Hieronder is een voorbeeldtekst opgenomen voor een goedkeurende controleverklaring
bij de bestuurlijke verantwoording 2014 ten behoeve van het ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport.
CONTROLEVERKLARING VAN DE ONAFHANKELIJKE ACCOUNTANT BETREFFENDE DE BESTUURLIJKE VERANTWOORDING
Afgegeven ten behoeve van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Aan: Opdrachtgever
Opdracht
Wij hebben de bijgevoegde en door ons gewaarmerkte bestuurlijke verantwoording 2014
ten behoeve van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van het CAK te
Den Haag gecontroleerd. Deze verantwoording bestaat uit de aandachtspunten bestuurlijke
verantwoording, de matrix bestuurlijke rechtmatigheidsverantwoording en de balans
per 31 december 2014 en de exploitatierekening over 2014.
Verantwoordelijkheid van het Bestuur
Het Bestuur van het CAK is verantwoordelijk voor het opmaken van de bestuurlijke verantwoording
2014 ten behoeve van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in overeenstemming
met de bepalingen van de wet- en regelgeving inzake de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten, zoals geïdentificeerd in het Model Jaarverslaggeving 2014 CAK en in overeenstemming
met het Model Jaarverslaggeving 2014 CAK.
Het Bestuur is tevens verantwoordelijk voor de financiële rechtmatigheid van de in
de bestuurlijke verantwoording 2014 ten behoeve van het ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport weergegeven geldstromen inzake de tegemoetkomingsregeling Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten, de beheerskosten CAK en de interest geldmiddelen Wet tegemoetkoming chronisch zieken
en gehandicapten.
Daarnaast is het Bestuur verantwoordelijk voor een zodanige interne beheersing als
het noodzakelijk acht om het opmaken van de bestuurlijke verantwoording 2014 ten behoeve
van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de naleving van de relevante
wet- en regelgeving mogelijk te maken zonder afwijkingen van materieel belang als
gevolg van fraude of fouten.
Verantwoordelijkheid van de accountant
Onze verantwoordelijkheid is het geven van een oordeel over de bestuurlijke verantwoording
2014 ten behoeve van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport op basis
van onze controle. Wij hebben onze controle verricht in overeenstemming met Nederlands
recht, waaronder de Nederlandse controlestandaarden en het Protocol Accountantsonderzoek
2014 CAK. Dit vereist dat wij voldoen aan de voor ons geldende ethische voorschriften
en dat wij onze controle zodanig plannen en uitvoeren dat een redelijke mate van zekerheid
wordt verkregen dat de in de bestuurlijke verantwoording 2014 ten behoeve van het
ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport weergegeven geldstromen inzake de
tegemoetkomingsregeling Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten, de beheerskosten CAK en de interest geldmiddelen Wet tegemoetkoming chronisch zieken
en gehandicapten geen afwijkingen van materieel belang bevatten.
Een controle omvat het uitvoeren van werkzaamheden ter verkrijging van controle-informatie
over de bedragen en de toelichtingen in de bestuurlijke verantwoording 2014 ten behoeve
van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De geselecteerde werkzaamheden
zijn afhankelijk van de door de accountant toegepaste oordeelsvorming, met inbegrip
van het inschatten van de risico’s dat de bestuurlijke verantwoording 2014 ten behoeve
van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een afwijking van materieel
belang bevat als gevolg van fraude of fouten.
Bij het maken van deze risico-inschattingen neemt de accountant de interne beheersing
in aanmerking die relevant is voor het opstellen van de bestuurlijke verantwoording
2014 ten behoeve van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en voor
het getrouwe beeld daarvan alsmede voor de naleving van de relevante wet- en regelgeving,
gericht op het opzetten van controlewerkzaamheden die passend zijn in de omstandigheden.
Deze risico-inschattingen hebben echter niet tot doel een oordeel tot uitdrukking
te brengen over de effectiviteit van de interne beheersing van het CAK. Een controle
omvat tevens het evalueren van de geschiktheid van de gebruikte grondslagen voor financiële
verslaggeving en de gebruikte financiële rechtmatigheidscriteria en van de redelijkheid
van de door het Bestuur van het CAK gemaakte schattingen, alsmede een evaluatie van
het algehele beeld van de bestuurlijke verantwoording 2014 ten behoeve van het ministerie
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Wij zijn van mening dat de door ons verkregen controle-informatie voldoende en geschikt
is om een onderbouwing voor ons oordeel te bieden.
Oordeel
Naar ons oordeel voldoet de bestuurlijke verantwoording 2014 ten behoeve van het ministerie
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aan de inrichtingseisen zoals deze zijn opgenomen
in het Model Jaarverslaggeving 2014 CAK.
Voorts zijn wij van oordeel dat de op de pagina's .. tot en met .. van de bestuurlijke
verantwoording 2014 ten behoeve van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en
Sport verantwoorde geldstromen ‘Aanspraken op tegemoetkoming Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten’, ‘Beheerskosten CAK’ en ‘Interest geldmiddelen Wet tegemoetkoming chronisch zieken
en gehandicapten’ voldoen aan de eisen van financiële rechtmatigheid. Dit houdt in
dat deze bedragen in alle van materieel belang zijnde aspecten tot stand zijn gekomen
in overeenstemming met de in de specifiek voor het CAK van toepassing zijnde wet-
en regelgeving Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten opgenomen bepalingen,
zoals vermeld in het Model Jaarverslaggeving 2014 CAK en de eisen van het Model Jaarverslaggeving 2014 CAK.
Basis voor verantwoording en beperking in gebruik en verspreidingskring
Zonder afbreuk te doen aan ons oordeel vestigen wij de aandacht op pagina ... in de
bestuurlijke verantwoording waarin de basis voor de verantwoording uiteen is gezet.
Het overzicht is opgesteld voor het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
met als doel het CAK in staat te stellen te voldoen aan de bepalingen van de wet-
en regelgeving inzake de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten, zoals geïdentificeerd in het Model Jaarverslaggeving 2014 CAK en in overeenstemming met het Model Jaarverslaggeving 2014 CAK. Hierdoor is de verantwoording
mogelijk niet geschikt voor andere doeleinden. Onze controleverklaring is derhalve
uitsluitend bestemd voor het CAK en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en
Sport en dient niet te worden verspreid aan of te worden gebruikt door anderen.
Plaats, datum
Naam accountantsorganisatie
Naam externe accountant