) Indien in 2017 over 2014 of 2015 foutenherstel wordt verantwoord met een wijziging
van onverschuldigde betalingen.
In deze situaties maakt de accountant in zijn controleverklaring in een paragraaf
ter benadrukking van aangelegenheden melding van het feit dat de klassenindeling van
2014 of 2015 niet is gecontroleerd, in overeenstemming met de door de NBA hiervoor
beschikbaar gestelde tekst.
2.6. Meldingsplicht accountant
De WNT-regelgeving bevat de volgende expliciet omschreven situaties waarvan de accountant
een melding moet doen bij de Minister van BZK.
-
a) Op basis van artikel 5.2, eerste lid, WNT, meldt de accountant een onverschuldigde betaling aan de Minister van BZK, indien
een vordering uit hoofde van een op grond van de WNT onverschuldigde betaling op het tijdstip waarop de accountant zijn oordeel geeft
over het financieel verslaggevingsdocument door de betrokken topfunctionaris nog niet
(geheel) is terugbetaald.
-
b) Op basis van artikel 5.2, tweede lid, WNT, meldt de accountant de ontbrekende gegevens of het ontbreken van de motivering,
aan de Minister van BZK, indien het financieel verslaggevingsdocument niet de juiste
in artikel 5, eerste tot en met zesde lid, artikel 5a, eerste tot en met vierde lid en lid 5b van de Uitvoeringsregeling WNT voorgeschreven gegevens of motivering bevat.
De accountant voldoet aan deze verplichtingen door:
-
1. alle gevallen aan de Minister van BZK te melden waarin op grond van paragraaf 2.5.1
van dit protocol een controleverklaring met een beperking met betrekking tot de WNT wordt verstrekt;
-
2. alle gevallen aan de Minister van BZK te melden waarin op grond van paragraaf 2.5.2
van dit protocol een controleverklaring met een beperking, een verklaring van oordeelsonthouding
of een afkeurende verklaring met betrekking tot de WNT wordt verstrekt, schriftelijk de Minister van BZK hierop te wijzen;
-
3. in alle gevallen waarin op grond van paragraaf 2.5.1 of paragraaf 2.5.2 van dit protocol
een rapport van bevindingen WNT wordt opgesteld, dit rapport aan de Minister van BZK te zenden.
Een melding aan de Minister van BZK door de accountant geschiedt onverwijld nadat
deze de controleverklaring heeft afgegeven via het webformulier dat beschikbaar is
gesteld op de website www.topinkomens.nl.
De Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (Wet DBA) is per 1 mei 2016 in werking getreden. De accountant mag voor de beoordeling
van een arbeidsrelatie het oordeel van de instelling volgen, tenzij hij concrete aanwijzingen
heeft voor de onjuistheid van dit oordeel. Voordat de overheid tot controle op de
naleving overgaat en conclusies heeft getrokken, hoeft de accountant hier niet zelfstandig
op te controleren.
Indien de belastinginspecteur achteraf tot een naheffingsaanslag voor de loonheffingen
overgaat, geldt voor de toepassing van de WNT voor de periode waarover de naheffingsaanslag wordt opgelegd alsnog dat de topfunctie
‘in dienstbetrekking’ is vervuld. De regels voor foutherstel zijn hierop van toepassing.
De accountant hoeft in zijn oordeel geen rekening te houden met het risico van een
eventuele naheffingsaanslag, boetes etc. en hoeft alleen uit te gaan van de bezoldigingsbedragen,
net als in de verantwoording.