1
|
Loopbaangesprek
|
Bepaling dat in het jaarlijkse functioneringsgesprek ook de ontwikkeling van de loopbaan
aan de orde komt.
|
Artikel 71 ARAR: in het jaarlijkse functioneringsgesprek komt de bevordering van de persoonlijke
ontwikkeling van de ambtenaar aan de orde.
|
2
|
Trajectbegeleiding
|
Aangewezen ambtenaren en HPK-ers hebben recht op ondersteuning bij de invulling en
uitvoering van een begeleidingstraject van werk naar werk
|
Bevoegd gezag kan desgewenst een ambtenaar een begeleidingstraject van werk naar werk
aanbieden.
|
3
|
Loopbaanscan
|
Alle ambtenaren hebben tijdens looptijd SFB recht op ten minste één loopbaanscan
|
Artikel 71b ARAR: alle ambtenaren die ten minste 3 jaar een functie vervullen hebben
recht op éénmaal per 5 jaar een loopbaanscan.
|
4
|
Mobiliteitsgegevens
|
Gelegenheid om loopbaangegevens en loopbaanwensen rijksbreed kenbaar te maken door
opname van gegevens in de Mobiliteitsadministriatie; voor HPK-ers verplicht.
|
Alle ambtenaren hebben de mogelijkheid hun gegevens en wensen in de Mobiliteitsbank
op te nemen. Volgens artikel 49j ARAR zijn HPK-ers verplicht al het mogelijke te doen
om een passende functie te vinden.
|
5
|
Opleiding
|
Ook aangewezen ambtenaren hebben hetzelfde recht op volledige vergoeding van opleidingskosten
volledig scholingsverlof als HPK-ers.
|
Artikel 59 ARAR: aan alle ambtenaren wordt volledige vergoeding van opleidingskosten
en 50% scholingsverlof toegekend indien opleiding naar oordeel van het bevoegd gezag
bijdraagt aan het realiseren van vastgelegde loopbaanafspraken. Voor HPK-ers geldt
in dat geval en in geval het volgen van de opleiding bijdraagt aan realisatie van
herplaatsing 100% scholingsverlof.
|
6
|
Aanbieden functie
|
Bevoegd gezag is verplicht HPK-er binnen de herplaatsingstermijn één passende functie
aan te bieden (SFB-aanvulling betreft dat passendheid is eerste zes maanden beperkter
dan ARAR: 1 schaal lager ipv 2, met maximaal 15 min extra reistijd woon-werkverkeer,
enkele reis)
|
Artikel 49h ARAR: bevoegd gezag is verplicht om binnen de herplaatsingstermijn één
passende functie aan te bieden. Passend is maximaal 2 schalen lager dan salarisschaal
die geldt voor de HKP-er.
|
7
|
Voorrangsrecht
|
Aangewezen ambtenaren hebben dezelfde voorrangspositie als medische herplaatsingskandidaten
en HPK-ers op andere kandidaten bij het vervullen van vacatures.
|
Circulaires2: alleen medische herplaatsingskandidaten en HPK-ers hebben voorrangspositie op andere
kandidaten bij het vervullen van vacatures.
|
8
|
Behoud schaal
|
Aangewezen ambtenaren en HPK-ers hebben recht op behoud van de eigen salarisschaal
bij vrijwillige overgang naar een functie in een lagere schaal.
|
Artikel 5 BBRA: bevoegd gezag kan desgewenst een ambtenaar de oorspronkelijke schaal laten behouden
bij vrijwillige overgang naar een functie in een lagere schaal.
|
9
|
Plaatsing in eigen schaal
|
Bij een gedwongen plaatsing in een functie met een lagere salarisschaal dient het
bevoegd gezag zich in te spannen tot plaatsing in de oorspronkelijke schaal.
|
Geen formele verplichting voor bevoegd gezag
|
10
|
Afbouwtoelage
|
Vermindering van toelagen vanwege een reorganisatie met meer dan 3% geeft recht op
een afbouwperiode van vijf jaar.
|
Artikel 18b BBRA: vermindering van toelagen vanwege een reorganisatie met meer dan
3% geeft recht op een afbouwperiode van vier jaar.
|
11
|
Verhuiskosten
|
Bij vermindering afstand werk-woning van minimaal 50 naar maximaal 25 km bestaat recht
op hogere verhuiskostenvergoeding (=structurele afspraak).
|
Artikel 3 VKB: Bij vermindering afstand werk-woning van minimaal 50 naar maximaal
25 km bestaat recht op hogere verhuiskostenvergoeding.
|
12
|
Verhuisplicht
|
Bij verhuisplicht bestaat recht op een hogere verhuiskostenvergoeding en op een eenmalig
bedrag (=structurele afspraak).
|
Artikel 12ba VKB en 49n en 49q ARAR: Bij verhuisplicht bestaat recht op een hogere
verhuiskostenvergoeding en op een eenmalig bedrag
|
13
|
Pensionkosten bij (nog niet gerealiseerde) verhuisplicht
|
Als niet dagelijks heen en weer kan worden gereisd bestaat aanspraak op volledige
vergoeding van in redelijkheid te maken pensionkosten.
|
Artikel 14 VKR: Als niet dagelijks heen en weer kan worden gereisd bestaat aanspraak
op 90% vergoeding (gezinssituatie, in overige gevallen 60%) van naar het oordeel van
bevoegd gezag in redelijkheid te maken pensionkosten .
|
14
|
Reistijd-werktijd
|
Extra reistijd boven de 15 minuten wordt vijf jaar in aflopende mate in mindering
op reistijd gebracht.
|
Artikel 49m ARAR: extra reistijd boven de 15 minuten wordt vier jaar in aflopende
mate in mindering op reistijd gebracht.
|
15
|
Reiskosten
|
Extra tegemoetkoming in de reiskosten wordt vijf jaar in aflopende mate verstrekt
|
Artikel 12b1 VKB: extra tegemoetkoming in de reiskosten wordt vier jaar in aflopende
mate verstrekt
|
16
|
Diensttijdgratificatie
|
Alle ambtenaren met 10 dienstjaren of meer hebben in geval van ontslag recht op een
proportionele diensttijdgratificatie.
|
Artikel 79 ARAR: ambtenaren met 10 dienstjaren of meer hebben in geval van reorganisatieontslag
of bij ontslag vanwege ziekte recht op een proportionele diensttijdgratificatie.
|
17
|
Bovenwettelijke uitkering
|
Ook andere ambtenaren dan HPK-ers kunnen twee jaar na indiensttreding buiten de overheid
bij ontslag recht op bovenwettelijke WW behouden
|
Artikel 100a ARAR: HPK-ers behouden twee jaar na indiensttreding buiten de overheid
bij ontslag recht op bovenwettelijke WW, indien zij buiten schuld of toedoen worden
ontslagen.
|
18
|
Tijdelijk werk
|
In aanvulling op artikel 58 van het ARAR kunnen aangewezen ambtenaren en HPK-ers ook
op eigen verzoek tijdelijk ander werk verrichten
|
In aanvulling op artikel 58 van het ARAR kan het bevoegd gezag desgevraagd een ambtenaar
toestaan ander werk te verrichten.
|
19
|
Ondersteuning tijdelijke medewerkers
|
Mogelijkheid om tijdelijke medewerkers mobiliteitsondersteuning te bieden bij het
zoeken naar ander werk (mits niet leidend tot verdringing HPK-ers)
|
Het bevoegd gezag kan desgewenst tijdelijke medewerkers mobiliteitsondersteuning bieden
bij het zoeken naar ander werk.
|
20
|
Vrijstelling terugbetaling
|
De terugbetalingsverplichting voor ouderschapsverlof en studiekosten geldt niet voor
aangewezen ambtenaren en HPK-ers
|
Artikel 33g en 59 ARAR: de terugbetalingsverplichting voor studiekosten geldt niet
voor HPK-ers. Bevoegd gezag heeft de mogelijkheid af te zien van terugbetaling ouderschapsverlof
als omstandigheden dat naar zijn oordeel rechtvaardigen, algemene terugvorderingsbepaling
studiekosten is ‘kan-bepaling’.
|
21
|
Telewerken
|
Het bevoegd gezag kan telewerken toestaan als dat een toename van de reistijd kan
beperken (= staand beleid).
|
Het bevoegd gezag kan telewerken toestaan als dat een toename van de reistijd kan
beperken (= staand beleid).
|
22
|
Werktijdregeling en deeltijdwerken
|
In geval van toename reistijd kunnen bevoegd gezag en medewerker een passende werktijdregeling
afspreken. De medewerker heeft het recht om in deeltijd te werken, tenzij zwaarwegende
bezwaren voor de dienst (= staand beleid).
|
In geval van toename reistijd kunnen bevoegd gezag en medewerker een passende werktijdregeling
afspreken. De medewerker heeft het recht om in deeltijd te werken, tenzij zwaarwegende
bezwaren voor de dienst (= staand beleid).
|
23
|
Aanvulling salaris
|
Ook aangewezen ambtenaren kunnen in aanmerking komen voor een tijdelijke aanvulling
op hun salaris als hun inkomen bij aanvaarding van functie buiten het rijk lager wordt.
|
Artikel 49p en 49q ARAR: HPK-ers en ambtenaren van wie de functie op korte termijn
gaat vervallen komen in aanmerking voor een tijdelijk aanvulling op hun salaris als
het inkomen bij aanvaarding van functie buiten het rijk lager wordt.3
|
24
|
Afkoop aanvulling salaris
|
De aanvulling op het salaris kan worden afgekocht tegen 40% van de gekapitaliseerde
waarde op het moment van afkoop. Het bevoegd gezag kan beslissen tot een hoger afkooppercentage.
|
Artikel 49p en 49q ARAR: op aanvraag kan onder door het bevoegd gezag te stellen voorwaarden
de aanvulling op het salaris worden afgekocht.
|
25
|
Stimuleringspremie
|
HPK-ers hebben bij vrijwillig ontslag recht op een stimuleringspremie van minimaal
3 tot maximaal 12 maandsalarissen. De stimuleringspremie kan ook worden verstrekt
aan aangewezen ambtenaren die vrijwillig ontslag nemen.
|
Artikel 49o ARAR: het bevoegd gezag heeft de mogelijkheid om een HPK-er een stimuleringspremie
van maximaal 3 maandsalarissen toe te kennen. Op grond van artikel 12c van het VKB
kan toekenning ook bij standplaatswijzigingen.
|
26
|
Bijdrage pensioenopbouw
|
In geval een HPK-er op eigen verzoek baan aanvaart bij niet bij ABP aangesloten werkgever
kan een bijdrage in de pensioenopbouw worden verstrekt.
|
Geen specifieke voorziening, wel artikel 69 ARAR: het bevoegd gezag kan naar billijkheid
een ambtenaar schadeloos stellen, kosten vergoeden of overigens een geldelijke tegemoetkoming
verlenen.
|
27
|
Terugkeergarantie
|
Een HPK-er heeft een terugkeergarantie indien hij buiten zijn schuld binnen zes maanden
na vrijwillige aanvaarding van een functie buiten het Rijk uit die functie wordt ontslagen.
Een aangewezen ambtenaar kan die terugkeergarantie ook worden gegeven.
|
Het bevoegd gezag kan desgewenst een terugkeergarantie verstrekken.
|
28
|
Verlof eigen bedrijf
|
Een HPK-er die ontslag neemt wegens het starten van een eigen bedrijf kan drie maanden
buitengewoon verlof krijgen. Een aangewezen ambtenaar kan in die situatie ook het
buitengewoon verlof worden verleend.
|
Artikel 34 ARAR: het bevoegd gezag kan verlof van lange duur verlenen, met of zonder
behoud van bezoldiging.
|
29
|
Hernieuwde HPK-status
|
Een voormalig HPK-er van wie de passende functie bij nader inzien niet passend blijkt
kan – in plaats van reorganisatieontslag – opnieuw als HPK-er worden aangewezen, waarbij
herplaatsingstermijn gelijk is aan de nog resterende tijd voordat de functie werd
aanvaard.
|
Artikel 96 ARAR: aan een voormalige HPK-ers van wie de passende functie bij nader
inzien niet passend blijkt wordt reorganisatieontslag verleent als het niet mogelijk
is de ambtenaar binnen een redelijke termijn op een passende functie te plaatsen.
|
30
|
Niet passendheid functie
|
Indien een aangewezen ambtenaar een andere functie aanvaard die niet passend blijkt
heeft deze ambtenaar recht op SFB-voorzieningen voor aangewezen ambtenaren.
|
Indien een ambtenaar een andere functie heeft aanvaard die niet passend blijkt kan
het bevoegd gezag desgewenst voorzieningen verstrekken.
|
31
|
Ondersteuning mobiliteit
|
Het bevoegd gezag kan alle medewerkers naar billijkheid kosten vergoeden vanwege mobiliteit
(geldelijk of niet geldelijk).
|
Geen specifieke voorziening, wel artikel 69 ARAR: het bevoegd gezag kan naar billijkheid
een ambtenaar schadeloos stellen, kosten vergoeden of overigens een geldelijke tegemoetkoming
verlenen.
|
|
Verlenging herplaatsingstermijn
|
Indien een HPK-er tijdens zijn herplaatsingstermijn tijdelijk andere werkzaamheden
verricht dan wel indien de HPK-er geen passende functie wordt aangeboden wordt de
herplaatsingstermijn van 18 maanden met maximaal 12 maanden verlengd.
|
Artikel 49g: het bevoegd gezag kan de herplaatsingstermijn van 18 maanden verlengen
of opschorten, indien de omstandigheden naar zijn oordeel daartoe aanleiding geven.
|
|
Remplaçantenregeling
|
De SFB-voorzieningen voor aangewezen ambtenaren en HPK-ers zijn ook van toepassing
op andere ambtenaren indien daardoor een plaatsing of herplaatsing van een aangewezen
ambtenaar of HPK-er wordt gerealiseerd.
|
Het bevoegd gezag kan binnen de mogelijkheden van de rechtspositie desgewenst voorzieningen
toekennen aan andere ambtenaren dan HPK-ers indien daardoor een plaatsing van een
HPK-ers wordt gerealiseerd.
|
|
Hardheidsclausule
|
In gevallen waarin toepassing van de tijdelijke SFB-maatregelen tot onbillijke uitkomsten
leidt kan het bevoegd gezag van die artikelen afwijken.
|
Om onbillijke uitkomsten te voorkomen kan het bevoegd gezag gebruik maken van alle
reguliere toepassings- en afwijkingsmogelijkheden van de rechtspositie.
|