Naar aanleiding van de Circulaire Pilot tussen Rijk en Onderwijs, d.d. 20 mei 2008,
zend ik u hierbij nadere afspraken met betrekking tot de verrekening van de eventueel
door u gemaakte of te maken kosten.
In de circulaire wordt beschreven dat het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
een aantal kosten op zich neemt wanneer u binnen uw organisatie rijksambtenaren heeft
die op vrijwillige basis de overstap willen maken naar het onderwijs.
Het gaat hierbij om onderstaande kosten:
-
– Het ministerie van BZK betaalt 50% van de opleidingskosten van de kandidaat.
-
– Het ministerie van BZK verleent gedurende 5 jaar na aanstelling van de kandidaat een
aanvulling op het salaris, indien de overstap leidt tot een lager salarisniveau. Deze
aanvulling bedraagt in het eerste en tweede jaar 100% van het inkomensverschil, in
het derde en vierde jaar 80% en in het vijfde jaar 75%.
In de circulaire wordt aangegeven dat u driemaandelijks een declaratie hiervoor kunt
indienen bij het Ministerie van BZK onder vermelding van ‘Tussen Rijk en Onderwijs’.
Om de financiële kant van de declaraties administratief correct en tijdig te kunnen
behandelen worden aan de declaraties de volgende regels gesteld:
-
– Zodra er een contract is afgesloten zal dit aan BZK worden gemeld per mail (milly.lamberts@minbzk.nl);
-
– De opleidingskosten dienen wanneer deze bekend zijn ter informatie te worden verzonden
aan BZK (milly.lamberts@minbzk.nl);
-
– Declaraties zijn over de voorafgaande drie maanden. Er worden geen kosten vooruit
betaald;
-
– Opleidingskosten worden in een keer gedeclareerd, gelijktijdig met de reguliere declaraties;
-
– Op de declaratie staat vermeld wat de salariskosten binnen het ministerie zouden zijn,
wat de werkelijke salariskosten zijn van de kandidaat en wat het verschil tussen beide
is;
-
– Ook geeft het declarerende ministerie aan over welk jaar van aanstelling het gaat
voor de betreffende kandidaat, en welk percentage van vergoeding hier tegenover staat;
-
– Declaraties over de voorafgaande drie maanden dienen binnen te zijn op 1 januari,
1 april, 1 juli en 1 oktober van het lopende contractjaar;
-
– De declaraties die voor de bovengenoemde data binnen zijn zullen behandeld worden.
Declaraties na deze datum zullen niet meer in behandeling worden genomen. Betreffend
ministerie zal dan zelf de kosten moeten dragen over de voorafgaande periode;
In een enkel geval is het om administratief-technische redenen niet goed mogelijk
gebleken dat de aanvulling op het salaris door het ministerie wordt betaald. In dat
geval bestaat er geen bezwaar tegen dat de school de aanvulling rechtstreeks aan de
kandidaat betaald. Het ministerie dient dan wel in een brief aan de school deze handelwijze
te bevestigen. Een afschrift van deze brief dient te worden gezonden aan mijn ministerie,
t.a.v. mw. M. Lamberts. Hierbij dient te worden aangegeven wat het laatstelijk genoten
salaris van de kandidaat was. Vanuit mijn ministerie zal de school in kennis worden
geteld van de algemene salarisontwikkelingen voor het rijkspersoneel.
Voor meer informatie over de financiële afhandeling van deze pilot kunt u contact
opnemen met Milly Lamberts, telefoonnummer 070-426 6438, of email milly.lamberts@minbzk.nl.
Voor meer informatie over de pilot ‘Tussen Rijk en Onderwijs’ als zodanig kunt u contact
opnemen met Hanna Fisscher, telefoonnummer 070-376 5772, of e-mail: h.fisscher@caop.nl.
Voor overige informatie en/ of vragen kunt u contact opnemen met John van Baarle,
telefoonnummer: 070-426 7661, of e-mail: john.baarle@minbzk.nl.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
De
Minister
van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
voor deze:
de
directeur
Organisatie- en Personeelsbeleid Rijk,
S.C. Görtz